جای خالی مدیریت بحران

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که کارشناسان این حوزه نگران تکرار ریزش ساختمانی مشابه در تهران ‌هستند، چرا که به گفته آنها مدیریت بحران در این گونه موارد ضعیف عمل کرده است. در هر صورت عملیات آواربرداری و امدادرسانی در محل حادثه ساختمان فرو ریخته متروپل آبادان در ششمین روز پس از حادثه در حالی ادامه دارد که  انتقادهای زیادی به روند آواربرداری صورت گرفته است. از سوی دیگر احمد وحیدی وزیر کشور نیز که در محل واقعه حضور دارد گفت: «در حادثه متروپل، متاسفانه نه‌تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است.» همچنین دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، خواستار شناسایی و مجازات مقصران و قاصران حادثه آبادان شد. محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور نیز در حاشیه بازدید از ساختمان ویران شده متروپل گفت: «در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد که باید به سرعت به آن رسیدگی شود.» در هر صورت همچنان معلوم نیست چند تن همچنان زیر آوار مانده‌اند اما تا لحظه نگارش این گزارش جان باختن ۲۴ تن و مصدومیت ۴۸ تن تایید شده است. رییس ‌جمعیت هلال‌احمر کشور نیز که در محل حضور دارد گفته: «پلاسکو یکی از حوادث مشابه متروپل بود اما عملیات امدادرسانی در حادثه متروپل نسبت به پلاسکو سریع‌تر است.» این در حالی است که تصاویر منتشر شده از عملیات متروپل در فضای مجازی نشان می‌دهد، مردم بدون کلاه ایمنی و با دست خالی با قابلمه آواربرداری می‌کنند. همین تصاویر انتقادهای بسیاری را بین کارشناسان حوزه شهری به همراه داشت. به گفته آنها آواربرداری در چنین بحران‌هایی توسط افراد آموزش‌ندیده خطرناک است، زیرا با یک اشتباه هم تعداد جانباختگان افزایش پیدا می‌کند و هم احتمال ریزش ساختمان بیشتر می‌شود. با این حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان انتشار اخبار کذب از حادثه متروپل را جرم دانسته و اعلام کرد با خاطیان برخورد می‌شود. اما انتشار اخبار و تصاویر متروپل نگرانی‌هایی برای کارشناسان حوزه شهری ایجاد کرده است.

ضرورت پیشگیری از حوادث مشابه

در همین راستا اسماعیل نجار رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور به «جهان‌صنعت» گفت: اصولا مدیریت چنین بحران‌هایی پیچیده است. سازمان مدیریت بحران همانند نخ تسبیح، مهره‌ها- ارگان‌های ذی‌ربط- را با هم هماهنگ می‌کند.

وی افزود: اخیرا از حادثه آواربرداری فیلم‌های مختلفی از زوایای متفاوت توسط مردم در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. همکاری مردم با امدادگران مسوولیت‌پذیری آنها را نشان می‌دهد. از طرفی هم آواربرداری به دست نیروی آموزش‌ندیده کمی نگران‌کننده است، زیرا یک اشتباه می‌تواند ریزش کامل ساختمان را به دنبال داشته باشد. بنابراین در این مواقع باید نیروهای آموزش‌دیده آواربرداری کنند، چرا که جان افراد دیگر و حتی مصدومان زیر آوار مانده نیز به خطر می‌افتد. این در حالی است که نباید تعداد قربانی‌ها را افزایش داد.

نجار اظهار کرد: در هر صورت اصول کار مدیریت بحران بر پیشگیری از وقوع حوادث اینچنین است. بنابراین نظام مهندسی استان خوزستان باید پاسخگوی این اتفاق باشد. همچنین سازمان استاندارد در زمینه سازه‌های به کار رفته در ساختمان باید پاسخگو باشد. شهرداری آبادان نیز باید جواب دهد که اگر مهندس ناظر اعلام وضعیت کرده چرا شهرداری دستور تخلیه ساختمان را صادر نکرده است. هنوز مشخص نیست چرا شهرداری نسبت به تخریب به موقع این ساختمان کوتاهی کرده است. البته نباید فراموش کرد که  چنین ساختمان‌هایی در کل کشور وجود دارد. به همین دلیل شهرداری‌ها پیش از وقوع چنین حوادثی باید چاره‌ای بیندیشند. نه اینکه پس از ریزش ساختمانی مسوولان همدیگر را زیر سوال ببرند. نجار اظهار کرد: متاسفانه این روزها نظارت دقیقی بر ساختمان‌سازی‌های کشور وجود ندارد. ریزش ساختمان متروپل برای تمام نظام مهندسی‌ها  و شهرداری‌ها تلنگری است که آنها بیش از همیشه برای جان هموطنان ارزش قائل شوند و با دقت بیشتری مجوز‌های ساخت و ساز صادر شود. ریزش ساختمان متروپل در آبادان زنگ خطری برای ساخت‌وسازهای غیراصولی است. باید مراقب باشیم این حادثه در ایران تکرار نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث امکانات و تجهیزات آواربرداری برخی از ابزارها پراکنده است. پیشتر قرار بود تمام این تجهیزات در یک ارگان قرار گیرد اما هنوز چنین امری اتفاق نیفتاده است. به همین دلیل در چنین شرایطی امکانات دیر به محل حادثه می‌رسد. اما در این مورد پالایشگاه آبادان حضور داشت و بعید می‌دانم درخصوص امکانات و تجهیزات به مشکلی بر خورده باشند.

جلب اعتماد عمومی در راستای محکومیت مقصران

دکتر امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس نیز با اشاره به عملکرد ضعیف سازمان مدیریت بحران کشور در حوادث مهم به «جهان‌صنعت» گفت: مردم سال‌هاست زیر آوار فساد اداری گرفتار شده‌اند. متاسفانه این روزها افرادی همچون مالک متروپل کم در کشور نداریم. آنها با رانت و پرداخت رشوه‌های کلان ساختمان‌های غیراستاندارد می‌سازند و با قیمت‌های گزاف املاک را به مردم می‌فروشند. در این بین متاسفانه باید گفت جان مردم برای قشر خاصی ارزشی ندارد. مهم‌تر از آن اینکه هنوز مشخص نیست مالک متروپل واقعا زیر آوارد مرده یا فرار کرده است. همین امر نیز موجی از بی‌اعتمادی بین مردم و دولت به وجود آورده است، چرا که دلیل ریزش ساختمان عامل مفسد انسانی است.

وی افزود: از طرفی در شرایطی که نیروهای امدادی به اندازه کافی در محل حادثه حضور نداشته باشند، مردم به ناچار برای نجات عزیزانشان با قابلمه و هر چه دم دست‌ دارند وارد عملیات آواربرداری می‌شوند. این در حالی است که همین مردم به دلیل عدم آموزش عملیات امداد را برای امدادگران سخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین معتقدم مردم نیز برای شرایط بحرانی آماده نیستند. البته اگر مردم به امدادگران اعتماد لازم داشتند وارد میدان نمی‌شدند. بنابراین همکاری مردم در این شرایط نوعی اعتراض و بی‌اعتمادی آنها را در برابر مسوولان نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: البته تعداد امدادگران در موضوع خاکبرداری بسیار کم بود. به همین خاطر مردم دست به کار شدند. با این حال اگر مسوولان درصدد جلب اعتماد عمومی‌ هستند باید مقصران حادثه را با جدیت به اشد مجازات برسانند و همچنین از همین امروز برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در اقصی نقاط کشور وارد میدان شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 264461
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا