لابی‌گری با نقاب رای‌گیری/رویارویی نادران و قالیباف

به گزارش جهان صنعت نیوز: جدای از نمایندگان مجلس فعلی که اکثر قالیبافی و حامی او هستند، سیاسیون در بیرون از مجلس نیز پیش‌بینی می‌کنند که او رییس بماند. برخی معتقدند که این جایگاه در یک بده‌و‌بستان پشت پرده و از همان سال ۹۸ به او داده شده تا وارد رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ نشود و زمینه رییس‌جمهور شدن رییسی فراهم شود! برخی دیگر اما معتقدند که قالیباف رییس می‌ماند چون رقیبی در این مجلس اقلیتی و ضعیف ندارد. این گروه حتی الیاس نادران را که دیروز رسما پا به میدان رقابت گذاشت جدی نمی‌گیرند.


آن‌طور که ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دیروز گفته است، فعلا غیر از قالیباف که برای تداوم ریاست خود اعلام آمادگی کرده و نادران که یک نامه‌ انتقادی خطاب به قالیباف نوشته بود، کرسی ریاست مجلس متقاضی دیگری ندارد. البته در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی هم درباره ورود مرتضی آقاتهرانی و صف‌آرایی طیف پایداری مقابل قالیباف مطرح شده بود. به این ترتیب قالیباف در این رقابت‌ها که تکلیفش صبح چهارشنبه مشخص خواهد شد، یک رقیب و نصفی (رقیب نامزد شده و رقیب هنوز نامزد نشده) بیشتر ندارد، چون دیگر گزینه احتمالی ریاست مجلس یعنی علی نیکزاد چند روز قبل تکلیف خود را معلوم کرد و به رقابت برای کرسی نایب‌رییسی رضایت داد و اعلام کرد که قالیباف رای بالایی خواهد داشت.

در این بین برخی رسانه‌ها تلاش دارند که از داغ شدن تنور انتخابات با ورود نادران گفته و به رقابت پیش‌رو قدری هیجان تزریق کنند. اما واقعیت آن است که نه مردم و عامه جامعه در این تنگنای زندگی و مسائل معیشتی وقتی برای توجه به انتخابات هیات رییسه مجلس دارند و نه طبقه نخبگان جامعه این را یک رقابت واقعی تلقی کرده و وقعی به آن می‌نهند.

رقابت غیرواقعی

مثلا مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس این انتخابات را بیش از آنکه عرصه رقابت بداند، عرضه لابی‌گری می‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این‌باره گفت: «انتخابات در هیات رییسه مجلس و حتی در هیات رییسه کمیسیون‌ها تماما متاثر از لابی‌های سیاسی است. این را بر اساس تجربه می‌گویم و فرقی هم ندارد که مجلس اصولگرا سر کار باشد یا مجلس اصلاح‌طلب. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگراها خیلی دنبال شایسته‌سالاری نیستند و اگر به مجالس قبلی هم دقت کنیم خواهیم دید که در زدوبندهای سیاسی، رفیق‌بازی و نوعی ارتباطات حزبی هیات‌رییسه‌ها شکل گرفته است.»

وی افزود: «در جریان این انتخابات‌ها لابی‌گری و بده‌بستان می‌شود، قول‌ها و وعده و‌ وعیدها داده می‌شود. بر اساس همین‌ها هم رییس و اعضای هیات‌رییسه اعم از منشی و کارپرداز و… تعیین می‌شوند. حتی در کمیسیون‌ها نیز رییس را بر اساس شایسته‌سالاری تعیین نمی‌کنند. در همین مجلس یازدهم که الان مستقر است هم اگر لیست روسای کمیسیون‌ها را تهیه کنیم، خواهیم دید که بر اساس تحصیلات و سوابق و شایستگی رییس نشده‌اند و حتی در برخی کمیسیو‌ن‌ها رییس کمیسیون اصلا تحصیلات مرتبط هم ندارد که همه اینها ناشی از لابی‌ها و زدوبندهای سیاسی است.»

آیتی در ادامه گفت: «در این مجلس هم زدوبندهای سیاسی حاکم بوده و خواهد بود. به همین خاطر فکر می‌کنم که آقای قالیباف چهار سال رییس مجلس خواهد بود. در این مجلس و با توجه به ترکیب نمایندگان، غیراز این هم انتظار نمی‌رود. بالاخره وقتی که شورای نگهبان نامزدهای آزاد و مستقل را ردصلاحیت کرده و تعداد زیادی از افراد وابسته و دوستان آقای قالیباف وارد مجلس شده‌اند؛ معلوم است که او چهار سال رییس خواهد بود و هیات رییسه را چیدمان کرده یا در کمیسیون‌های مجلس دخالت خواهد کرد. در نتیجه اصلا جا ندارد که فکر کنیم یک انتخابات آزاد برگزار خواهد شد.»

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه با این اوصاف چرا برخی نیروهای سیاسی مثل الیاس نادران که مدتی است سکوت پیشه کرده بود، وارد میدان می‌شوند؟ گفت: «دقت داشته باشید که همیشه افرادی مثل احمد توکلی، الیاس نادران، پزشکیان، علی مطهری یا آقاتهرانی هستند که به صورت اقلیت، اپوزیسیون یا صدای اعتراض عمل می‌کنند و مطرح هستند. این افرادی که صدای انتقاد دارند قدرت لابی و کمپین سیاسی ندارند. آقایانی مثل نادران و توکلی و… یک نفر هستند و جبهه و سازمان سیاسی ندارند اما آقای قالیباف سازمان سیاسی دارد. آقای تهرانی هم اگرچه از سوی جبهه پایداری حمایت می‌شود اما چون در اقلیت هستند وزنی ندارد. لذا این افراد اگرچه خود هم می‌دانند که شاید موفق نباشند اما برای رساندن صدای اعتراض تک‌نفره خود وارد میدان می‌شوند.»

انتخابات غیرحساس

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس نیز بر این باور است که این انتخابات نه رقابتی است و نه قابل اهمیت. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه «در این انتخابات شاهد رقابت واقعی نیستیم» ورود برخی افراد از جمله نادران را در راستای برخی رقابت‌های شخصی و نه طیفی و گروهی دانست.

او توضیح داد: «شاید برخی نمایندگان مجلس به صورت شخصی به قالیباف نقد داشته باشند و بخواهند ورود کرده و حرف خود را بزنند، شاید چند تا رای هم بیاورند اما بعید می‌دانم که گروهی از آنها حمایت کند و یا ورودشان در نتیجه انتخابات هیات رییسه نقشی داشته باشد.»

این نماینده پیشین مجلس همچنین انتخابات هیات رییسه و تغییرات یا عدم تغییرات را بر روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی یا سیاست خارجی کشور موثر ندانسته و گفت: «این انتخابات اهمیت چندانی ندارد و اینطور نیست که بگوییم اگر مثلا فلانی باشد یا نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر من مجلس تاثیرگذاری خود را بر روند تصمیم‌سازی‌ها از دست داده است.»

میرزایی افزود: «حواشی اخیر حول محور آقای قالیباف یا برخی موضع‌گیری‌های مجلس بیش از پیش مجلس را تضعیف کرده است لذا مردم روی تحولات درون مجلس حساس نیستند و پیگیری نمی‌کنند. شاید قبلا این انتخابات از جهت تحولات درون مجلس مهم بود اما حالا از این منظر هم اهمیت خود را از دست داده است. به نظر من اصلا این رقابت جدی است و با کار رسانه‌ای و اظهارنظر هم نمی‌توان حساسیت روی آن را بالا برد، جامعه اصلا پیگیر این موضوع نیست و توجهی ندارد.»

توان لابی‌گری

مرور اظهارنظرها و مواضع نمایندگان مجلس یازدهم که نسبت به انتخابات هیات رییسه بی‌تفاوت نیستند هم تغییری در برآورد و پیش‌بینی نتیجه احتمالی ایجاد نمی‌کند. جو مجلس و آنچه در راهروها گفته و شنیده می‌شود حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف با وجود همه انتقاداتی که به نحوه اداره مجلس توسط او مطرح می‌شود و با وجود همه حواشی و جنجال‌هایی که اخیرا از سر گذرانده است- از افشای فایل صوتی گفت‌وگوی فرماندهان سپاه و ماجرای هلدینگ یاس تا سفر خانواده وی به ترکیه و سیسمونی گیت- رییس مجلس خواهد بود. دلیلش هم از یک سو خالی بودن عرصه یک رقیب جدی و دارای پشتوانه حزبی و جریانی است و از سوی دیگر تشکیلات و بدنه سیاسی حامی قالیباف است که اکثریت مجلس را در اختیار دارد. قدرت لابی‌گری رییس مجلس شاید به اندازه رییس سابق مجلس یعنی علی لاریجانی زبانزد نباشد اما در حد و اندازه‌ای است که مجلس یازدهم را متقاعد به ادامه ریاست وی کند. خلاصه اینکه نمایندگان مجلس و در راس‌شان قالیباف در حالی آماده دو هفته تعطیلات می‌شوند که یک انتخابات سرد و بی‌رمق با نتیجه‌ای از قبل مشخص در دستور کار دارند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 263490
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا