روز بی‌موبایل در ایران!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی جدیدترین اختلال به وجود آمده از حوالی ساعت ۱۴ روز گذشته (۱۰ مرداد)، به علت آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران، دسترسی بسیاری از کاربران برخی اپراتورهای اینترنت مختل شده است. از ظهر روز گذشته شاهد جدیدترین قسمت از سریال اختلال در اینترنت کشور هستیم. رصد وضعیت ارتباطات اینترنت کشور نشان می‌دهد اینترنت ثابت چندین شرکت قطع شده یا با اختلال جدی رو‌به‌رو شده است. شبکه موبایل نیز برای بعضی از کاربران در برخی از مناطق تهران از دسترس خارج شده و علی‌رغم نمایش آنتن، امکان برقراری تماس وجود ندارد.

«نت بلاکس»، نهاد ناظر بر وضعیت اینترنت جهانی، می‌گوید که بیش از ۲۰ درصد فعالیت شبکه اینترنت در ایران قطع شده است. این نهاد اعلام کرد این قطعی و اختلال «قابل توجه» است و اپراتورهای ایرانسل و درگاه شرکت ارتباطات زیرساخت ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

سریال بی‌پایان اختلال اینترنت ادامه دارد!

این برای دومین‌بار در چند ماه گذشته است که آتش‌سوزی موجب اختلال در اینترنت کشور شده است. پیش از این و در اسفند ۱۴۰۰، آتش‌سوزی در شرکت زیرساخت دسترسی به اینترنت کشور را مختل کرد. همچنین هفته گذشته و آنچه که قطعی برق عنوان شده بود موجب اختلال اینترنت برای ساعاتی از ابتدای روز شده بود؛ اختلالی که با عذرخواهی وزیر ارتباطات همراه شد و او وعده داده بود تا ضمن پیگیری علت حادثه، تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در این مرکز و سایر مراکز اصلی ارتباطات کشور اندیشیده شود، اما طی ۷ روز مجددا شاهد اختلال گسترده در اینترنت کشور هستیم.

همچنین سوم مردادماه هم بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال برق، در شبکه اینترنتی برخی از مناطق تهران اختلال ایجاد شده بود که شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد با استفاده از مسیرهای جایگزین در خطوط انتقال نیرو این مشکل حل شد و ارائه سرویس در سطح شبکه به حالت عادی برگشت. این اختلال‌ها البته جدای از نارضایتی مردم از وضعیت شبکه و کیفیت اینترنت است. وضعیتی که گرچه زارع‌پور با استناد به آمارهای Speed Test اعتقاد دارد نسبت به روزهای اول صدارت‌اش، بهتر هم شده است.

در بستر زیرساخت‌های حیاتی کشور بک‌آپی وجود ندارد

در همین خصوص سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان صنعت» گفت: در دنیای امروز اینترنت و زیرساخت‌‌های آن، جزو زیرساخت‌های حیاتی و اساسی کشورها است. به همین دلیل بسیاری از کسب‌و‌کارها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روی بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. از همین‌رو بسیار ضروری است که برای زیرساخت‌های حیاتی اینترنت که شامل مراکز مخابراتی و خطوط اصلی انتقال اینترنت به داخل کشور است، مدیریت درست و مناسبی را برنامه‌ریزی کنیم.

این کارشناس در ادامه افزود: همچنین باید مطمئن باشیم که تمام این امکانات و تجهیزات مخابراتی در همه شرایط و حتی شرایط بحرانی کاملا جوابگو است. به این دلیل که خرابی و از بین رفتن تجهیزات الکترونیکی طبیعی است و باید برنامه‌ریزی‌ای وجود داشته باشد تا بتوانند از سایت‌ها و تجهیزات بک‌آپ گرفته تا اختلالی در اینترنت به وجود نیاید.

سعید امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در بستر زیرساخت‌های حیاتی کشور بک‌آپی وجود ندارد و نگهداری و تعمیرات درستی از این تجهیزات به عمل نمی‌آید. طبیعتا اختلالات در اینترنت از این بی‌توجهی‌ها نشات می‌گیرد. وی ادامه داد: ما باید در لایه‌ حاکمیت و لایه‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت،  مسیرهای جایگزین و تجهیزات بک‌آپ را در اختیار داشته باشیم و  آمادگی‌های لازم را برای موارد بحرانی کسب کنیم تا زمانی که چنین اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد، اینترنت کاربران قطع نشود.

لزوم بازرسی مجوز شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت

امینیان در پایان گفت: به نظر من باید یک فرآیندی در رگولاتوری ایجاد شود. بالاخره تمام شرکت‌های بخش خصوصی که وجود دارند، مجوزهایی را دریافت کرده‌اند که هر از چندگاهی باید مجوز‌های این شرکت‌ها بازبینی و بازرسی شود؛ یادآوری‌ها و بازرسی‌هایی که می‌توانند منجر به رشد و تمرکز بیشتری روی زیرساخت‌های اینترنت شوند. همچنین دولت هم باید در حوزه وزارت ارتباطات توجه‌ ویژه‌ای داشته باشد تا این بازرسی‌ها به بهترین شکل صورت پذیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 279406
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا