اتمام حجت با خودروسازان!

مرتضی نجفی‌قدسی *


 انتظار می‌رفت بعد از بیانات و انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب نسبت به بی‌کیفیتی خودروها و عدم رضایت مردم از آنها و تصدیق بجا بودن اعتراض مردم، اقدامی جدی برای توقف خودروهای ناایمن و کشف فساد پنهان و مافیای آنها صورت می‌گرفت که متاسفانه فقط به یک بیانیه توجیه‌گرانه بسنده شده، وعده اصلاح را به آینده موکول کردند و اخیرا هم حتی با بی‌پروایی بر نرخ همین محصولات بی‌کیفیت افزودند!!

به تازگی کلیپ لحظه خداحافظی شهید پورجلو از شهدای مدافع حرم از شهرستان بهبهان را دیدم که بسیار متاثر‌کننده بود. او هر چقدر دختر سه، چهار ساله‌اش را می‌بوسید تا اجازه دهد پدرش برود ولی دختر به شدت بی‌تابی می‌کرد و مانع می‌شد و دست و پاهای پدر را می‌گرفت که نرود و در آخر دید که پدر راهی رفتن شد، دوید پشت درب خانه ایستاد و دست‌هایش را به در گذاشت تا مانع باز کردن درب توسط پدرش شود. او باز هم دخترش را بوسید و نوازش کرد و این جدایی عاشقانه پدر و دختر بچه بسیار سوزناک بود.

خوب است کمی به فکر برویم و ببینیم برای این انقلاب و جمهوری اسلامی چه جوان‌ها و خون‌های پاکی را داده‌ایم و آیا عملکرد ما هم در راستای از‌جان‌گذشتگی آنهاست!

اخیرا رییس پلیس راهور طی سخنانی اظهار کرد علت آتش گرفتن خودروها بعد از تصادفات این است که خودروسازها ضخامت باک بنزین خودروها را کاهش داده‌اند! حرف عجیبی است و جا داشت بلافاصله برای این موضوع تشکیل پرونده شود و کسانی که مسبب کاهش ضخامت باک خودرو هستند به پای میز محاکمه کشیده شوند!‌

البته قبلا هم عرض کردیم عدم استحکام و بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی دلیل اصلی تلفات انسانی در تصادفات کشورمان است که با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست. هم اکنون در اروپا تلفات تصادفات تقریبا به صفر رسیده است، یعنی از هر صد هزار نفر دو تا سه نفر در تصادفات ممکن است کشته شوند و دلیل آن هم نه اینکه تصادفی نشود بلکه استحکام و کیفیت ایمنی خودروهاست که طوری طراحی شده تا سرنشین آسیبی نمی‌بیند.

اینکه مردم ما خودروی مطمئن، مستحکم و باکیفیت سوار شوند حق آنان است و ما نباید آنان را مجبور کنیم سوار ارابه‌های مرگ شوند. خودروسازها حالا که ناتوان هستند از اینکه خودروی واقعا استاندارد و ایمن تولید کنند موظف هستند به خریداران از همان ابتدا بگویند که مسوولیت سوار شدن این خودروها با خودتان است و احتمال آتش گرفتن، کشته و مجروح شدن وجود دارد و ما هم هیچ مسوولیتی قبول نمی‌کنیم!‌ همان‌طور که روی پاکت سیگارها انذار می‌دهند که برای سلامتی مضر است، شما هم باید ناایمن بودن و بی‌کیفیتی خودروها را علنا به مردم بگوید تا مردم هم آنقدر برای خرید آن خودروهایی که به گفته رییس پلیس راهور «ارابه‌های مرگ» هستند، صف نکشند!

اما مگر سودجویی می‌گذارد که با مردم صادقانه رفتار شود! سالانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار کشته در تصادفات داریم، آیا این رقم کمی است، در حالی که کل شهدای جنگ تاکنون حدود ۲۲۰ هزار نفر بوده‌اند و حال آنکه تاکنون بیش از یک میلیون کشته در تصادفات معادل پنج برابر جنگ تلفات داده‌ایم!

تولید خودرو به اصطلاح ملی که بخش زیادی از آنها قطعات نازل و بی‌کیفیت است که طبق سفارش خودروسازها از خارج کشور وارد می‌شود واقعا کار صحیحی است؟! آیا چهل سال فرصت کمی برای ارتقای کیفیت خودروها بود؟!

واقعیت این است که مافیای خودرو و خودروسازها نمی‌خواستند خودروی خوب تولید کنند و هدف آنها صرفا کاسبی بود و قصد خدمت به مردم و افتخارآفرینی برای کشور را نداشتند. در این میان تحریم را هم نباید بهانه کنند چون در همین شرایط تحریم دیدیم که قوای نظامی ما از ارتش و سپاه به پیشرفت‌های شگرفی از ساختن موشک‌ها، ناوها و پهبادها دست پیدا کردند که هیچ دشمنی جرات تعرض به خاک میهنمان را ندارد.

یعنی ساخت ماشین خوب و باکیفیت و ایمن از ساخت موشک‌های نقطه‌زن چند هزار کیلومتری سخت‌تر است؟! یا تولید ماشین خوب از ساختن ناوها و زیردریایی‌ها سخت‌تر است؟! در اینجا مشخص می‌شود که در طول این سال‌ها خودروسازان و مافیای حاکم بر آنها نخواسته‌اند از توان علمی دانشمندان جوان و مبتکر کشورمان استفاده کنند. والا هم اکنون باید بهترین خودروهای جهان را می‌ساختیم.

مردم ما همان‌طور که برنج ایرانی را بر خارجی ترجیح می‌دهند، اگر خودروی داخلی برتر از خودروی خارجی باشد قطعا استفاده از خودرو داخلی را بر خارجی ترجیح خواهند داد؛ اما تا مادامی که خودروهای داخلی ناایمن باشد استفاده از خودروهای مطمئن خارجی ضروری است.

هنوز از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از خودروسازان داخلی سه ماه نگذشته که فرمودند: «مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند، حق با مردم است یعنی اعتراض مردم بجاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند، این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست.»

انتظار می‌رفت بعد از این بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم اقدامی جدی برای توقف تولید خودروهای ناایمن و کشف فساد پنهان آنها صورت می‌گرفت که متاسفانه فقط به یک بیانیه توجیه‌گرانه بسنده کردند و وعده اصلاح را به آینده دادند. حال آنکه طبق نظر کارشناسان یک خودروی پراید برای آنها چهل میلیون تومان هم تمام نمی‌شود اما قیمتش را به دویست میلیون رسانده‌اند! و باز هم این کارخانجات ادعای ضرر هم می‌کنند! آیا واقعا جیب آنها سوراخ نیست! خوب اگر ضرر می‌کنید چرا ادامه می‌دهید! ادامه ضرر که خوب نیست، ادامه ندهید و باعث این همه قتل و کشتار مردم هم نشوید!

* کارشناس صنعت

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 257757
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا