قالیباف و رقبا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار گمانه‌زنی داغ است و کرسی ریاست نیز طبیعتا بیش از دیگر جایگاه‌ها در مرکز توجه است. آن‌طور که فضای مجلس و آنچه نمایندگان این روزها می‌گویند، نشان می‌دهد که ترکیب هیات رییسه این دور هم تغییر جدی نخواهد داشت و قالیباف با وجود همه حواشی و مسائل اخیر در کسوت ریاست مجلس باقی خواهد ماند.

گزینه‌های احتمالی هیات‌رییسه مجلس

اکثر نمایندگان معتقدند حداقل رییس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد اما این به معنی آن نیست که وی در این انتخابات رقیبی نداشته باشد. آن‌طور که تا حالا معلوم شده، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، فریدون عباسی و الیاس نادران گزینه‌های ریاست مجلس هستند. البته پیش‌تر از علی نیکزاد هم به عنوان یکی از نامزدهای ریاست مجلس نام برده می‌شد. حتی برخی در فضای رسانه‌ای انتشار خبر سفر جنجالی خانواده رییس مجلس و حواشی بعد از آن را به نامزد شدن نیکزاد برای ریاست مجلس نسبت داده و از افزایش شانس او می‌گفتند، اما خودش چند روز پیش تکلیف را معلوم کرد و گفت که خیال نامزد شدن برای ریاست را ندارد و به همان نایب‌رییسی اکتفا می‌کند. او حتی گفت که رییس فعلی مجلس رای بالایی خواهد آورد.

علاوه بر علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، مجتبی ذوالنوری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی، نصرالله پژمان‌فر و محمد مهدی زاهدی نامزد نایب‌رییسی مجلس هستند.

آن‌طور که در رسانه‌ها آمده است، سید ناصر موسوی‌لارگانی، علی کریمی فیروزجایی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله متفکرآزاد، محسن دهنوی، محمد رشیدی و مجتبی یوسفی برای کرسی دبیری هیات رییسه با هم رقابت می‌کنند. از علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی و سیدنظام‌الدین موسوی نیز به عنوان نامزدهای ناظران هیات رییسه نام برده می‌شود.

رقابت اصلی

همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین رقابت بر سر کرسی ریاست است و آن‌طور که شاهدیم با وجود تاکیداتی که نمایندگان مجلس در راهروهای پارلمان بر موقعیت خوب قالیباف می‌کنند، یکی یکی رقبای او نیز وارد صحنه می‌شوند. همین چند روز قبل بود که الیاس نادران که روزگاری در لیست رفقای قالیباف قرار داشت طی نامه‌ای منتقدانه و خطاب به رییس مجلس از نامزدی خود در انتخابات هیات رییسه خبر داد. بعد از آن هم پایداری‌ها مهره خود را رو کردند و مرتضی آقاتهرانی وارد میدان شد. ورود آقاتهرانی و پایداری به رقابت با قالیباف که دو سال پیش وقتی مجلس یازدهم ابتدای کار بود از قالیباف و ریاست او حمایت کرده بودند، نشان می‌دهد که این انتخابات با رقابت‌های جدی همراه است و طیف تندرو مجلس یازدهم دیگر مایل نیست با قالیباف ائتلاف کند یا در نتیجه یک سهم‌خواهی کنار بکشد.

قالیباف یا تندروها؟

در چنین شرایطی سوال اصلی این است که محمدباقر قالیباف می‌تواند جایگاه خود را حفظ کرده و رییسی بماند یا خیر؟ به خصوص که در ماه‌های گذشته شاهد حواشی و مسائل مختلفی بودیم که موقعیت او را به خطر انداخت. از همین «سیسمونی گیت» که تازه‌ترین آن است گرفته تا افشای فایل صوتی فرماندهان سپاه و ماجرای هلدینگ یاس.

بعد از طرح هر کدام از این موضوعات برخی از به خطر افتادن موقعیت و جایگاه قالیباف می‌گفتند اما برخی نیز با اشاره به اینکه او پیش‌تر هم مسائلی مثل این را از سر گذرانده است، این گمانه را طرح کردند که وی با وجود تلاش‌های طیف مخالف‌اش آسیبی نخواهد دید!

به عنوان مثال جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت، در این‌باره گفته است: هر کدام از نمایندگان این اختیار را دارند که در اجلاسیه‌ها برای مسوولیت‌های مختلف کاندیدا شوند و این یک مساله عادی است. من این احساس را ندارم که افراد و بزرگوارانی چون آقای نادران یا آقای آقاتهرانی تهدیدی برای ریاست آقای قالیباف باشند و به نظرم او با رای بالایی مجددا ریاست مجلس را برای بار سوم در اختیار خواهد گرفت.

او با اشاره به حضور پایداری‌ها در لیست کاندیداهای انتخابات هیات رییسه گفت: مجلس این افراد را شناخته است و قطعا مانند سال اول و یا دوم عمل نمی‌کند. فکر نمی‌کنم این افراد انتخابات شوند. ما در مجلس همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: این نیست که فقط بنشینیم و نظاره‌گر باشیم. قطعا مجلس باید با خردجمعی و خارج از تندروی‌های مرسوم اداره شود. ما تبعات و آثار‌های تندروی در مجلس را مانند افرادی که پیگیر طرح صیانت بودند مشاهده کردیم که چه آسیب‌هایی برای جامعه و حتی نظام داشت. به نظرم، مجلس در این موضوع جریانات را شناخته و با قدرت عمل خواهد کرد.

 

رشیدی‌کوچی با اشاره به حواشی اخیر مربوط به قالیباف مانند سیسمونی گیت و فایل صوتی جلسه فرماندهان سپاه و مهدی طائب و… و تاثیر آن بر رای نمایندگان، خاطرنشان کرد: من کلی عرض می‌کنم ولی این حواشی‌ای که درست شده و مشخص است مدیریت آنها در کدام اتاق‌های فکر شکل می‌گیرد، تاثیر چندانی روی آرای نمایندگان ندارد.

نماینده مردم مرودشت درباره سوءاستفاده رقبای قالیباف از این حواشی برای کنار زدن او بیان کرد: سابقه نشان داده است افراد تندرو، با وجود آن که ادعای زیادی در مباحث اخلاقی دارند اما برای رسیدن به اهدافشان دست به هرکاری می‌زنند.

حواشی بی‌اثر

نکته قابل توجه اینکه در بیرون از مجلس تقریبا همین دیدگاه وجود دارد و سیاسیون معتقدند که قالیباف رییس خواهد ماند. مثلا منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس معتقد است که قالیباف در این انتخابات رقیب جدی ندارد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «فکر می‌کنم که انتشار فایل صوتی مربوط به پروژه یاس و بعد هم بحث سفر و خرید از ترکیه سازماندهی شده بود برای اینکه اجازه ندهند آقای قالیباف برای سومین بار در مسند ریاست بنشیند اما برداشت من این است که این قصه اثر خود را نگذاشته و او مجدد رییس مجلس خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه «قالیباف فعلا بدیلی در صحن مجلس برای جایگزینی ندارد» گفت: «ارزیابی من بر اساس صحبت‌هایی که با نمایندگان حاضر در مجلس کرده‌ام این است که او رای لازم را خواهد آورد.»

حقیقت‌پور نامزد شدن افرادی مثل نادران و یا معرفی گزینه از سوی پایداری را چندان جدی نگرفت و گفت: «همواره اینطور بوده که یک سری افراد از سوی گروهی یا به صورت فردی نامزد شده‌اند و این مساله جدیدی نیست. این هم روشن است که جبهه پایداری‌ها می‌خواهند که قالیباف رییس نباشد اما باید دید زورشان می‌رسد یا نه. فکر می‌کنم در این موضوع زورشان نمی‌رسد و قالیباف با توجه به وزنی که در حال حاضر در داخل مجلس دارد، به راحتی رییس خواهد شد و نگرانی جدی در این رابطه ندارد مگر آنکه اتفاق خاصی در چند روز آینده رخ دهد.

شرط ائتلاف

علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب رییس نشدن قالیباف در این انتخابات را مشروط به عملکرد رقبای او می‌داند. وی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «اگر انتخابات هیات رییسه و مخصوصا انتخاب رییس مجلس واقعا رقابتی باشد، پیش‌بینی می‌کنم که فرد دیگری که سابقه قوی در قوه مجریه داشته و یا از نمایندگان ادوار مجلس باشد، بتواند رییس مجلس بشود. زمینه هم فراهم است.»

وی افزود: «اکنون از تندترین اصولگرایان مثل نادران تا میانه‌روترین مثل میرسلیم یا آقای نیکزاد وارد میدان شده‌اند و این نشان می‌دهد که طیف‌های موجود در مجلس هر یک کاندیدایی دارند لذا اگر رقابت وجود داشته باشد و این رقابت جدی باشد، رقبای قالیباف می‌توانند با ائتلاف با هم یک نفر را معرفی کنند و آن یک نفر شانس این را دارد که رییس مجلس شود. اگر ائتلاف نکنند باز هم قالیباف رییس مجلس خواهد شد.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد که محمدباقر قالیباف با وجود همه حواشی و چالش‌هایی که اخیرا از سرگذراند، یک بار دیگر رییس مجلس شده و برای سومین سال بر این کرسی تکیه بزند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 261903
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا