بررسی سهم انرژی‌های نو در سبد تولید برق کشور

جهان صنعت نیوز: در همین حال برنامه ششم توسعه با در نظر گرفتن سهم پنج هزار مگاواتی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، بر لزوم تغییر رویکرد از تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های نو صحه گذاشته، به طوری که در حال حاضر ظرفیت نصب‌شده این نیروگاه‌ها در سراسر ایران به ۸۴۱ مگاوات رسیده است.


آمارها نشان می‌دهند در سه سال گذشته ایران از منظر شاخص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور روند رو به رشدی داشته و در یک مسیر صعودی قرار دارد. براساس آمارهای موجود سه سال پیش تنها سه تولیدکننده و فعال داخلی در حوزه انرژی‌های نو در کشور وجود داشت اما این آمار هم‌اکنون به ۴۹۰ تولیدکننده رسیده که در نوع خود بی‌سابقه است.

همچنین ایران در سال‌های اخیر حمایت‌های بسیار خوبی برای توسعه این انرژی‌ها ازجمله خرید تضمینی برق به مدت ۲۰سال از تولیدکنندگان داشته که در صورت استفاده از تکنولوژی داخلی، قیمت‌های خرید تضمینی تا۵۰ درصد بالاتر می‌رود.

چندی پیش نیز سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اعلام کرد: برق استفاده‌کنندگان از پنل‌های خورشیدی تولید داخل ۳۰ درصد گران‌تر خریداری می‌شود.

محمدنژادسیگارودی با اشاره به راه‌اندازی بیش از ۱۱۵ نیروگاه مگاواتی تجدیدپذیر در کشور گفت: تاکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی یا خانگی در کل کشور ایجاد شده و دو هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز عمدتا در مناطق محروم و روستایی در دست احداث است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها با ابلاغ جدید وزیر نیرو حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این تعرفه در بخش نیروگاه‌های زباله‌سوز به ویژه در مناطق شمالی کشور، از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.

محمدنژاد افزود: پیش از این، نرخ خرید تضمینی برق به ازای هر کیلووات تولید انرژی در این واحدها حدود ۳۷۰ تومان بوده که این رقم در حال حاضر به ۵۵۵ تومان در کل کشور رسیده است. ولی چنانچه سرمایه‌گذاران برای مدیریت زباله‌های شهری مناطق شمالی کشور اقدام به راه‌اندازی واحدهای یادشده کنند، نرخ خرید تضمینی برق در این مناطق حدود دو برابر تعرفه‌های جدید محاسبه خواهد شد.

اما اگر به حقیقت ماجرا و پتانسیل‌های ایران در زمینه توسعه انرژی‌های نو نگاه کنیم، عمق شکاف ما با دنیای پیشرفته از این نظر بسیار محرز است. در واقع ایران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال از پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه انرژی‌های خورشیدی برخوردار است اما هم‌اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور، کمتر از یک ‌درصد است.

ایران با دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز، تا پیش از برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۴-۱۳۸۸) توجه زیادی به سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از پتانسیل‌ انرژی‌های تجدیدپذیر نداشت. اکثر نیروگاه‌های ایران از سوخت‌های فسیلی (سیکل ترکیبی) برای تولید برق استفاده می‌کنند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که در حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی، ۱۵ هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از ۲۵۰۰ مگاوات انرژی «بیو زیست» در ایران وجود دارد.

این در حالی‌ است که طبق برنامه سند چشم‌انداز در بخش انرژی، دولت موظف است با ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور و استفاده از آن با رعایت مسائل زیست‌محیطی و تلاش برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با اولویت انرژی‌های آبی اقدام کند. همچنین در سند چشم‌انداز، از میزان کل عرضه و تولید انرژی در کشور، ۸/۱ درصد (حدود ۲۰ هزار مگاوات) برای انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب شده است.

در این میان اما شاهد آن هستیم که به دلیل نفت و گاز ارزانی که در کشور وجود دارد مخالفت‌هایی با جایگزینی  نیروگاه‌های تجدیدپذیر با نیروگاه‌های سوخت فسیلی وجود دارد  ولی کارشناسان معتقدند با این جایگزینی این فرصت برای ایران به دست خواهد آمد که سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق را با قیمت بالاتری صادر کند.

در سال‌های قبل ایران به هفت کشور منطقه صادرات برق داشت و در نظر داشت در سال‌های آینده به مرکز صادرات و تجارت منطقه‌ای برق تبدیل شود. به گفته کارشناسان صادرات انرژی به کشورهای همسایه نه تنها باعث افزایش امنیت و ثبات منطقه‌ای می‌شود بلکه این امکان را برای ایران فراهم می‌کند تا در کشورهای خریدار انرژی نفوذ سیاسی خویش را افزایش دهد و در سیاست خارجی این کشورها هم تاثیرگذار باشد.

طبق آمار وزارت نیرو، ایران تا اردیبهشت امسال کلا ۳۷۶ میلیون کیلووات ساعت صادرات برق داشته ‌است. سه چهارم صادرات برق ایران به عراق صورت گرفته است. این آمار نشان می‌دهد صادرات برق ایران در قیاس با سال قبل ۵۴ درصد کاهش یافته ‌است. در سال ۹۷ ایران با صادرات ۳/۶ میلیارد کیلووات ساعت ۸۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی داشت که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است. واردات برق نیز تقریبا یک‌سوم کاهش یافت و به ۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌ است تا پایان امسال بیش از ۵ گیگاوات به توان تولید برق کشور افزوده شود. سال گذشته نیز ایران افزایش شش گیگاواتی ظرفیت تولید برق را هدف‌گذاری کرده بود، اما در عمل کمتر از یک سوم این رقم محقق شد. به گفته علی بختیار- معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو- ایران در نظر دارد تا پایان برنامه سند چشم‌انداز توسعه میزان صادرات برق را به ۳۳ میلیارد دلار برساند.

ضمن آنکه باید در نظر داشت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به پایبندی ایران به تعهد کاهش گازهای گلخانه‌ای کره زمین در قالب توافقنامه پاریس کمک بزرگی خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 56170
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا