بازار ارز ۵۰ درصد از تورم عقب است

این کارشناس ارزی در گفتگوی خود با «جهان صنعت نیوز» گفت: اقتصاد ایران هرچند وقت یک بار دچار بحران ارزی می شود و این بحران خود نتیجه بحران دیگری به نام تورم است. درست است که افزایش قیمت ارز نیز می تواند به افزایش تورم دامن بزند اما ما دوره های طولانی را تجربه کرده ایم که قیمت ارز تقریبا ثابت بوده حال آنکه تورم در حال رشد بوده است. بنابراین اساسی ترین عاملی که می تواند قیمت ارز را تحریک کند تورم است و اکنون نیز اقتصاد ایران تورم هایی را تجربه می کند که در هیچ یک از دهه های گذشته شاهد آن نبوده ایم.
وی ادامه داد: ما چند سال متوالی است که تورم ۵۰ درصدی داریم و همین موضوع نیز دلیل اصلی افزایش قیمت ارز محسوب می شود. تلاش ها برای توقف رشد قیمت ارز با وجود چنین تورمی نیز عمدتا با ناکامی مواجه می شود. سالها پیش درآمدهای ارزی زیادی داشتیم و محدودیت هایی که این روزها نظام بانکی ایران در تبادلات پولی دارد وجود نداشت. بانک مرکزی نیز در شرایط آن زمان قادر بود نرخ ارز را در دوره های چند ساله ثابت نگه دارد.
رادپور تصریح کرد: بانک مرکزی امروز بانک مرکزی چند سال گذشته نیست و نمی تواند به راحتی ارز جابجا کند. از زمانی که تحریم شده ایم کارکرد سیاست های بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز از کار افتاده است. در برهه کنونی نه تنها درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت همچون گذشته نیست بلکه درآمدهای غیرنفتی نیز نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.
به گفته این کارشناس ارزی، پیش از این بانک مرکزی هم می توانست نفت بیشتری بفروشد و هم از محل صادرات غیرنفتی درآمد کسب می کرد و بنابراین موازنه پرداخت ها در شرایط نسبتا مناسبی قرار داشت. اما چند سالی است که تراز پرداخت ها تنها با منفی شدن حساب سرمایه به تعادل می رسد و این یعنی درآمدهای ارزی کشور هر سال در حال کاهش است. در شرایطی که وضعیت موازنه تراز پرداختها خوب نیست، تورم بالاست و امکانات برای مدیریت بازار ارز وجود ندارد دلار رشد می کند.
رادپور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: واقعیت این است که با وجود بالا بودن نرخ دلار اما بازار ارز از تورم عقب مانده است. زمانی که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد قیمت دلار ۲۵ هزار تومان بود اما در یک سال و نیمی که از عمر این دولت می گذرد هیچ کالایی از افزایش تورم در امان نمانده و رشد قیمت همه اقلام بالاتر از رشد قیمت دلار بوده است. بنابراین حتی می توانیم بگوییم که بازار ارز نجابت به خرج داده و با وجود چند برابر شدن همه اقلام مصرفی اعم از ملک، خودرو، مواد خوراکی و غیره درصد رشد کمتری از تورم داشته است. بنابراین فشار تورمی که روی قیمت ارز منعکس نشده بود در حال حاضر بر روی قیمت ارز عمل می کند.
وی تاکید کرد: اقتصاد ایران از سال ۹۸ تورم نزدیک به ۵۰ درصدی را تحمل می کند و قیمت کالاها طی این مدت ۷ برابر شده است. در صورتی که تورم ۵۰ درصدی هشت سال دیگر نیز ادامه پیدا کند قیمت کالاها باید تا ۲۵ برابر رشد کند. بنابراین اگر دولت سیزدهم با همین فرمان حرکت کند و قیمت ارز طی این مدت به ۲۰۰ هزار تومان نرسیده باشد باید به این جمله آقای رئیسی که «امدادهای غیبی به مدد ما خواهد آمد» یقین پیدا کنیم.
رادپور بیان کرد: مقامات طی این سالها شرایط بازار ارز را به گونه ای رقم زده اند که شانس مقابله در برابر ورود بحران های ارزی و شانس اینکه بازار بتواند این بحرانها را با عملکرد خود پشت سر بگذارد را از دست داده ایم. بانک مرکزی در تمام این سالها و با وجود اینکه قادر به مدیریت بازار ارز نبوده، اقدام به حذف واسطه های ارزی کرده آن هم در شرایطی که کشور تحریم است و درواقع این واسطه ها هستند که در حال دور زدن تحریم ها هستند.
این کارشناس ارزی اظهار کرد: نقدشوندگی بازار ارز در سایه اقدامات بانک مرکزی بسیار کم شده و فضای این بازار بسیار امنیتی شده است. ما می بینیم افرادی که تنها به خاطر معامله ۵۰۰ دلار تحت پیگرد قضایی قرار گرفته اند این در حالی است که همین ها هستند که می توانند تحریم ها را دور بزنند و ناتوانی بانک مرکزی در خروج حواله از کشور را جبران کنند. بانک مرکزی همچنین مجوز بسیاری از صرافی ها را باطل و جلوی فعالیت آنها را گرفته است. آیا این چیزی جز خودتحریمی است؟
به گفته وی، زمانی که بازار از واسطه های ارزی موثر تهی می شود هزینه معامله بالا می رود. واقعیت غیرقابل انکار این است که بازار ارز ۵۰ درصد از تورم عقب است و در حال جبران این عقب ماندگی است. حتی اگر بانک مرکزی در برابر این مساله مقاومت کند اما بازار این عقب ماندگی را در میان مدت جبران خواهد کرد و وارد مسیر صعودی خود خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 310145
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا