کشف لاشه یک پلنگ در ارتفاعات حصار تربت حیدریه

منابع محلی از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای "حصار" تربت حیدریه واقع در مرکز استان خراسان رضوی خبر دادند.


به گزارش جهان صنعت نیوز، لاشه این پلنگ که زمان نسبتا زیادی از مرگ آن می گذرد مقارن عصر امروز جمعه بصورت اتفاقی در ارتفاعات روستای حصار از توابع بخش بایگ تربت حیدریه و هم مرز با شهرستان کاشمر کشف شد.

مسوول اداره روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با تایید این خبر گفت: لاشه این پلنگ در حال انتقال به آزمایشگاه برای کشف علت مرگ و سایر جزئیات است بنابراین تا آن زمان نمی توان اظهار نظر دقیقی ارائه داد.

سالاری افزود: کالبدشکافی حیوان و علت مرگ با همکاری سازمان دامپزشکی صورت خواهد گرفت.

پیش از این رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفته بود: ارزیابی محیط بانان حاکی است احتمالا کمتر از ۱۰ قلاده پلنگ در حوزه جغرافیایی این شهرستان و عمدتا در منطقه شکار ممنوع ژرف زیست می کنند.

به گفته داود نور محمدی؛ منطقه شکار ممنوع ژرف به مساحت ۵۸ هزار هکتار از توابع بخش “جلگه رخ” این شهرستان تا محدوده مرزی شهرستانهای مشهد، فریمان و زاوه در مرکز خراسان رضوی را شامل می شود و به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری کم نظیر است.

وی اظهار کرد: همچنین محیط بانان در ارتفاعات “حصار” واقع در مرز تربت حیدریه و کاشمر و منطقه مرتفع “بُزما” در جنوب تربت حیدریه نیز چند قلاده پلنگ دیده اند لذا به سبب قلمرو وسیع این حیوان و جنب و جوش بیشتر در مقایسه با یوزپلنگ نمی توان برآورد دقیقی از تعداد آن ارائه داد.

به گفته وی پلنگ با وزن، قد و قدرت بدنی بیشتر در مناطق کوهستانی زیست می کند اما یوزپلنگ در تپه ماهورهای کوچک و بیابانی زندگی می کند بنابراین رصد پلنگ به مراتب سخت تر از یوزپلنگ است.

وی در خصوص تنوع جانوری تربت حیدریه گفت: در این شهرستان حیواناتی همچون پلنگ، گراز، گرگ، قوچ، کل، میش، بز، آهو و انواع پرندگان زیست می کنند.

مرکز شهرستان تربت حیدریه با تنوع بالای اقلیمی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد./ایرنا

محیط زیست
شناسه : 343104
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا