حرکت خطرناک خندوانه

به گزارش جهان صنعت نیوز: بی‌تردید این اقدام از سوی برنامه‌ای پرمخاطب که می‌تواند الگوی مهمی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، در شرایطی صورت گرفت که هیچ‌یک از ما خاطرات تلخ دو سال و نیم گذشته، مرگ روزانه چند صد نفر و خسارت‌های جبران‌ناپذیری که به کادر درمان وارد شد را از یاد نبرده‌ایم. از سوی دیگر هرچند به اذعان متخصصان اکنون به شرایط تقریبا پایدار درباره بیماری کرونا رسیده‌ایم، اما هنوز هم حتی با وجود به نزدیک صفر رسیدن آمار مرگ و میر این بیماری، پیش‌بینی خاصی از آینده بیماری وجود ندارد و نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی به ویژه ماسک را کنار گذاشت.

تاکنون بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت هفت میلیون و ۲۳۱ هزار و ۸۰۲ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند که بر اساس آمارهای رسمی ۱۴۱ هزار و ۳۱۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. همچنین به اذعان مسوولان مربوطه، حدود ۳۰۰ مدافع سلامت نیز جان خود را فدای محافظت از هموطنان کرده‌اند.

حال سوال این است که برگزاری جشن حذف ماسک در یک برنامه تلویزیونی که انتظار می‌رود رسالت خود در راستای فرهنگسازی در چنین امر مهمی را به درستی اجرا کند، چه تاثیری در کاهش رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی کرونایی خواهد داشت؟ این در حالی است که مدیران شبکه تلویزیونی نسیم نیز در واکنش به انتقاد‌های حذف ماسک در میان تماشاگران این برنامه، اعلام کردند:« این رفتار صرفا شامل استودیو برنامه خندوانه شبکه تلویزیونی نسیم است و شامل دیگر برنامه‌های این شبکه نمی‌شود. همچنین حذف ماسک در برنامه خندوانه با این شرط صورت گرفته که مهمانان سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. ضمن اینکه استودیو مجهز به تهویه مناسب است و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب، در طول اجرای برنامه رعایت می‌شود.» این در حالی است که به گفته ستاد مقابله با کرونا هیچ پزشکی استفاده از ماسک را در فضای بسته و تجمعات حتی با تزریق سه دوز واکسن توصیه نمی‌کند.

به صداوسیما تذکر می‌دهیم

دکتر حمید سوری، رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به رفتار رامبد جوان درباره برداشتن ماسک در برنامه خندوانه به «جهان‌صنعت» گفت: مسوولان این برنامه به هیچ عنوان در این باره با ستاد ملی مقابله با کرونا مشورت نکرده بودند. مصوبه‌ای هم در این خصوص از سوی ستاد صادر نشده است. چنین رفتارهایی آن هم از سوی صداوسیما باعث تاسف است. اگر قرار بر اعلام حذف ماسک در سراسر کشور باشد، وظیفه برنامه طنز و مجری برنامه طنز نیست.

متاسفانه مسوولان این برنامه بدون در نظر گرفتن ملاحظلات و عواقب مربوطه، این رفتارها را در رسانه ملی انجام دادند. چه‌بسا ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص حذف ماسک هیچ تصمیمی نگرفته، زیرا هنوز ماسک در سطح جهان نیز حذف نشده است.

وی افزود: اگرچه در برخی کشورها افراد می‌توانند در فضاهای باز از ماسک استفاده نکنند، اما هنوز استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و دارای ازدحام ممنوع است. اینکه مجری برنامه خندوانه اعلام کند پس از دو سال و نیم از ورود کرونا به ایران، حضور تماشاگران در استودیو این برنامه بدون استفاده از ماسک خواهد بود، یعنی توصیه عمومی به مردم و همین امر پیام‌های منفی در سراسر کشور مخابره کرده است، چراکه هنوز وضعیت کرونا در کشور شکننده است.

دکتر سوری با اشاره به اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی درخصوص حذف ماسک توصیه‌ای نداشته، اظهار کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی سازمان بهداشت جهانی درخصوص حذف ماسک توصیه‌ای نکرده‌اند، آن وقت چطور مجری یک برنامه طنز چنین موضوع مهمی را بیان می‌کند؟! بنابراین رفتار مسوولان این برنامه بسیار غیرعلمی و اشتباه بوده است، چراکه مراجع رسمی کشور باید چنین موضوعی را اعلام کنند. آنها اجازه برداشتن ماسک در استودیویی که فضای بسته‌ای هم دارد را ندارند.

رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص حذف ماسک گرفته نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بسیار کاهش یافته است. با اینکه آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا نزولی شده اما نباید فراموش کرد که وضعیت این روزهای کشور شکننده است، زیرا هنوز ویروس در کشور در حال گردش است. با توجه به اینکه کرونا در برخی کشورها صعودی شده است، هر لحظه امکان دارد کنترل بیماری از دستمان خارج شود. به همین دلیل ستاد هنوز به استفاده از ماسک تاکید می‌کند.

دکتر سوری با اشاره به تذکر ویژه به صداوسیما از سوی ستاد ملی کرونا ادامه داد: مجری برنامه خندوانه در حدی نیست که به او تذکری ابلاغ شود. اما قطعا ستاد تذکری به صداوسیما می‌دهد، زیرا صداوسیما یک رسانه ملی است، طبیعتا صداوسیما باید پاسخگوی اظهارات نسنجیده سخنان مجری برنامه خندوانه باشد، زیرا این رفتارها هیچ پشتوانه علمی و منطقی ندارد. اگر هم سازمان صداوسیما مستند مکتوب یا توصیه‌ای از ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص حذف ماسک دارد، حتما اعلام کند وگرنه باید پاسخگوی رفتار اشتباهشان باشند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت هم بدون موافقت و هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا توانایی دستور حذف ماسک و اعلام پایان کرونا را ندارد، چراکه هنوز بیماری کرونا تمام نشده است. تمام اینها در حالی است که هنوز واکسیناسیون ۲۰ میلیون ایرانی به درستی انجام نشده است. بنابراین وقتی همچنان افراد حساسی در جامعه وجود دارند، با رواج عادی‌انگاری‌ها و تشویق مردم به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، ویروس به راحتی افراد پرخطر جامعه را پیدا می‌کند و مجدد وارد پیک بعدی کووید می‌شویم.

ارسال پیام اشتباه از برنامه طنز

دکتر سید علیرضا ناجی استاد ویروس‌شناسی پزشکی با تاکید بر اینکه ایران به طور کامل از پاندمی کرونا خارج نشده، به «جهان‌صنعت» گفت: با اینکه در حال حاضر بیماری کرونا روند نزولی ثابتی را در ایران طی می‌کند اما هنوز این بیماری تمام نشده است. چه‌بسا خیلی از کشورهای دنیا مجددا در حال مشاهده رشد ملایم صعودی ابتلا و حتی مرگ‌ومیر بیماری هستند. البته آمار مرگ‌ومیر دنیا بسیار کاهشی شده است ولیکن چند کشور هستند که در این زمینه هشدار می‌دهند. با توجه به این موضوع، متخصصین کمیته علمی کرونا درباره پایان پاندمی و کنار گذاشتن رعایت پروتکل‌ها اتفاق‌نظر ندارند، زیرا براساس تجارب گذشته هر زمان که در مورد بیماری کرونا سهل‌انگاری صورت گرفته، پیک‌های شدیدی شکل گرفته است.

وی افزود: به نظرم ایراد پیام مجری برنامه خندوانه در مشورت نکردن آنها با ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

هیچ پزشکی در خصوص اتمام کرونا و حذف ماسک صاحب نظر نیست. بلکه تنها سازمانی که در این خصوص تصمیم می‌گیرد، ستاد ملی مقابله با کرونا است. این در حالی است که با توجه به اطلاعات بنده، ستاد چنین تصمیمی نگرفته و ندارد. بنابراین ارسال چنین پیامی آن هم از سوی مجری برنامه طنز در رسانه ملی رفتاری کاملا اشتباه بوده که باید خیلی فوری جبران شود.

دکتر ناجی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک اظهار کرد: برخلاف توصیه‌های برنامه خندوانه بیماری کرونا همچنان وجود دارد. در نتیجه تمام مردم حتی افرادی که سه دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم باید در فضاهای بسته و پرازدحام از ماسک استفاده کنند. همچنین مردم باید فاصله فیزیکی را رعایت کنند. به همین دلیل صداوسیما پیام اشتباهی به مردم داد. آقای رامبد جوان و مسوولان برنامه خندوانه باید قبل از بیان چنین توصیه‌هایی از ستاد ملی مقابله با کرونا مشورت بگیرند، زیرا تبعات بازتاب چنین سخنانی از رسانه ملی و هنرمندان برای جامعه خطرآفرین است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: صداوسیما در حالی با این برنامه مردم را به استفاده نکردن از ماسک تشویق کرده که تنها ۳۰ درصد جامعه دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که برای ایمنی جمعی باید بیش از ۷۰ درصد جامعه دوز سوم را دریافت کنند. حال آنکه معتقدیم صداوسیما به جای چنین رفتارهایی باید مردم را به تزریق دوز سوم و چهارم تشویق کند.

وی ادامه داد: امروزه آمارهای ابتلا و قربانیان کرونا به شدت کاهشی شده اما همچنان آمار‌های واقعی بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است، زیرا موارد ابتلا به بیماری کرونا در سطح کشور زیاد است اما گاها به دلیل میزان خفیف بودن ویروس افراد به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند. بنابراین ویروس کرونا هنوز در سطح کشور می‌چرخد. پس اگر پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم جان افراد زیادی به خطر می‌افتد.

دکتر ناجی خاطرنشان کرد: به احتمال قوی موج جدیدی نخواهیم داشت اما تغییر رفتار مردم و رشد ویروس در سطح جامعه احتمال تغییر ژنتیکی و جهش‌های دیگر را هم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به عمر کوتاه پادتن‌های واکسن عنوان کرد: با تزریق واکسن یا ابتلا به بیماری پادتن تشکیل شده اما فراموش نکنیم عمر این پادتن‌ها کوتاه است و ممکن است از سه تا پنج ماه بیشتر نباشد و بعد تقلیل پیدا کند. پس نمی‌دانیم کسی که پنج ماه قبل واکسینه شده آیا طی ماه‌های آتی همچنان ایمن خواهد بود یا خیر؟ درست است که آمار تزریق واکسن دوز یک و دو بسیار خوب بوده اما متاسفانه آمار تزریق دوزهای بوستر واکسن در کشور ما بسیار ناامید‌کننده است؛ به شکلی که تزریق دوز سوم کمتر از ۳۰ درصد است پس ساده‌انگاری اصلا جایز نیست. در عین حال نباید فراموش کرد که بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر نیز اصلا واکسن نزده‌اند و باید با هر ابزاری برای تشویق این افراد اقدام کنیم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 265651
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا