با توجه به قوانین و افزایش حداقل حقوق؛

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

با تعیین افزایش حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲، این پرسش مطرح است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران گفته، افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس سه ماده قانونی تعیین می شود.


ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتمای و ماده ۴۱ قانون کار موادی هستند که افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص می کنند.

قانون در مورد حقوق بازنشستگان چه می گوید؟

ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی

بر اساس این ماده مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

ماده ۴۱ قانون کار

شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید.

۱ – حداقل حقوق کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲ – حداقل حقوق باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید. این میزان بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد.

‌تبصره – کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند‌. در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می‌باشد.

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی

سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌ از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، گفت: تعیین حداقل مزد کارگران شاغل برای ما بازنشستگان اهمیتی حیاتی دارد. حقوق بازنشستگان مستمری ‌بگیر از نظر قانونی از مصوبه تعیین حداقل دستمزد شورای‌عالی کار تبعیت می‌کند.

ماده ۱۱۱ تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری «نباید» از افزایش حداقل مزد مصوب شورای ‌عالی کار کمتر باشد.

باید در نظر داشت که افزایش حداقل حقوق برای حداقل بگیران ۲۷ درصد و برای سایر سطوح مزدی ۲۱ درصد تعیین شده است. بنابراین افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از این میزان کم تر باشد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 343907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا