باغ ملی گیاه‌شناسی را نابود نکنید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این باغ ۱۴۵ هکتاری که سال ۱۳۴۷ در اراضی چیتگر احداث شده است به خاطر نوع کاربری و طراحی‌اش با شماره ۳۶۵ در مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۵ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است. بنابراین ساخت برج در اطراف آن  تجاوزی آشکار است به حریم بزرگ‌ترین گنجینه ملی و سرمایه ژنتیکی ایران. مدیر مجموعه باغ ملی گیاه‌شناسی در واکنش به چنین خبر تاسف‌برانگیزی، نسبت به نابودی باغ ملی گیاه‌شناسی و گونه‌های منحصر‌به‌فرد جهان در این باغ هشدار داد. فعالان محیط‌زیست نیز بعد از انتشار این اخبار ساکت ننشستند و کارزاری با عنوان «درخواست رسیدگی به مخاطره جدی برای باغ ملی گیاه‌شناسی ایران» راه‌اندازی کردند. در بخشی از این درخواست آمده است: «مخاطره جدی که پیش‌روی باغ ملی گیاه‌شناسی ایران است، منجر به نابودی بزرگترین گنجینه ملی کشور در این بخش می‌شود. تردیدی نیست که این آسیب‌ها زوال گونه‌های گیاهی و مهاجرت پرندگان و سایر جانوران مأمن‌گرفته در آن را به دنبال خواهد داشت.» در حالی ساخت و ساز در حاشیه باغ ملی گیاه‌شناسی شروع شده که علی علیزاده علی‌آبادی، رییس این باغ می‌گوید: «در سال ۱۳۷۸ طرح تفصیلی قبلی، از سوی مسوولان وقت شهرداری منطقه ۲۲، مورد بازنگری قرار گرفت و در برخی از مناطق اطراف باغ اجازه ساخت بناهای ۲ و ۳ طبقه صادر شد. اما با نگاهی به ساخت و سازهای بخش شمالی نزدیک به باغ در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد از طرح تفصیلی بازنگری‌شده در سال ۱۳۷۸ نیز عدول شده است. مهم‌تر و قابل توجه‌تر از همه این اقدامات ضدمحیط‌زیست و غیرکارشناسی، فاجعه‌ای است که در چند ماه اخیر کلید خورده  و هنوز هم متاسفانه ادامه دارد و آن صدور مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه با ساخت بیش از ۵۶۰۰ واحد مسکونی در جوار ضلع شمالی این باغ است.»

وی تاکید کرد: «به نظر می‌رسد مسوولان مربوطه بدون در نظر گرفتن حقوق مکتسبه این باغ با قدمت بیش از ۵۴ سال در این منطقه و نیز زیر پا گذاشتن تمامی طرح‌های تفصیلی خودشان، متاسفانه باعث گشوده شدن مسیری شده‌اند که بسیار خطرناک است به طوری که اگر در اسرع وقت جلوی آن گرفته نشود، در آینده نه‌چندان دور نشانی از این میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی برجای نخواهد ماند.»

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز پس از اعتراض‌های صورت گرفته در این‌ باره گفت: معاون اول رییس‌جمهور و دادستانی به موضوع ساخت‌وساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی ورود پیدا کرده‌اند، چراکه «ساخت‌وساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی کار غلطی است و به باغ آسیب می‌زند. بنابراین امیدواریم با دستور توقف عملیات ساخت و ساز در اطراف این باغ از سوی رییس‌جمهور شاید بتوان باغ را نجات داد.»

سازنده در حال ساخت است

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بارها در شورا برای توقف عملیات ساخت و ساز در این منطقه تذکر داده است به «جهان‌صنعت» گفت: بارها درخصوص توقف عملیات ساخت و سازهای مذکور تذکر دادیم. حتی دادستانی کل کشور استدلال‌های کارشناسان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور را موجه دانسته و از آن حمایت می‌کند، شورای عالی امنیت ملی و معاونت اول ریاست‌جمهوری نیز اقداماتی برای توقف این پروژه انجام داده‌‌اند که به ‌جد و سرعت در حال پیگیری است. تخلف مسوولان سابق شهرداری نیز در این‌باره باید از سوی نهادهای نظارتی بررسی شود. از طرفی شهرداری هم در حال رایزنی با سازنده این برج‌هاست، هر چند مجوزها در سال‌های قبل صادر شده، اما با این حال شورا و شهرداری در تلاش هستند تا این ساخت و سازها تعدیل شود. یعنی این ساختمان به گونه‌ای ساخته شود تا باغ گیاه‌شناسی با قدمت ۵۰ ساله نابود نشود.

وی افزود: متاسفانه مسوولان سابق شهرداری با این نهاد توافق کرده و مجوز و پروانه ساخت و ساز برج را صادر کرده‌اند. در حال حاضر نیز یک شرکت تعاونی مسکن درصدد بلندمرتبه‌سازی و تغییر کاربری اراضی موصوف است. با این حال جلوگیری از عملیات احداث این برج‌ها برای ما سخت شده است.  اگرچه شهرداری می‌تواند با این سازنده توافق کند و زمین دیگری به آنها بدهد. البته در حال حاضر سازنده برج مشغول ساخت و ساز شده و به همین دلیل تغییر زمین کمی مشکل است. بنابراین شهرداری باید از ساخت طبقات مخرب آن جلوگیری کند تا حداقل این برج‌ها در ۳۸ طبقه ساخته نشود. البته با تمام اعتراض‌ها سازنده همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و نهادهای نظارتی هم هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: اگر شهرداری با سازنده به توافق نرسد عملا هیچ کاری نمی‌توان کرد، زیرا آنها پروانه ساخت دارند. اما اگر با شهرداری توافق کنند، فاصله آن با باغ گیاه‌شناسی بیشتر و تعداد طبقات آن کمتر می‌شود. در چنین حالتی خسارتی به باغ وارد نمی‌شود، اما در حال حاضر فقط امیدواریم سازنده به توافق راضی شود. چه‌بسا احتمالا برای توقف پروژه از شهرداری طلب پول کنند که ما خود را برای هر گونه توافق آماده کرده‌ایم. اما در حال حاضر جز کاهش تعداد طبقات و افزایش فاصله برج تا باغ هیچ راه‌حلی وجود ندارد. چه‌بسا این پروژه متوقف نشده و کماکان عملیات ساخت و ساز با سرعت زیادی جریان دارد. ضمن اینکه کار در مرحله گودبرداری است.

امانی ادامه داد: با توجه به اهمیت فضاهای باغ ملی گیاه‌شناسی به عنوان ذخایر ملی کشور و ارزش آن در سطح ملی و بین‌المللی در تهران و همچنین تاثیر در فضای زیست‌محیطی تهران باید تجدیدنظر در این ساخت‌وسازها به نفع مردم و گردشگری شهر تهران صورت بگیرد.

تخلف آشکار

در همین حال دکتر اسماعیل کهرم بوم‌شناس و کارشناس ارشد محیط‌زیست با اشاره به تبعات نابودی باغ گیاه‌شناسی به «جهان صنعت» گفت: برج‌سازی در حوالی این باغ تبعات محیط‌زیستی فراوانی برای باغ ملی و تهرانی‌ها دارد. اگر این برج‌ها ساخته شود طی ۱۵ سال آینده باغ به دلیل کمبود نور آفتاب نابود و گیاهانش خشک می‌شود. این در حالی است که گیاهان موجود در این باغ نادر هستند و جزو سرمایه ملی محسوب می‌شوند. همچنین در حال حاضر که پروژه ساخت ۲۲ برج شروع نشده است، باغ با کمبود آب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است. حال با شلوغ شدن منطقه، تراکم جمعیت، ایجاد ترافیک و رفت‌وآمد خودروها، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی نور در شب رخ خواهد داد که این مزاحمت‌ها به همراه سایر مزاحمت‌های فیزیکی، باعث آسیب‌پذیری و شکنندگی اکوسیستم پیچیده باغ می‌‌شود. چه‌بسا با نابودی باغ، تنفس تهرانی‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. در هر صورت به نظرم اجرای این پروژه، خلاف آشکار است.

کارشناس محیط‌زیست با اشاره به وضعیت سایر کشورها درخصوص حفظ باغ‌های ملی‌شان اظهار کرد: تمام دنیا برای حفظ باغ‌های گیاه‌شناسی ملی هزینه‌های هنگفتی می‌کنند. اما اینجا هزینه‌ای که نمی‌کنند هیچ، درصدد کسب درآمد و منفعت نیز هستند.

وی ادامه داد: نابودی باغ گیاه‌شناسی نهایت بی‌سلیقگی مسوولان است. اینکه بیخ گوش این باغ برج‌های ۳۸ طبقه‌ای ساخته شود، جنایت در حق گیاهان، میراث ملی و ملت است. باغ‌های گیاه‌شناسی در دنیا تحت حمایت دولت‌ها قرار داشته و شهرداری‌ها برای حفظ و تقویت‌شان تلاش مضاعف می‌کنند. اما در ایران متاسفانه اینگونه نیست. ضمن اینکه بی‌تردید نابودی طبیعت هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند. البته پیش‌تر نیز شاهد ساخت و ساز پروژه‌هایی در اطراف باغ بوده‌ایم. در نتیجه چنین اقدامی، بعضی از چاه‌های باغ خشک شده و با سقوط سفره‌های آبی، درختان دچار مشکل شدند. انواع بیماری‌ها، آفات و به‌ویژه آفاتی که دقیقا استرس‌های خشکی را در آنجا نشان می‌دهند، طغیان کرد. در نهایت نیز با صرف هزینه‌های بسیار زیاد این درختان نجات پیدا کردند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 265059
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا