نفت در سراشیبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز چهارشنبه پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را برای سومین بار، به میزان ۷۵ واحد افزایش داد تا با تورم مقابله کند و از ادامه افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری خبر داد، قیمت نفت به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر کاهش یافت.

به گفته تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز، بازار منتظر افزایش نرخ‌های بهره بود و اعلام این تصمیم از سوی فدرال‌رزرو، تعجب چندانی ایجاد نکرد.

از سویی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای جنگ در اوکراین فراخواند و از طرح الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک روسیه حمایت کرد که جنگ را تشدید کرده و ریسک افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی را بالا برد.

هرچند در این میان، بعضی از پالایشگاه‌های چین با در نظر گرفتن تقاضای قوی‌تر برای سوخت و بازبینی پکن در سیاست صادرات سوخت، در حال بررسی افزایش تولید در اکتبر هستند که تقاضا برای نفت‌خام را افزایش خواهد داد، با این حال رکود اقتصادی بخش بزرگی از اقتصادهای دنیا را تهدید می‌کند.

تحلیلگران موسسه مالی سیتی در یادداشتی نوشتند: اما قیمت‌های نفت به دلیل رشد ذخایر و وخامت دورنمای اقتصادی، در معرض ریسک فروش هستند.

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر، به میزان ۱/۱ میلیون بشکه رشد کرد و به ۸/۴۳۰ میلیون بشکه رسید که کمتر از پیش‌بینی رشد ۲/۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر از سوی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود.

افزایش ارزش دلار هم مانع رشد بیشتر قیمت‌ها شد، زیرا نفت را برای بسیاری از خریداران گران‌تر کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه در برابر سبدی از ارزهای رقیب، به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر صعود کرد.

همچنین در واکنش به عمیق شدن بحران انرژی اروپا، آلمان روز چهارشنبه شرکت یونی‌پر که بزرگ‌ترین واردکننده گاز در این کشور است را ملی کرد و انگلیس اعلام کرد قیمت برق و گاز برای کسب‌و‌کارها، نصف تعرفه عمده‌فروشی خواهد بود.

مرز روانی ۹۰ دلار

جمعه ۲۳ سپتامبر (اول مهر) آخرین روز معاملات بازار نفت در هفته گذشته بود. در این روز، بهای معاملات نفت برنت ۴۱ سنت معادل ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۰ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۶۳ سنت افزایش بسته شده بود.

بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا، ۳۰ سنت معادل ۴/۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۸۳ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنجشنبه با ۵۵ سنت افزایش بسته شد در حالی که ابتدای معاملات تا سه دلار افزایش داشت.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه آتی از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۵/۱ درصد و وست‌تگزاس اینترمدییت ۳/۲ درصد کاهش داشته است.تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی‌ام سی مارکتس درباره وضعیت بازار اظهار کرد: به دنبال تسریع افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان، ریسک رکود اقتصاد جهانی، مسائل عرضه در بازارها را با وجود تشدید تنش‌های جنگ روسیه و اوکراین، تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال، افت شدید ذخایر نفت استراتژیک آمریکا ممکن است از قیمت‌ها در مقطعی حمایت کند، زیرا مسائل کمبود عرضه به شکل اجتناب‌ناپذیری در بازارهای فیزیکی دیده می‌شود و همزمان، توافق هسته‌ای ایران هنوز حاصل نشده است.

پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه افزایش نرخ‌های بهره به میزان ۷۵ واحد را اعلام کرد، بانک‌های مرکزی سراسر جهان با تصویب افزایش نرخ‌های بهره، اقدام مشابهی را دنبال کردند و ریسک رکود اقتصادی بالا رفت.

ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: قیمت‌های نفت نوسانی مانده‌اند، زیرا معامله‌گران انرژی با وخامت دورنمای تقاضا روبه‌رو هستند که همچنان در برابر کمبود عرضه، آسیب‌پذیر است. ریسک‌های عرضه و کمبود عرضه در بازار، احتمالا از قیمت نفت در بالای سطح ۸۰ دلار حمایت خواهد کرد اما سیگنال رکود اقتصادی، مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه در تماس تلفنی، اقدامات انجام گرفته در چارچوب اوپک‌پلاس را تمجید و نیتشان برای پایبندی به توافق‌های فعلی را تایید کردند. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف درباره راه‌هایی که می‌توانند برای تضمین ثبات در بازار جهانی نفت همکاری کنند، گفت‌و‌گو کردند.

در همین حال، رویترز در گزارشی می‌نویسد: ظرفیت استفاده نشده از تولید جهانی نفت فشار زیادی را به قیمت‌ها وارد کرده و جنگ روانی به افزایش و کاهش قیمت نفت ادامه داد. از سویی تهدید به رکود اقتصادی باعث شده که حتی اگر ظرفیت نفت اضافه هم به بازار وارد شود، باز هم به تحریک تقاضا در بازار نفت نخواهد انجامید.

کارشناسان می‌گویند، موجودی انبارها و ذخایر اضافه نفت زمانی می‌تواند افزایش یابد و یا به فروش برود که اقتصاد جهانی از رکودی که حالا به تدریج گسترش می‌یابد، خارج شود.

رکودهای سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۸۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ همگی باعث شد که تولید و مصرف نفت در مسیر کاهش قرار بگیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 291405
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا