اصولگرایان عیله اصولگرایان

نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم در بحبوحه اعتراضات و انتقادات جدی افکار عمومی در فضای مجازی و واقعی و شبکه‌های اجتماعی، بدون توجه به مطالبه عمومی و حتی انتقادات دوستان اصولگرای خود، مهرداد بذرپاش را که سابقه روشن و پرونده موفقی در مدیرعاملی شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو ندارد، برای ریاست دیوان محاسبات که قدرتمندترین بازوی نظارتی قوه مقننه است، انتخاب کردند؛ انتخابی که از همان ابتدا با مخالفت احمد توکلی، رییس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت مواجه شد و واکنش بسیج دانشجویی سه دانشگاه را به دلیل استفاده از سابقه بسیج به عنوان سابقه مدیریتی به همراه داشت. توکلی در یادداشتی به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از آنها خواست به دلیل دارا نبودن شروط لازم مدرک تحصیلی و سابقه کار مدیریتی ۲۰ساله بذرپاش، نام او را از بین گزینه‌های نهایی دیوان محاسبات حذف کنند. حتی در این باره جلسه‌ای سه ساعته در دفتر رییس مجلس با حضور او و قالیباف و حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد و توضیحات خود را بیان کرد. انتقاد و اعتراضی که اگرچه مستندات آن موجود بود، ولی از سوی اهالی بهارستان مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت بذرپاش را برکرسی نشاندند که روزی قرار بود نهاد نظارتی قوی ضدفساد باشد!

 

** از حمایت همه‌جانبه قالیباف تا مظلوم‌نمایی بذرپاش

البته موضوعی که نباید از نظر دور داشت، دفاعیات رییس مجلس از انتخاب بذرپاش است. قالیباف پس از این انتخاب، در توئیتی نوشت: «بنده به عنوان نماینده مردم و خدمتگزار نمایندگان، مکلف هستم از قانون، آیین‌نامه داخلی و رای نمایندگان محترم، صیانت کنم. به مردم عرض می‌کنم که فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بوده است.» رییس مجلس همچنین در مراسم معارفه بذرپاش، فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات را براساس قانون دانست و تاکید کرد: «من موظفم انتخاب مجلس را پاس بدارم و از آن حمایت کنم.» او در این جلسه در پاسخ به منتقدان و مخالفانی که این انتخاب را به دلایل متعدد غیرقانونی دانسته‌اند، سعی کرد بین بذرپاش قبل از ریاست دیوان محاسبات و بعد از انتخاب تفاوت ایجاد کند و با بیان عبارت «هر چه بود گذشت از امروز عمل شما مهم است» موضوع انتقادات را بی‌اهمیت جلوه دهد.

حتی بذرپاش ۴۰ سال است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شروط لازم را برای ریاست دیوان محاسبات ندارد و انتخاب او بحث و حاشیه‌های زیادی به پا کرده است. او سعی کرد در جلسه معارفه خود برای تصدی این کرسی مظلوم‌نمایی کند. این نو رییس حاشیه‌ساز دیوان محاسبات در جلسه معارفه خود با اشاره به حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر درباره سوابق خود گفت: «کلکسیونی از حرف‌ها زده شد؛ بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت‌خواهی ظلم شود.» او حتی مدعی شد: «با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، اما نظارت دقیق بر مبنای قانون را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت‌المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم.»

** اصولگرایان در مقابل

 این بار پیش از اینکه اصلاح‌طلبان به عنوان رقبای سیاسی اصولگرایان بخواهند واکنشی نشان دهند، برخی اصولگرایان سنتی که به گفته جلال میرزایی افراد منصفی هستند به این انتخاب واکنش منفی نشان داده‌اند. همانطور که گفته شد، اولین مخالفت اصولگرایان در این باره از سوی احمد توکلی درباره سابقه‌سازی ۲۰ سال مدیریت بذرپاش صورت گرفت.

پس از آن جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف کشور در توئیتی به این انتخاب واکنش نشان داد و آن را مایه ناراحتی آگاهان از مساله دانست. همچنین علی‌اکبر رائفی‌پور دیگر دوست اصولگرای‌شان که در فضای توئیتری با اظهارنظرات عجیب و حاشیه‌ساز سعی دارد برای خود طرفدارانی دست و پا  کند، در قالب توئیتی اعتراض خود را نسبت به این انتخاب اعلام کرد.

بعد از گذشت چند روز از این انتخاب پرحاشیه که هنوز فضای مجازی متاثر از آن است و کاربران زیادی با هشتگ #برکناری-بذرپاش در مواجهه با توئیت‌های حمایتی قالیباف از این انتخاب، پیگیر مطالبه خود هستند، الیاس نادران دیگر اصولگرای سنتی که نمایندگی مردم تهران در مجلس یازدهم را برعهده دارد، طی نامه‌ای به قالیباف بر موارد ابهامی این انتخاب تاکید کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «برخلاف ادعای آقای رییس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی‌آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و… معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شأن، منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.»

او همچنین نوشته است: «نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آیین‌نامه هم رعایت شده باشد، به دلیل ابهام حداقل ۲۰ سال سابقه کار، رعایت آیین‌نامه ابلاغی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و مخدوش بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذیصلاح همانگونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، لازم است کمیسیون‌های ذیربط تحقیقات جامعه را در این رابطه انجام دهد و نتیجه بررسی‌های خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی شود.»

 او همچنین آورده است: «چنانچه این امر صورت نپذیرد شخصا به‌همراه تعدادی از نمایندگان محترم بررسی‌های خود را تکمیل کرده و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رساند و تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.»

** بین اصولگرایان هم افراد منصف وجود دارند

نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا این بار اصولگرایان علیه این تصمیمات شبهه‌برانگیز هم‌طیف خود منتقد شده‌اند؛ موضوعی که جلال میرزایی، دبیر سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم اینگونه درباره آن به «جهان ‌صنعت نیوز» پاسخ داد: «جریان اصولگرا طیف‌های زیادی را شامل می‌شود و همان‌طور که اصلاح‌طلبان صداهای مختلف و طیف‌های متفاوتی دارند اصولگرایان هم دربرگیرنده احزاب و تشکل‌های متفاوتی هستند که انضباط تشکیلاتی با هم ندارند. ولی درباره ماهیت، دیدگاه‌های متفاوتی از جناح در آنها دیده می‌شود.»

او افزود: «درباره پرونده آقای بذرپاش در جریان اصولگرا هم افراد منصفی داریم. اگرچه رقبای سیاسی ما هستند ولی افراد قابل احترامی هستند که کمتر اهل سیاسی‌کاری‌اند. آقای نادران و آقای توکلی افراد منصفی هستند. اگرچه پیش از این آقای توکلی موضع‌گیری‌هایی هم داشته است که قابل توجه است ولی بسیاری از موضع‌‌گیری‌هایش بر مدار انصاف بوده است. بنابراین هستند  کسانی که سودای ریاست‌جمهوری ندارند و اهل بده‌بستان سیاسی نیستند و برای خودشان چارچوب اخلاقی دارند. پس نمی‌توانند بپذیرند که مجلس اصولگرا کاملا سیاسی و بدون در نظر گرفتن تخصص فردی را برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کند که تخصص لازم را برای استفاده درست از ظرفیت نظارتی دیوان محاسبات برای ارتقای نظارت مجلس ندارد.» میرزایی تاکید کرد: «حتی اگر تخصص را در نظر نگیریم، نادیده گرفتن سوابق لازم را برای رییس دیوان محاسبات نمی‌توان از نظر دور داشت. اینکه سابقه فعالیت در تشکل دانشجویی را به عنوان سابقه مدیریت لحاظ کنند جای ابهام زیادی دارد. برخی اصولگرایان این مهم را نادیده گرفته‌اند و مثل کبک سرشان را زیر برف برده  و تصور می‌کنند که دیگران هم متوجه نمی‌شوند.»

 همچنین دیده‌بان شفافیت و عدالت هم طی بیانیه‌ای از پیگیری انتخاب مهرداد بذرپاش توسط این موسسه از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «پیرو مسائل پیش‌آمده پیرامون انتخاب رییس دیوان محاسبات و ملاقات مسوولان دیده‌بان شفافیت و عدالت با رییس و برخی نمایندگان مجلس در عصر یکشنبه، صبح سه‌شنبه ۰۷/۰۵/۱۳۹۹ هیات‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت تصمیم گرفت که اعتراض به این انتخاب مجلس محترم را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری نماید.»

گفتنی است اصل ۹۰ قانون اساسی مقرر می‌دارد: «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه‌ مجریه یا قوه‌ قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد.»

چشمم آب نمی‌خورد اصل ۹۰ کاری انجام دهد

البته بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم در گفت وگو با «جهان صنعت» در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد کمیسیون اصل ۹۰ این انتخاب را پس از بررسی ملغی کند گفت: «از نظر قانونی این امکان برای کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که به عنوان ناظر بر عملکرد سه قوه اگر ایرادی بر تصمیم‌گیری  آنها وارد باشد که در این انتخاب ایراد وارد است، آن را مورد بررسی قرار دهد و بر آن نظارت کند.»

پارسایی تاکید کرد: «این ایراد در این انتخاب وجود دارد ولی همه چیز به این بستگی دارد که آیا کمیسیون اصل ۹۰ برای برخورد با این موضوع مصمم باشد یا نباشد.»

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم تاکید کرد: «کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند این انتخاب را به دلیل ابهامات و ایراداتی که دارد از نظر قانون لغو و ملغی کند، ولی مساله این است که امیدی به این مجلس نداریم.»

همچنین جلال میرزایی در توضیح این موضوع به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «در خبرها آمده است که آقای احمد توکلی درباره انتخاب آقای بذرپاش از سوی مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده است ولی واقعیت این است که خوش‌بین نیستم این کمیسیون کاری انجام دهد. چرا که امور کلیدی مجلس در دست جریان وابسته به بذرپاش است و اعضای هیات‌رییسه مجلس هم دوستان بذرپاش هستند.»

این نماینده دور دهم مجلس افزود: «اصولگرایان سنتی که سابقه زیادی دارند در مجلس یازدهم به حاشیه رفته‌اند و خوش‌بین نیستم که کمیسیون اصل ۹۰ درباره لغو انتخاب بذرپاش و بررسی پرونده و مستندات او کاری انجام دهد.»

بنابراین گذشت زمان مشخص می‌کند که ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات کشور بدون رعایت الزامات شکلی آیین‌نامه مجلس و نادیده گرفتن قانون از سوی نمایندگان، آیا بدعتی برای گذشته خواهد شد یا تبعات این تصمیم به زودی به انتخاب‌کنندگان او برای تصدی این کرسی مهم ضدفساد و نظارتی به حامیان جدی انتخاب او برمی‌گردد.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 125650
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا