پایان باز مذاکرات برجامی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا سبب شده مذاکرات برجامی که از پنجشنبه گذشته در وین از سرگرفته شد، نیز یک وقفه زمانی پیدا کند. تیم مذاکره‌کننده ایرانی طی این دو روز به جای میز مذاکره در مراسم عزاداری حاضر شدند اما گفت‌وگوهایی که بعد از ۵ ماه در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه دو طرف از سر گرفته شده، همچنان در مرکز توجه است. این رایزنی‌ها در حالی شکل گرفته که طرف اروپایی پیشنهاد تازه‌ای را روی میز گذاشته که به گفته خودشان بهترین پیشنهاد و آخرین فرصت مصالحه است.

دیدار باقری و مورا

در چهارمین روز از مذاکرات احیای برجام علی باقری و انریکه مورا در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار کردند.مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی در این چند روز ادامه داشته است و دو طرف ایران و آمریکا به تبادل دیدگاه‌ها و نظرات خود برای عبور از دو سه موضوع اختلافی با هماهنگی اتحادیه اروپا ادامه می‌دهند. موضوع رفع تحریم‌ها و لیست شرکت‌ها و نهادها و افراد ایرانی، تضمین عدم خروج یکجانبه یک عضو از برجام، حل و فصل و مختومه کردن موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس، چگونگی و زمانبندی اجرای برجام از موضوعات مهمی هستند که میان دو طرف ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا مورد بحث است. نمایندگان روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در این دور از مذاکرات در سطح کارشناسی در جریان روند مذاکرات قرار می‌گیرند اما نمایندگان رسمی آنها در مذاکرات حضور ندارند.

منابع ایرانی بر این نظرند، در صورتی که طرف مقابل در مورد این موارد تصمیم‌گیری کند، می‌توان بلافاصله وارد مرحله «جمع‌بندی» مذاکرات شد. آنها معتقدند، ادامه مذاکرات و گام‌های بعدی، به تصمیمات سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.

اهمیت این گفت‌وگو‌ها

حضور هیات‌ها در وین از آنجایی مورد اهمیت است که همه طرف‌ها در اسفندماه گذشته اعلام کردند دیگر مباحث کارشناسی و فنی تمام شده و صرفا چند موضوع میان ایران و آمریکا باقی است که باید این مسائل ابتدا بین این دو کشور حل و فصل شود و به وین باز نمی‌گردند، مگر اینکه توافق در دسترس باشد. از این رو باید دید ایران و آمریکا این بار می‌توانند به راه‌حلی مرضی‌الطرفین برای رفع اختلاف‌ها دست پیدا کنند یا خیر.حالا که بعد از کلی طرح و ایده رد و بدل شده، کار به پیشنهاد جوزف بورل که اخیرا در فایننشال تایمز درباره آن نوشته بود، رسیده است؛ باید دید که نظر طرفین چیست. به خصوص که گفته می‌شود هر دو طرف تا حدی با این پیشنهاد موافق هستند و شروع مذاکرات نیز نشانه‌ای در این راستا است.تا این مرحله از مذاکرات همچنان گفت‌وگوها میان هیات مذاکره‌کننده ایران و آمریکا با هماهنگی و واسطه‌گری نماینده اتحادیه اروپا برگزار شده است. هنوز از حضور نمایندگان سه کشور اروپایی و چین در مذاکرات خبری منتشر نشده و صرفا نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیداری دو‌جانبه با انریکه مورا و علی باقری به طور جداگانه داشته است.

نکته حائز اهمیت در روز دوم مذاکرات در وین حضور کارشناسان هسته‌ای و فنی ایران و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ بوده است. ایران تاکید دارد همان طور که در توافق ۲۰۱۵ اتفاق افتاد باید همزمان پرونده موضوعات باقی مانده پادمانی میان ایران و آژانس بسته شود.

امیدواری اروپا

همزمان با گفت‌وگوهای انجام‌شده، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی درخصوص احیای برجام منجر شود.

پیتر استانو سخنگوی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا در نشست خبری روزانه کمیسیون اروپا گفت که امیدوار است مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران بینجامد، چراکه از نظر او تمام گزینه‌ها به پایان رسیده است.
استانو گفت: اکنون زمان تلاش نهایی برای بحث درباره پیشنهاد اخیر جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اتخاذ یک تصمیم‌ سیاسی روشن و قاطع فرارسیده است.

وی تصریح کرد: مذاکرات وین روی دستیابی به یک تفاهم بر اساس متن پیشنهادی بورل متمرکز است و هیات اتحادیه اروپا در حال تسهیل مذاکرات نزدیک میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و آمریکا است.این مقام اتحادیه اروپا افزود: پس از نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده فضا برای سازش بیشتر در جهت توافق بیشتر پایان یافته است. امیدواریم که خیلی زود به نتیجه دست یابیم.

نظر چین درباره مواضع ایران

در روزهای گذشته شایعاتی منتشر شده بود مبنی بر اینکه روسیه و چین با طرح جدید بورل موافق نیستند اما این شایعات تکذیب شد. طرف چینی و روسی همچنان از ایران و مواضع ما حکایت می‌کنند. شاهدش اظهارات وزیرخارجه چین که در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان بیان شد. در این تماس تلفنی وزیر خارجه چین با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی به حصول توافق منجر شود. وی همچنین بر اهمیت ادامه رایزنی مستمر و نزدیک مقامات دو کشور تاکید کرد. وانگ ایی مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را منطقی و حکیمانه خواند.

خوش‌بینی اولیانوف

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای هم که در وین حاضر است و کمافی‌سابق فعال. او روز یکشنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به برخی شایعات مبنی بر اینکه روسیه و چین متن پیشنهادی جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرده‌اند، واکنش نشان داد. وی در پیام خود نوشت: به‌طور قطع این صحت ندارد، چراکه پیش‌نویس توافق درخصوص بازگرداندن برجام توسط تمام طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، ازجمله چین و ‌روسیه به دقت مورد بحث قرار گرفته است. اولیانوف ادامه داد: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات) به تازگی تعدادی اصلاحیه‌ مفید را ارائه داده است که ما به‌طور کامل از آن حمایت می‌کنیم.

او پیش از آن هم در توئیتی نوشته بود: «به‌طور قطع هیچ موضوع غیر‌قابل حلی در دستورکار رایزنی‌ها وجود ندارد.» وی در ادامه افزود: «علی‌رغم برخی اختلاف‌نظرهای باقی‌مانده مذاکره‌کنندگان این فرصت را دارند که با موفقیت وظیفه خود را به انجام برسانند.»

اولیانوف همچنین با انتشار تصویر دیدارش با انریکه مورا و هیات همراهش در صفحه توئیتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد در حال پیشرفت هستیم. اجازه دهید امیدوار باشیم که موفقیت‌آمیز باشد.»وی در ادامه ابراز امیدواری‌هایش توئیت کرد: «ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم و شمار موضوعات حل نشده در وضع حداقلی است. تنها ۳ یا ۴ مورد است که برخی از آنها تقریبا حل و فصل شده است.» وی ادامه داد: «حرف روز در میان است نه هفته‌ها. تعجب نخواهم کرد اگر تلاش خود را خیلی زود با موفقیت به پایان برسانیم.» اولیانوف گفت: «با این حال نمی‌توان تضمین کرد، چراکه تا وقتی همه مسائل مورد توافق قرار نگرفته باشد در حقیقت توافقی حاصل نشده است.»

فاصله تا توافق نهایی

گفتنی است، این دور از مذاکرات نیز همراه است با کلی گمانه‌زنی و اخباری که بیان و تکذیب می‌شود. مثلا وال استریت ژورنال نوشت: «مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات گفت که متن توافق ممکن است در ساعات آینده نهایی شود. با این حال، ایران باید تصمیم بگیرد که آیا مطالبه‌اش مبنی بر احیای برجام تنها در صورت بستن پرونده تحقیقات آژانس را کنار می‌گذارد یا نه.» در گزارش وال استریت آمده بود که «با این حال، ایران در مذاکرات اصرار دارد که برای احیای برجام، پرونده تحقیقات آژانس انرژی اتمی در مورد پیدا شدن مواد هسته‌ای اعلام نشده در این کشور باید بسته شود. چند دیپلمات غربی روز یکشنبه گفتند که تهران در مذاکرات چند روز گذشته این شرط را مورد تاکید قرار داده، اما توافقی در این زمینه وجود ندارد.» این رسانه غربی اضافه کرد: «با این حال، مقامات غربی گفته‌اند که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و تاکید کرده‌اند که برای خاتمه دادن تحقیقات یا تعیین ضرب‌الاجل مشخص برای کار آژانس مداخله نمی‌کنند. یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که در متن توافقی که روی آن کار می‌شود، هیچ اشاره‌ای به درخواست‌های ایران برای بستن تحقیقات آژانس وجود نخواهد داشت.»خبرگزاری رسمی دولت در ایران اما به این گزارش واکنش نشان داد و به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه نوشت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

این مقام وزارت خارجه افزود: «هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد.» او گفت: «همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

بازگشت هیات ایرانی به تهران

با پایان این دور از گفت‌وگوها، عصر روز گذشته اعلام شد هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران باز خواهد گشت. در همین حال رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 280328
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا