نارضایتی بازنشستگان از بیمه تکمیلی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روزها بازنشستگان به دلیل گرانی دارو و درمان سرگردان شده‌اند. زیرا برخی از خدمات درمانی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی یا موجود نیست یا بیماران با وقت‌های طولانی روبه‌رو هستند. بنابراین بازنشستگان تامین اجتماعی ناگزیر از مراجعه به سایر بیمارستان‌ها از جمله بخش خصوصی هستند. بیمارستان‌ها هم در جواب اعتراض بازنشستگان در خصوص بی‌اعتبار بودن بیمه تکمیلی‌شان می‌گویند قرارداد یادشده به‌خاطر بدهی لغو شده است. البته دسترسی به بیمه تکمیلی در مواقع اضطراری نیز سخت است. در عین حال هماهنگی با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد برای یک بازنشسته بیمار هم بسیار دشوار است. بین دریافت رسید هزینه‌ها از مراکز درمانی تا دریافت هزینه‌ها از بیمه تکمیلی، تاخیر طولانی گاها پنج ماهه هم وجود دارد؛ از همه اینها گذشته، تعرفه پرداخت‌ هزینه‌ها نیز پایین است.


 بازنشسته‌ای که هزینه‌های بیمه تکمیلی را هر ماه پرداخت می‌کند و به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه می‌کند، انتظار دارد که لااقل تمام یا بخش قابل توجهی از هزینه‌ها پرداخت شود، اما افسوس که اینگونه نیست. گاهی بازنشسته مجبور می‌شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را از جیب خالی خودش پرداخت کند چراکه تعرفه‌های پرداخت بیمه تکمیلی، حداکثر حدود ۷۰ درصد است. مبالغی که بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند به این عامل بستگی دارد که بیمه‌شده به کدام مرکز درمانی مراجعه می‌کند و آن مرکز چه تعرفه‌هایی دارد. به این ترتیب نسبت این تعرفه‌ها به تعرفه‌های بیمه آتیه‌سازان سهم پرداخت بازنشسته را مشخص می‌کند. مراکز درمانی سال‌هاست در اسنادی که به بازنشسته‌ها ارائه می‌دهند، عدد و رقم مشخص نمی‌کنند و فقط نوع خدمات را مشخص می‌کنند. بیمه‌گذار تکمیلی نیز با استناد به تعرفه‌های خود و مستقل از تعرفه‌های مراکز درمانی خصوصی، بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. این در حالی است که بازنشستگان تامین اجتماعی با وجود حقوق کم بازنشستگی و از روی اجبار از حقوق خود برای استفاده از بیمه تکمیلی هزینه می‌کنند تا در زمان بیماری از هزینه‌های درمانی خود و خانواده‌شان کاسته شود که متاسفانه در این راه موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود. البته زمزمه‌هایی هم درخصوص افزایش ۲۰ درصدی این مبلغ میان بازنشستگان وجود دارد، اما هنوز قطعی نشده است. افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی «آتیه‌سازان حافظ» براین عقیده‌اند که بیمه تکمیلی باید آنچه که بیمه پایه پرداخت نکرده است، را تقبل کند. همچنین معمولا باید این بیمه همه بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌های خصوصی تخصصی، فوق‌تخصصی در سراسر ایران و همه مراکز درمانی را تحت پوشش قرار دهد. این در حالی است که بازنشستگان وقتی به مراکز درمانی‌ که مراجعه می‌کنند، اغلب  با در بسته روبه‌رو می‌شوند، چرا که بسیاری از بیمارستان‌ها با بیمه آتیه‌سازان حافظ قرارداد ندارند. از طرفی این بیمه بخشی از هزینه‌های دارو را هم پرداخت نمی‌کند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نارسایی بیمه تکمیلی که  ناکافی بودن پرداخت‌ها و تاخیرهای طولانی آن را موجب می‌شود، ریشه در دو عامل دارد؛ اول ساختار معیوب نظارتی وزارت بهداشت و تعرفه‌گذاری‌های ناعادلانه در بخش سلامت و دوم تعامل نامناسب و بیمارِ صندوق بیمه‌گذار پایه یعنی تامین اجتماعی و بیمه‌گذار تکمیلی که برای کارگران بازنشسته آتیه‌سازان حافظ است که البته به همه اینها مصائب ناشی از خصوصی‌سازی درمان و کالایی کردن بهداشت هم اضافه می‌شود. در شرایط کنونی بخش قابل‌توجهی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ از این بیمه راضی نیستند، به همین دلیل خواهان عدم انعقاد قرارداد کانون با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ هستند.  شرکت آتیه‌سازان حافظ، وابسته به سازمان بیمه سلامت ایران است. این شرکت در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. این بیمه طرف قرارداد مهم‌ترین ارگان‌های دولتی همچون وزارت آموزش و پرورش، صندوق بازنشستگی کشور، کانون بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی، شهرداری‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی سراسر کشور است! با این تفاسیر جیب بیمه آتیه‌سازان حافظ لبریز است اما دست و دلش برای پوشش بیشتر بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمی‌رود.

درخواست تغییر بیمه تکمیلی بازنشستگان

یکی از بازنشستگان شهرداری به نام احمد که از ۱۰ سال قبل تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ است، درخصوص علل نارضایتی‌اش از این بیمه به «جهان‌صنعت» گفت: «سال‌هاست قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان با شرکت آتیه‌سازان حافظ بسته می‌شود. این بیمه علاوه بر اینکه کارایی لازم را ندارد و دنیایی از کاغذبازی و بوروکراسی اداری دارد، اغلب موارد را نیز پرداخت نمی‌کند. اکثر مراکز پزشکی و پیراپزشکی و پاراکلینیکی هم این بیمه را قبول نمی‌کنند.

وی افزود: مشکلات جسمی مخصوص به خود را دارم و باید بیمه‌های تکمیلی به صورت آنلاین باشد نه اینکه کلی پول خرج کنم و بعد با شرایط خیلی بد و شلوغی دفاتر بیمه آتیه‌سازان حافظ، با تشکیل پرونده و کپی و… منتظر بمانم که چه موقع دلشان می‌خواهد کمی از پول پرداختی را برگردانند. به راستی چه زمانی شأن بازنشسته‌ای که یک عمر برای کشور و مردم زحمت کشیده، باید حفظ شود؟»

این بازنشسته شهرداری در ادامه اظهار کرد: «من و بسیاری دیگر از همکاران تقاضا داریم که سازمان‌های بازنشستگی همه ادارات امسال دیگر با این شرکت بیمه قرارداد نبندند و شرکتی با شرایط بهتر را از طریق مناقصه و مزایده جایگزین کنند. شرایط و ضوابط استفاده از بیمه تکمیلی تغییر کند و نیازی به پرداخت توسط بازنشسته نباشد و به صورت آنلاین در همه مراکز درمانی، قابل استفاده شود. با تمام مراکز درمانی قرارداد ببندند تا بازنشسته که مراجعه می‌کند با این جمله تلخ که با بیمه شما قرارداد نداریم، مواجه نشوند.»

او ادامه داد: «اگر سازمان‌های بازنشستگی نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند به خواسته ما توجه کنند و شرکت بیمه تکمیلی را تغییر دهند، به صورت جمعی از داشتن بیمه تکمیلی انصراف می‌دهیم و خودمان دست به کار شده و به صورت جمعی با یک شرکت بیمه مناسب‌تر قرارداد می‌بندیم، چرا که این روزها به دلیل مشکلات مالی هزینه‌های دارو و درمان بسیار کمرشکن شده است.

نارضایتی‌ها را می‌پذیریم، ولی چاره‌ای نداریم!

در همین حال علی دهقان‌کیا رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به عدم رضایت بازنشستگان و مستمری‌بگیران از بیمه آتیه‌سازان حافظ به «جهان صنعت» گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های درمانی به شدت افزایش پیدا کرده است، بازنشستگان تحت پوشش بیمه آتیه‌سازان حافظ از این بیمه راضی نیستند. سقف این بیمه تکمیلی به نوع عمل‌های جراحی بستگی دارد، اما به طور کلی ۶۰ میلیون تومان است. البته این روزها بیشترین نگرانی بازنشستگان هزینه‌های دارو است. به طور مثال گاهی یک پزشک ۲۰ قلم دارو را برای بازنشسته تجویز می‌کند اما داروخانه به آنها می‌گوید تنها هزینه ۱۰ قلم از این داروها را می‌توانند از محل بیمه پرداخت ‌کنند.  بنابراین بازنشستگان هزینه ۱۰ قلم داروی دیگر را باید به قیمت آزاد پرداخت کنند. این در حالی است که امروزه با توجه به عدم افزایش حقوق بازنشستگان هزینه داروها کمرشکن شده است.

وی افزود: دیگر نگرانی ما افزایش تعرفه‌های پزشکی است، چرا که میزان پولی که در قرارداد آذرماه ۱۴۰۰ میان کانون و بیمه آتیه‌سازان حافظ بسته شده است در برابر گرانی این روزهای اخیر چیزی نیست. بنابراین پرداختی بیمه جوابگوی هزینه‌های اخیر درمان و داروی بازنشستگان نیست، چرا که از ابتدای سال جاری تورم به شدت افزایش داشته است. همین امر منجر به نارضایتی میان بازنشستگان شده است. براساس اطلاعاتی که بنده دارم هنوز تصمیمی درخصوص افزایش دریافتی از بازنشستگان گرفته نشده است.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به درخواست تغییر بیمه تکمیلی بازنشستگان اظهار کرد: ما در بستن قرارداد و نحوه آن دخالتی نداریم و تمام آن زیر نظر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی است. با این حال چند شرکت بیمه بزرگ در مزایده شرکت می‌کنند. هر کدام از این شرکت‌ها اعداد و رقمی به ما پیشنهاد می‌کنند که تمام آنها قابل قبول برای مجموعه ما نیست. به همین دلیل کانون عالی درصدد کمترین رقم و بیشترین خدمات است. حالا اگر در این خصوص با هر شرکتی وارد مذاکره شوند، با همان نیز قرارداد می‌بندند. یکی از دلایلی که هر سال بیمه آتیه‌سازان در این مزایده مورد قبول کانون عالی است، سابقه و تجربه کافی او در این حوزه است. به همین خاطر ریسک همکاری با آن برای کانون عالی کمتر می‌شود. اما قرارداد با شرکت بیمه جدید دردسرساز است. بنابراین قرارداد با شرکت بیمه جدید در حال حاضر غیرممکن است. در هر صورت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران مجری مصوبات کانون عالی است. با تمام این تفاسیر عضویت بازنشستگان در بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ اجباری نیست.

او ادامه داد: در هر صورت ما منکر شیطنت بیمه آتیه‌سازان هستیم و با شکایات بازنشستگان به این امور رسیدگی می‌کنیم. منتها مشکل عمده این روزها گرانی بی‌سابقه درمان و دارو در کشور است. سال‌هاست با مراکز طرف قرارداد این بیمه صحبت کرده‌ایم که برای بازنشسته‌ای که برای عمل جراحی به بیمارستان مراجعه می‌کند، زمان تعیین نکنید و او را به دلایل شرایط اضطرار سریع تحت مراقبت قرار دهید. اما متاسفانه هنوز این ملاحظات انجام نمی‌شود. به همین دلیل بازنشسته اجبارا برای عمل جراحی فورس به یک بیمارستان دیگر مراجعه می‌کند. همین امر منجر به سردرگمی بازنشسته‌ها شده است.

دهقان‌کیا این روند را که بازنشسته با هزار مصیبت به مراکز درمانی مراجعه می‌کند و  هزینه‌های درمان را می‌پردازد و رسید انجام خدمات می‌گیرد؛ به آتیه‌سازان حافظ مراجعه می‌کند و می‌گویند برو چند ماه دیگر بیا پولت را بگیر! صددرصد ناعادلانه می‌داند و تاکید می‌کند: گاهی سازمان تامین اجتماعی به هر دلیلی سهمیه خود را به بیمه پرداخت نکرده است، بیمه آتیه‌سازان هم همین اعداد و ارقام را دیرتر به بازنشسته پرداخت می‌کند. البته ما درصدد رفع این موضوع هستیم زیرا بیمه قانونا باید در عرض یک ماه هزینه‌ها را به حساب افراد تحت پوشش پرداخت کند. در حال حاضر در بخش درمان کشور مشکل داریم و این بحث مختص به بازنشستگان نیست. با تمام این اوضاع و احوال بخشی از انتقادات را می‌پذیرم و کانون عالی هیچ‌گاه منافع بازنشستگان را به بیمه آتیه‌سازان حافظ نمی‌فروشد. در ریاست آقای قاضی‌زاده‌هاشمی یک سری قوانین و مقررات تفکیک شد، در حال حاضر از صفر تا صد تمام قوانین در اختیار وزارت بهداشت و درمان است. حتی سازمان تامین اجتماعی نیز مستقل نیست. بنابراین بخش عمده نگرانی‌های بازنشستگان درخصوص بیمه به مصوبات وزارت بهداشت برمی‌گردد. این در حالی است که امروزه تولید و واردات دارو، قیمت‌گذاری و تعیین میزان تعرفه‌های پزشکی همگی دست وزارت بهداشت است. حتی اگر برای موضوعی بخواهیم شکایت کنیم باید باز به وزارت بهداشت مراجعه کنیم. معمولا فساد در چنین شرایطی زیاد می‌شود. در همان دوران نیز معترض قرارگیری صفر تا صدی اختیارات به وزارت بهداشت بودیم اما این قوانین تصویب شده و هیچ کاری نمی‌شود، کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 263468
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا