همزمان با سفر ظریف به دهلی صادر شد

دستور تسریع توسعه چابهار از سوی هندی‌ها

جهان صنعت نیوز| محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی-اقتصادی به هند سفر کرد و در این بین اتفاقات، تصمیمات و اظهارات طی سه روز حضور وی و هیات مربوطه در هند در مورد چابهار، یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور در برهه زمانی کنونی به شمار آمد.


معافیت تحریمی چابهار سقف زمانی ندارد

علی چگنی، سفیر ایران در دهلی با بیان این که ظرفیت‌های زیادی برای روابط اقتصادی بین ایران و هند وجود دارد، یادآور شد که بندر چابهار یک موقعیت ویژه و فوق‌العاده‌ای با مزیت‌های خیلی بالای اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد و به حفظ امنیت و گسترش دوستی‌ها در منطقه کمک می‌کند و هم برای ما و هم هند، افغانستان و آسیای میانه اهمیت دارد و به حفظ دوستی‌ها و گسترش امنیت در منطقه کمک می‌کند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد که اهمیت چابهار از آنجاست که به بازار اروپا هم متصل می‌شود،   بنابراین گسترش همکاری‌ها در چابهار مورد اراده جدی طرف هندی است و تسهیلاتی که ما در چابهار فراهم کرده‌ایم جذابیت لازم برای جذب سرمایه گذاران هندی را فراهم می‌کند.

سفیر ایران در دهلی تاکید کرد که علاوه بر این، امکاناتی همانند بخشودگی مالیاتی ۲۰ ساله و مزایای دیگر برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. یکی از بندهایی که پیش‌بینی کردیم در مکانیسم مالی و بانک مرکزی دو کشور امضا کردند استفاده از همین پول برای  سرمایه‌گذاری طرفین  است، ضمن اینکه معافیت تحریمی چابهار سقف زمانی ندارد و یک بندر بسیار مهم و استراتژیک است که به اقیانوس هند متصل است.

به گفته وی واردات ایران از هند طبق آمار سال گذشته هشت دهم درصد است و به یک درصد حجم صادرات نمی‌رسد، بنابراین باید به جایی برسیم که طرفین احساس درهم‌تنیدگی و وابستگی متقابل اقتصادی کنند و این چیزی است که هم دو ملت را به هم پیوند می‌زند و هم اقتصاد دو کشور را که مکمل یکدیگر هستند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد که اقتصاد دو کشور در صورت تقابل می‌تواند وابستگی متقابل ایجاد کند و زمینه ساز افزایش تجارت و حتی خدمات شود، بنابراین نه تنها در چابهار در سایر جاها هم اگر سرمایه‌گذار هندی بخواهد در هر جای ایران سرمایه‌گذاری کند، از این پول می‌تواند استفاده کند و حتی شرکت‌های ایرانی که بخواهند در هند و در بخش‌های مختلف همچون پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند این زمینه فراهم است و در مکانیسم پرداخت‌های پولی میان دو کشور پیش‌بینی شده است.

آمادگی تسهیلات مالی برای بندر چابهار از سوی هندی‌ها

این درحالی است که نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند با اشاره به اینکه در مقطعی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را آغاز کند، ‌ اظهار کرد که در خصوص بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است، هر چند مشکلات دیگری وجود دارند، اما ما مشکلات را حل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت هند به بانک ایرانی مجوز داده تا شعبه‌ای طی سه ماه در بمبئی تاسیس شود تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد، اعلام کرد که آقای ظریف پیشنهادات زیادی برای آینده ارایه کرد و آنها فولاد و موتورهای لکوموتیو نیاز دارند. من هم پیشنهادات خود را به ایشان دادم. دیدار ما خیلی مفید بود و خیلی از موضوعات را حل خواهد کرد.

وزیر حمل و نقل هند با بیان اینکه مطمئن است دو کشور در گذر زمان دستاوردهایی خواهند داشت و در این بین بندر چابهار برای هندی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و روی این موضوع به طور جدی کار می‌شود. در عین حال طرف ایرانی برخی از مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهد کرد و از طرف ما هم فرایند در حال اجرا است و مطمئن هستم که ما در مقطعی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را هر چه زودتر آغاز کند.

دستور وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان در مورد چابهار

همچنین محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در این سفر وزیر امورخارجه کشورمان را همراهی می‌کرد، اعلام کرد که وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان برای تخصیص خط اعتباری و تسریع در تأمین تجهیزات بندر چابهار دستور صریح داده است.

وی در خصوص اپراتوری هندی‌ها در بندر چابهار نیز، بیان کرد: در دیدار با وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان دیدار بر تسریع در تأمین تجهیزات بندر چابهار در قالب قرارداد با اپراتور هندی و تخصیص خط اعتباری تاکید شد و گادکاری به مقامات مرتبط هندی دستورات صریحی در این زمینه ها داد.

موافقتنامه تأسیس دالان تجاری ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار، خرداد ۱۳۹۵، میان رؤسای جمهور ایران و افغانستان و هم‌چنین نخست وزیر هندوستان امضا شد. در این موافقتنامه که در مجالس سه کشور تصویب و تأیید شده؛ هند قرار است در بندر چابهار و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای آن برای اتصال به افغانستان و آسیای میانه سرمایه‌گذاری کند.

علاقه هندی‌ها برای حضور در چابهار

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از صحبت‌هایش طی این سفر به این مطلب تاکید کرد که روابط ایران با هند حتی بعد از تحریم‌ها نیز روابط خوبی است و ارتباط اقتصادی همچنان برقرار است و یک توافق خوب بانکی با هندی‌ها در پاییز سال جاری بعد از تحریم‌ها به امضا رسیده است که این امکان را برای کشور فراهم می‌سازد تا صادرات و واردات و سایر نیازها از این مسیر تامین شود.

وی با اشاره به اینکه حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در سفر به هند نشان‌دهنده علاقه این بخش برای استفاده از فرصت‌ها در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است، خاطرنشان کرد که زمینه‌های زیادی در گسترش روابط دو جانبه بین ایران و هند وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها چابهار است که هندی‌ها برای حضور در چابهار و زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران علاقه‌مندی دارند و همین طور همکاری‌های دیگر اقتصادی بین ایران و هند در زمینه‌های مختلفی وجود دارد.

قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد شده و بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده است که حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه‌گذاری را تأمین کند و اعطای خط اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 9317
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا