جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

تورم با حذف ۴ صفر از پول ملی مهار می شود؟

جهان صنعت نیوز| سمانه عابدی: سالهاست بحث حذف صفر از پول ملی مطرح است، اما اکنون با عزم بانک مرکزی و تقدیم پیش نویس لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی به دولت این موضوع جدی تر شده است.


به نظر می رسد از حذف صفر از پول ملی گریزی نیست و این اقدام دیر یا زود باید انجام شود. بنا بر اعلام رئیس کل بانک مرکزی با تصویب دولت و تایید مجلس حدود ۲ سال زمان برای حذف ۴ صفر از پول ملی زمان لازم است.

آنچه از شواهد بر می آید این است که گردش پول در آینده نه چندان دور دچار مشکل می‌شود. وضعیت اسکناس های موجود در دست مردم و نحوه مبادلات روزمره و همچنین حمل و‌ نقل آن با چالش مواجه می شود .

حذف صفر اجتناب ناپذیر
سوال اصلی در بحث حذف ۴ صفر از پول ملی این است که آیا با این عمل اقتصاد از تورم رها می شود یا خیر؟
پاسخ به این سوال به بانک مرکزی و برنامه ساختاری آن برای حذف ۴ صفر از پول ملی بستگی دارد ، با این حال به نظر می رسد بحث اصلاح ساختاری فعلا مطرح نیست.
با توجه به اینکه چرخش اسکناس در کشور باید قابلیت پشتیبانی و پایداری داشته باشد و این قابلیت ها در شرایط فعلی وجود ندارد اما حذف صفر از پول ملی عملی اجتناب ناپذیراست و راه دیگری وجود ندارد.

حیدر مستخدمین‌حسینی،معاون وزارت اقتصاد دولت هشتم در این خصوص‌ گفته است که با حذف چهار صفر از پول ملیدر شرایط فعلی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌تواند کمک کند و فقط مردم را سرگرم خواهد کرد!

۹ میلیارد اسکناس در گردش

اگر به طور میانگین در نظر بگیریم که هر فرد ۱۰۰ اسکناس در دست دارد یعنی حدود ۹ میلیارد اسکناس در دست مردم وجود دارد که این بیش از حد مرسوم در جهان است به همین دلیل قابلیت بقا ندارد چرا که باید سالانه اسکناس های فرسوده با اسکناس های جدید جایگزین شوند ، در حالی که چاپ اسکناس با محدودیت های مواجه است و‌در صورت گردش این اسکناس های فرسوده امکان انتقال بیماری نیز وجود دارد.

بنابراین حذف صفر از پول ملی هزینه سنگینی دارد پس باید در اجرای آن ، تضمیمی وجود داشته باشد که پس از چند سال دوباره دچار چنین مشکلی نشویم یا در شرایطی قرار نگیریم که دوباره در مورد چاپ اسکناس و تامین آن دچار مشکل شویم.
پس اگر حذف پول ملی در بستر اصلاحات ساختاری انجام و تورم کنترل شود و‌به مانندبسیاری از کشورهای دیگر بتوان ۳۰ یا ۴۰ سال با آن زندگی‌کرد.

البته همتی نیز در اینستاگرام خود نوشته است:««بعد از قانونی شدن، پول های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس های فعلی نخواهد بود».

تجربه موفق ترکیه

تجربیات موفق و ناموفق کشورها در حذف صفر از پول ملی بسیار است. از جنگ جهانی دوم کشورهای زیادی این کار را انجام داده اند کشورهای چون آلمان ، آرژانتین ، مکزیک،زینبابوه ، ونزوئلا و ترکیه تجربه حذف از پول ملی را داشتند، ترکیه از جمله کشورهایی است که در حذف صفر از پول ملی موفق طی سالهای اخیر موفق بود.
ترکیه در سال ۲۰۰۵ به اصلاح نظام پولی پرداخت، کشوری که تورم بالای ۱۰۰ درصد را تجربه کرد و با حذف ۶ صفر از پول ملی طی ۵ سال پول جدید را جایگزین کرد اما از این رو ترکیه تجربه موفق محسوب می شود که توانست تورم را کنترل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 8773
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا