رئیس اسبق نمایندگی ایران در لندن:

آمریکا قادر به اجماع‌ علیه ایران نیست

جهان صنعت نیوز| سیدجلال ساداتیان، درخصوص برگزاری نشست ضد ایرانی لهستان که ماه آینده در ورشو برگزار می‌شود، گفت: هدف نخست سیاست منطقه‌ای دولت ترامپ در درجه اول، تامین امنیت اسرائیل است چراکه حاکمیتی که اکنون در کاخ سفید اعمال می‌شود، از طریق جراد کوشنر، داماد یهودی ترامپ است که فردی صهیونیست بوده و از نزدیکی زیادی با نتانیاهو برخودار است.

هدف نشست لهستان مقابله با ایران از طریق اجماع‌سازی میان اعراب است

وی با بیان اینکه هدف دیگر نشست لهستان اعمال مجدد اقتدار و سیطره امریکا در خاورمیانه و مقابله با ایران از طریق اجماع‌سازی میان اعراب علیه کشورمان است، اظهار داشت: امریکایی‌ها می‌خواهند سیطره، حاکمیت و نفوذشان را بر همه کشورهای خاورمیانه اعمال کنند چراکه این نفوذ و سیطره روز به روز در حال کاهش یافتن است و هرچه تلاش می‌کنند، با دستاورد کمی مواجه می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: دو عامل در کاهش نفوذ امریکا موثر بوده است؛ عامل نخست، مقاومت‌هایی است که در منطقه در مقابل سیطره و قلدرمابی امریکا در میان ملت‌های منطقه شکل گرفته و عامل دیگر، رویکرد و بازی دیگر رقبای امریکاست. اتحادیه اروپا نسبت به گذشته فعالتر شده، روسیه به خاورمیانه بازگشته و روس‌ها از حالت انفعالی گذشته خارج شده‌اند و چین هم در حال تلاش فتح بازارهای کشورهای منطقه غرب آسیا است.

ایالات متحده می‌خواهد نمایش رسانه‌ای ضد ایرانی را سامان دهند

ساداتیان با تاکید بر اینکه ایالات متحده نتوانسته آنچه می‌خواسته را به دست آورد، تصریح کرد: روزی امریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه سیطره کامل داشتند ولی امروزه نفوذشان متزلزل شده است. بهار عربی، قدرت‌گیری حزب‌الله و نقش‌آفرینی‌های منطقه‌ای ایران موجب شده تا چهره امریکا در منطقه روز به روز به سیاهی رفته و ضعیف‌تر شود و آن صلابت و اقتدار قبلی را نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی موجب شده تا ایران نسبت به برگزاری نشست لهستان واکنش منفی‌ای را از همان ابتدا اتخاذ کند؟ خاطرنشان کرد: ترامپ با برگزاری نشست لهستان، درصدد حفظ امنیت اسرائیل، سازش میان اعراب با صهیونیست‌ها و اجماع‌سازی کشورها علیه ایران است. آنها می‌خواهند با حضور سران کشورهایی که با ایالات متحده همسو هستند، بتوانند نمایشی رسانه‌ای ضد ایرانی را سامان دهند.

آمریکا می‌خواهد دیگر کشورها را در حرکت غیرقانونی خود علیه ایران شریک کند

این دیپلمات پیشین ایران با بیان اینکه ترامپ در چندین حرکت ضدایرانی خود ناموفق بوده است، ابراز داشت: ترامپ سخنرانی ناموفقی را سازمان ملل متحد داشت. تلاش ایالات متحده در شورای امنیت علیه ایران ناکام ماند و اثر منفی به همراه داشت چون جلسه‌ای که قرار بود علیه ایران باشد، به محکمه امریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای تبدیل شد. تلاش بسیاری کردند تا اتحادیه اروپا را علیه ایران در موضوع برجام همراه خود کنند ولی اروپا حداقل از نظر سیاسی با آنها همراه نشد و علیه امریکا موضع‌گیری کرد هرچند که اتحادیه اروپا از نظر مالی و اقتصادی نتوانسته تاکنون منافع ایران را هم تامین کند.

ساداتیان با بیان اینکه برگزاری نشست لهستان و تلاش برای همراه‌سازی کشورها علیه ایران حرکتی غیرقانونی است، عنوان کرد: ترامپ به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده است چراکه ۲۲۳۱ پشتوانه برجام بود ولی آن را زیرپا گذاشت در حالی که این قطعنامه الزام‌آور است. امریکا اکنون در قبال رفتار غیرقانونی خود می‌خواهد دیگران را هم در حرکت غیرقانونی خود شریک کند و از طریق لابی‌ کردن و نشست برگزار کردن علیه ایران اجماع ایجاد کند.

نشست لهستان و تلاش برای ایجاد ناتوی عربی امری محکوم به شکست است

وی با بیان اینکه نشست لهستان و تلاش برای ایجاد ناتوی عربی امری محکوم به شکست است، یادآور شد: امریکا با این نشست قادر به اجماع‌سازی علیه ایران نخواهد شد چراکه همه کشورهای منطقه نظر یکسانی درباره ایران ندارند. قطر مدت‌ها است که خرجش را از عربستان و شورای همکاری خلیج فارس جدا کرده است. عمانی‌ها هم که رویکردش نسبت به ایران از سال‌ها قبل متفاوت بوده است و حتی کویتی‌ها نیز مشابه عربستان درباره ایران فکر نمی‌کنند.

عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه امریکا هرچه زور می‌زند و فشار می‌آورد تا علیه ایران اجماع ایجاد کند، به نتیجه دلخواهش دست نمی‌یابد، بیان کرد: دنیا گوش به فرمان امریکا نیست. امریکا در عرصه نظامی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و… قدرتمند است ولی ابرقدرت نیست بلکه جهان در حال گذار است.

اخبار برگزیده
شناسه : 9694
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا