ویدئوی میدان آرژانتین نشانه مظلومیت پلیس

به گزارش جهان صنعت نیوز: این ویدئو چندین روز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و صحنه‌ای که گفته می‌شود طی آن مامور یگان ویژه بخشی از بدن زن جوان را لمس می‌کند، انتقادات عمومی و کم‌سابقه‌ای را برانگیخت. چند روز پس از داغ شدن این بحث، سرانجام نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اصالت فیلم را تایید و محل آن اتفاق را میدان آرژانتین اعلام کرد.
این در حالی بود که معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رییسی هم در مصاحبه‌ای گفته بود این مساله را پیگیری می‌کند.
حالا انسیه خزعلی گویا پیگیری کرده و به نتیجه‌ای که قابل پیش‌بینی بود رسیده است؛ «این ویدئو دلیلی بر مظلومیت نیروی انتظامی است.» او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه «شاید یکی از دلایل این شایعات و مظلومیت نیروی انتظامی، خود نیروی انتظامی است که لازم است اطلاع‌رسانی به موقع و بهنگام روایت هر حادثه را عهده‌دار شود»، افزود: «امیدوارم همان‌طور که قبلا گفتم شأن و جایگاه این نیروی مقتدر برای حفظ امنیت مال و جان و ناموس مردم حفاظت شود و بی‌شک مردم عزیزمان قدردان این زحمات بوده و خواهند بود.»
از اول معلوم بود!
معاون ابراهیم رییسی در ادامه این ویدئو را «مطلب موهن رسانه معاند بی‌بی‌سی» خوانده که «مضحکه بودن آن از اول مشخص بود». این جمله نشان‌دهنده انگاره ذهنی و پیش‌فرض خزعلی است که می‌گوید «از اول مشخص بود»، به عبارت دیگر این جمله نشان می‌دهد ذهنیت معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، مبنی بر عدم صحت و اتفاق نیفتادن «تعرض» نسبت به زن جوان بوده است که با چنین ذهنیتی دیگر نیازی به توضیحات بیشتر از سوی خزعلی نبود.
با این وجود، او تاکید کرده «همان‌طور که در آن مصاحبه گفته‌ام هرگونه قضاوت باید بعد از دریافت اطلاعات کافی باشد و بحمدالله گزارشات دریافت شد و دلالت بر مظلومیت مضاعف نیروی انتظامی داشت.» خزعلی گفته بود «اگر خطایی روی داده باشد، باید با مامور خاطی برخورد شود…این امر نباید به کلیت نیرویی که مدافع امنیت کشور است خدشه وارد کند.»
خزعلی در ادامه سخنانش پیرامون پیگیری فیلم مورد نظر گفته «اینکه آیا رفتار خشنی نسبت به فرد مذکور صورت گرفته بود یا نه؛ بررسی و مشخص شد چنین امری صورت نگرفته و این دستگیری طبق روش متداول پلیس نسبت به کسی که مشکوک به حمل سلاح است انجام شده و پس از مشخص شدن عدم وجود سلاح، ایشان رها شده است.»معاون ابراهیم رییسی با بیان اینکه «در مجموع کمتر از یک دقیقه بازداشت این خانم به طول انجامیده بوده است»، گفته «این امر بیانگر آن است که همه داستان‌سرایی‌ها در این زمینه خنده‌دار و غیرقابل تصور است چه برسد به باور و البته نشانگر شدت خباثت دشمن در اشاعه دروغ و افترا است.»این در حالی است که نیروی انتظامی در اطلاعیه خود، ادعایی مبنی بر غیرواقعی بودن فیلم مدنظر نداشت و در واقع با عدم رد اصالت فیلم، مهر تاییدی بر آن زده بود. همان زمان هم نیروی انتظامی در بیانیه‌اش نوشته بود که انتشار این ویدئو «تلاش و دروغ‌پردازی‌های شبکه‌های معاند» است که «با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی و سیاه‌نمایی» قصد دارند «اذهان عمومی» را تشویش کنند و «احساسات شهروندان» را برانگیزند. با این وجود گفته شده بود که «دستور ویژه‌ای مبنی بر رسیدگی به این موضوع از سوی سلسله‌مراتب فرماندهی صادر شده است.»
شرح آن کمتر از یک دقیقه
اما در آن کمتر از یک دقیقه که خزعلی می‌گوید چه اتفاقاتی افتاد و بر آن زن جوان چه گذشت؟ برای تشریح کامل آن کمتر از یک دقیقه، لازم بود، بیش از ۱۰ بار آن ویدئو دیده شود.
در ویدئوی جنجال‌برانگیز، بیش از ۱۵ نیروی یگان ویژه با تجهیزات و موتورهایشان دیده می‌شوند. در این تصاویر زنی جوان از سوی یک نیروی یگان ویژه در حال بردن به سمت یک موتورسیکلت در بین جمعیت ماموران است. این مامور یگان ویژه است خود را به دور گردن زن جوان قلاب کرده و با گرفتن گردن او، می‌خواهد حرکاتش را کنترل کند. در میانه راه، یک مامور دیگر سعی دارد زن جوان را از موهایش بگیرد اما چون موهایش را بسته، دست مامور به سختی به موهای زن جوان می‌رسد و دستش را روی سر او می‌گذارد. زن جوان که در احاطه نیروهای یگان ویژه است را به کنار موتور برده و دو نفر دیگر به همراه همان مامور اول، تلاش می‌کنند تا زن جوان را سوار بر موتور کنند. زن جوان در نزدیکی انتهای سمت راست موتور قرار دارد و یک مامور از سمت چپ آستین او را به سمت زین موتور می‌کشد. یک مامور جلوی زن جوان قرار دارد که در حال دستور دادن است. پشت سر زن جوان همان ماموری است که دستش دور گردن او قلاب بود؛ او ابتدا مانتوی زن جوان را بالا می‌کشد و سپس آنچه که نباید رخ می‌دهد و دست مامور بدن زن جوان را لمس می‌کند. زن به این حرکت واکنش نشان می‌دهد و خود را به جلو می‌اندازد و سپس روی زمین می‌نشیند. با نشستن زن جوان همان ماموران دور او حلقه می‌زنند و از تصاویری که در گوشه کادر است این‌طور به نظر می‌آید که آنها اقدام به تفتیش می‌کنند؛ همزمان همان ماموری که او را آورده و دستش به مانتو و شلوار زن جوان خورده، به علاوه یکی دو ماموری که بالای سر زن جوان ایستاده‌اند، با او صحبت می‌کنند. در این لحظات تصویربردار که خودش هم یک زن است، در حالی که بخشی از تصویر زن جوان از کادر خارج است، خودش بر اساس دیده‌هایش که با چشم می‌بیند می‌گوید «وای داره موهاش رو می‌کَنه.»آن‌طور که تصاویر حکایت می‌کند، آنها به زن جوان می‌گویند که بلند شود و برود. هنگامی که او در حال بلند شدن از روی زمین و نیم‌خیز شده است، مامور دست چپ خود را روی کتف راست زن جوان قرار می‌دهد و هنگامی که زن جوان کامل بلند می‌شود، با کج کردن خود به سمت چپ، طوری حرکت می‌کند که دست مامور از روی کتفش کنار برود و با سرعت از بین انبوه ماموران یگان ویژه بیرون می‌آید و دور می‌شود. بر اساس آنچه روی تصویر شنیده می‌شود، پس از آنکه زن جوان از کادر دوربین خارج شده، تصویربردار می‌گوید «وای داره می‌زندش، چرا دیگه می‌زنیش» و پس از چند ثانیه ادامه می‌دهد «نگاهش کن داره می‌خنده» که احتمالا منظورش باید فردی باشد که زن جوان را به روایت فیلمبردار مورد ضرب و شتم قرار داده است.به هر شکل با اینکه این ویدئو شاید صدها هزار بار دیده شده باشد، اما برخی سعی دارند تا این خشونت را بپوشانند؛ حتی اگر از مساله تعرض فاکتور گرفته شود، نحوه بازداشت و هدایت کردن زن جوان به سمت موتور با هیچ اصول شرعی، قانونی و اخلاقی سازگار نیست.


خانم خزعلی می‌توانست واسط بین زنان و حاکمیت باشد
طیبه سیاوشی*
این میزان خشونتی که در خیابان اعمال می‌شود، هزینه حضور زنان را بالا می‌برد و معلوم نیست که آیا عمدا این اتفاق رخ می‌دهد و بعد هم انکار می‌شود یا اینکه به صورت تصادفی چنین اقداماتی صورت می‌گیرد و بعد برای اینکه بر روی آن سرپوش گذاشته شود، معاونت امور زنان هم چنین مواضعی اتخاذ می‌کند.
بعد از انتشار ویدئویی از دستگیری تعرض‌آمیز آن خانم، از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به عنوان دستگاهی که زنان معمولا به آن رجوع می‌کنند و تنها دستگاه مرجع مستقیم امور زنان است، متاسفانه جواب منتشر کرد که مانند جواب‌های دیگر است و در واقع متاسفانه انکار می‌کنند و به نوعی آن را زیر فرش می‌زنند و مشخص نیست دوباره چه زمانی این موضوع مطرح شود. اگر خانم خزعلی به عنوان معاون امور زنان ریاست‌جمهوری می‌توانست یک بار به عنوان واسط بین جامعه زنان و حاکمیت اقدام کند، جای خوشحالی داشت. از این جهت که بابی می‌شد برای اینکه فضای خشونت‌آمیز جامعه به سمت و سوی مسالمت‌آمیزتری برود و به نوعی حاکمیت، این موضوع را بپذیرد که یک مامور خاطی هم داشته است و همیشه مردم مقصر نبوده‌اند. پذیرش یک مامور خاطی حداقل خواسته افکار عمومی است که متاسفانه این امر انجام نشده است. از سوی دیگر در این موضوع، یک تسری داده شده به تمام نیروهای انتظامی که پیش از این مورد وثوق مردم بوده‌اند و حتی به بچه‌هایشان یاد می‌دادند در صورتی که دچار خشونت بشوید، باید به پلیس مراجعه کنیدکه متاسفانه این اعتماد از دست رفته است.
از اولین موردی که اتفاق افتاد با فوت یا کشته شدن مهسا امینی و عدم عذرخواهی فراجا، متاسفانه تبعات خوبی را به دنبال نداشته که هنوز هم شاهد آن هستیم و حتی دانش‌آموزان‌مان را هم درگیر این وقایع در خیابان‌ها کرده است.همان‌طور که بسیاری از عقلا گفته‌اند، اگر فراجا همان ابتدا این امر که مهسا امینی به این ترتیب از دنیا رفته را انکار نمی‌کرد و عذرخواهی می‌کرد و یک نفر برکنار می‌شد و قول بررسی پرونده را می‌دادند، نیازی به این همه ضرب و جرح و درگیر شدن تمام فضای جامعه و اعمال خشونت نبود. همین‌طور اگر عذرخواهی صورت می‌گرفت، نیازی به سرکوب تمام خواسته‌های دانش‌آموز و دانشجو و زنان و… نمی‌شد و آن عذرخواهی می‌توانست تمام اینها را به شکل دیگری هدایت کند و همین‌طور باب گفت‌وگویی که رییس قوه قضاییه مطرح کرده بود، به شکل خیلی صلح‌آمیزتری باز شود و این را ببینیم که حاکمیت به دنبال مصالحه است و نه به دنبال مقابله با مردم ولی متاسفانه این موضوع دیده نشد.
جریانی که در حال حاضر شاهد آن هستیم نادیده گرفتن و سرکوب و خاموش کردن صدای زنان است که کمترین نقش و سهم را در حاکمیت و تصمیم‌گیری و قانونگذاری داشته‌اند؛ با وجود اینکه در اسناد بالادستی و اقوال حاکمیت بر اهمیت زنان تاکید می‌شود متاسفانه پس از این اعتراضات بدیهی به نظر می‌رسد گوش شنوایی در حاکمیت برای شنیدن و دیدن زنان که نیمی از جمعیت جامعه هستند، وجود ندارد.
* نماینده پیشین مردم تهران در مجلس

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 297578
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا