ضرورت برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی قشم

جهان صنعت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران با برگزاری بیست دوره همایش و نمایشگاه صنایع دریایی، تلاش کرده است تا ارتقاء «صنعتی» و «علمی» در حوزه فعالیت های دریایی کشور بصورت همزمان صورت پذیرد.


حسین ابراهیم زاده فاضل گفت: مناطق ساحلی گسترده، بکر و مهمی در کشور وجود دارد که باید بیش از پیش پیشرفت و توسعه پیدا کنند و ظرفیت های گسترده ای برای پذیرش سهم بیشتر در توسعه اقتصادی کشور دارند. از جمله این مناطق، جزیره قشم است و توجه به توسعه یکپارچه و همه جانبه قشم بسیار ضروری است، از این رو برگزاری همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی توسط انجمن مهندسی دریایی ایران در این جزیره موجب آشنایی بیش از پیش نخبگان و شرکت های دریایی و کسب و کارهای نوپا با ظرفیت‌های توسعه‌ای قشم خواهد بود.

حسین ابراهیم زاده فاضل گفت: انجمن‌های علمی و حرفه‌ای می‌توانند نقش مهمی در جاری شدن تفکرات سیستمی و بکارگیری علم در سیاستگذاری و امور اجرائی کشور داشته باشند. حضور نخبگان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران در انجمن‌های علمی فرصت بحث رو در رو و به‌دور از گرایشات سیاسی را ایجاد کرده است، لیکن فضای امروزه کشور نیازمند توسعه کیفی انجمن‌های علمی و صنفی است. گفت‌وگو بین نخبگان و بخصوص گفتگو در فضایی حرفه‌ ای بین بخش خصوصی و دولت و حاکمیت خواهد بود. این گفتمان موجب ارائه شفاف نظرات در سطح ملی و تأثیرگذاری مهمی در تصمیم سازی‌ها، تصمیم گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و اصلاح فرایندها خواهد داشت.

وی گفت: امروزه در سطح جامعه شاهد آن هستیم که مدیران دولتی فهیم و توسعه گرا، سعی در تعامل جدی با انجمن‌ها به ویژه انجمنهای علمی دارند چرا که عالم و واقف به مزایای این تعامل هستند، ولی در مقابل و متاسفانه مدیرانی را شاهد هستیم که به دلایل عدم آشنایی با مبانی توسعه در جهان امروز، به دلیل منافع شخصی یا سازمانی و نیزبه جهت ضعف مفرط مدیریتی و به تبع آن ترس از انجمن‌ها، سیاست خاموش نمودن صدای انجمن ها و نقدهای سازنده را در پیش می‌گیرند و به هر نحو تلاش می‌کنند تا انجمن ها رشد نکنند.

فاضل گفت: حتی گاهی مدیرانی را می‌بینیم که با منابع دولتی و بیت المال بجای تقویت دیپلماسی عمومی و بین المللی برای رقابت با جهان، به رقابت با انجمن‌ها و نهادهای عمومی می‌پردازند و یا سعی در مصادره به مطلوب کردن دارایی‌های معنوی اندک این انجمن‌ها به نام سازمان خود به عنوان رزومه دوران کاری خود دارند.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به این سوال که در خصوص تعدد چند نمایشگاه دریایی در سال جاری چه اقدامی توسط انجمن صورت گرفته است، گفت: همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی از دارایی های معنوی انجمن مهندسی دریایی ایران است و کسی حق ندارد آن را مصادره کند و طبق پیگیری این انجمن از دفتر رییس‌جمهور محترم و دستور اخیر صادره توسط ‌آن نهاد، نمایشگاه های موازی باید متوقف شوند و هم افزایی ملی در همکاری در سیاستگذاری های رویداد با همکاری ارگان ها در شورای عالی، با محوریت اجرایی انجمن مهندسی دریایی ایران صورت گیرد. طبق آخرین پیگیری‌های انجمن، نمایشگاهی که توسط سازمان منطقه آزاد کیش قرار بود در کیش برگزار شود، با همراهی دبیرخانه شورای عالی لغو شده است.

فاضل افزود: از نظر این انجمن بخش علمی رویداد بسیار پراهمیت است چرا که هدف این انجمن از برگزاری رویداد سالانه صنایع دریایی، توسعه و پیشرفت صنایع دریایی با نگاه علمی است و توانایی ایجاد ارزش افزوده از طریق تقویت علوم و فناوری های دریایی و مفاهیمی مانند تجاری سازی ایده های دریایی باید با جدیت در کشور پیگیری شوند.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: در سال جاری با ابتکار عمل دبیر محترم همایش آقای دکتر نوبختی اعضای حقوقی انجمن عهده دار مسئولیت بخش علمی و اجرایی رویداد شدند و بخش علمی رویداد توسط دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیروبخش نمایشگاهی رویداد توسط سازمان صنایع دریایی هدایت می‌شود و تاکنون بیش از ۱۳۰ مقاله به بخش علمی رویداد واصل و تقاضای حضورحدود ۳۰ واحد نوپا(استارتاپی) و برگزاری بیش از ۲۰ کارگاه تخصصی، به دبیرخانه رویداد رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 70150
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا