اینترنت آزاد؛ ابزار اقتصاد دیجیتال

به گزارش جهان صنعت نیوز: همچنین در طول این دوران به موازات اعمال روش‌های مختلف برای ایجاد محدودیت هرچه بیشتر در اینترنت جهانی دائما بر طبل شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی کوبیده شد. مسئولان مدام بر ترک شبکه‌های اجتماعی و مهاجرت به نمونه‌های داخلی تأکید کرده و همچنان هم بر همین دستور اصرار دارند. اصراری که البته با انکار کاربران و کسب‌وکارها مواجه شده است. چراکه نه کاربران جایگزین مناسبی برای این پلتفرم‌های خارجی دارند و نه کسب‌وکارها جز اینستاگرام پلتفرمی را می‌شناسند که تجمع کاربران در آن وجود داشته باشد تا چراغ کسب‌وکارشان را روشن نگاه دارد.


در تمام این روزها صداهایی از جانب فعالان و کارشناسان به گوش می‌رسد که با وضعیت کنونی حاکم بر اینترنت کشور مخالفت می‌کنند. یکی از آن‌ها با اشاره به زحمت چندین‌ساله فعالان عرصه فناوری اطلاعات می‌گوید: «تمام رشته‌هایی که بافتیم پنبه شد» رسانه‌های مختلف هم با تلاش برای به تصویر کشیدن آسیب‌های واردشده به افراد و کسب‌وکارهای شاغل در این عرصه به طرق مختلف خطر نابودی این مشاغل را گوشزد کرده‌اند.

با این حال رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعتقاد دارد ارقام عجیبی از ضرر اقتصاد دیجیتال در روزهای اخیر در کشور اعلام می‌شود. فیروزآبادی باور دارد ایران در اقتصاد دیجیتال، جزو کشورهای توسعه‌یافته است و در این ایام، شبکه ملی و اقتصاد دیجیتال، در حد رفع نیاز کشور عمل کرده‌اند. «ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی در جلسه شورای فضای مجازی استان کرمان به بحث اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: «اینکه اقتصادمان را در این سطح بیاوریم که فقط در حد دو پلتفرم باشد، جفا به ملت و توانایی‌هاست. دلمان می‌خواهد همه پلتفرم‌ها باز باشند، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اسنادی که داریم نشان می‌دهد از مزایای تکنولوژی برای داشتن یک زندگی با‌عزت و مرفه طرفداری کردیم. اگر فضای مجازی در ایران توسعه پیدا کرده، با اراده حکومت اسلامی بوده است.» وی با بیان اینکه ارقام عجیبی از ضرر اقتصاد دیجیتال در روزهای اخیر در کشور اعلام می‌شود، تأکید کرد کشورمان در اقتصاد دیجیتال جزو کشورهای توسعه‌یافته است: «نظر رهبری و شورای عالی فضای مجازی، توسعه فضای مجازی کشور در تمام حوزه‌ها با رعایت استقلال و امنیت است. در شورای عالی فضای مجازی و دولت سیزدهم، اینکه اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه یابد، در رأس برنامه‌هاست، اما باید مدیریت ملی خود را بر فضای مجازی با رعایت استقلال و امنیت داشته باشیم.» دبیر شورای عالی فضای مجازی اعتقاد دارد شبکه ملی و اقتصاد دیجیتال در حد رفع نیاز کشور در این ایام عمل کرده و از تلاش برای رفع نقاط ضعف خبر داد.

مراجع و منابع اطلاعات باید دقیق و معتبر باشد

در همین خصوص سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به «جهان صنعت نیوز» گفت: ما اگر بخواهیم راجع به موضوعی به درستی اظهارنظر کنیم باید آمار و اطلاعات درستی هم در اختیار داشته باشیم. این آمار و اطلاعات درست هم باید از مراجع مشخص و معتبر باشد. در حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما مرکز توسعه تجارت الکترونیک حضور دارد که هرساله آماری را منتشر می کند. طبق آخرین آماری که این مرکز در انتهای سال ۱۴۰۰ منتشر کرده، اطلاعات خوب و دقیقی را ارائه کرده است. به نظر من این اطلاعات و آمار می تواند مرجع و منبع قرار بگیرد. وقتی این آمار را بررسی می کنیم درخواهیم یافت که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۱۲۷ درصد رسیده که نسبت به سال قبل حدود ۱۳ درصد افزایش داشته و هر سال این افزایش را شاهد هستیم. ضریب نفود تلفن همراه هم به ۱۶۷ درصد رسیده و نشان دهنده این است که ما به سرعت در این حوزه رشد داریم. علاوه بر اینها ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در ایران حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و تعداد کاربران شبکه های اجتماعی هم حدود ۵۰ میلیون نفر تخمین زده شده است. این اعداد و ارقام خود نشان دهنده این است که چه حجمی از جامعه ما در بستر دیجیتال است.

درصد بالای گروه سنی جوانان در تجارت الکترونیک

وی در ادامه گفت: طبق آمارهایی که مرکز توسعه تجارت الکترونیک در حوزه کسب و کارها منتشر و اعلام کرده، حدود ۴۰۰ هزار وب سایت در حوزه تجارت الکترونیکی فعال هستند که بخشی از آنها نماد اعتماد را دریافت و بخشی دیگر هنوز این نماد را ندارند. حدود ۲۰ درصد این واحدها شخصیت های حقوقی و حدود ۸۰ درصد از آن مردم و شخصیت های حقیقی است. این آمار بسیار مهم و این اعداد بسیار بالا است و باید به آن توجه زیادی شود. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که این آمارها هر روز افزایش پیدا می کند.

امینیان در ادامه افزود: همچنین در حوزه تجارت الکترونیکی گروه سنی جوانان درصد بسیار بالایی را دارند. به این دلیل که به یک سنی رسیده اند که باید کسب و کاری را راه اندازی کنند. همچنین برای راه اندازی کسب و کار سرمایه لازم را ندارند و باید در یک بستری راحت تر که شبکه های اجتماعی است،کسب و کار خودشان را راه اندازی و کسب درآمد کنند. پس این نکته بسیار مهم است که اگر بخواهد در این بستر اختلالاتی صورت گیرد و در دسترس مردم و کسب و کارها نباشد اعداد و ارقام بسیار بالایی دچار خدشه و ضرر می شوند. همچنین اگر ما نتوانیم پهنای باند مناسب اینترنت را فراهم کنیم حدود ۴۰۰ هزار واحد تجارت الکترونیکی در معرض آسیب و خطر قرار می گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من نمی دانم ادعاهایی که وجود دارد و می گویند این اعداد درست نیست از چه منبع و مرجعی استفاده و محاسبات آنها چگونه است. اما متاسفانه واقعیت به شکل دیگری است و ضررها بسیار هنگفت است. همچنین با توجه به میزان جمعیتی که در جامعه داریم و مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، باید بتوانیم هرچه سریعتر این بسترهای تجارت الکترونیکی را تقویت و نباید محدودیتی برای آن به وجود آید.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 309347
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا