عضو کمیسیون انرژی مجلس: سهمیه‌بندی سوخت قطعی است

جهان صنعت نیوز| قاسم ساعدی اظهار کرد: بحث سهمیه بندی سوخت هنوز در مرحله تدبیر برنامه و مطالعات است. یک قسمت از این مطالعات تمام شده است و بخش دیگر هم در دست بررسی بیشتر است و من افزایش قیمت سوخت را بعید می دانم که انجام شود ولی سهمیه بندی آن قطعی است.


او در ادامه افزود: در خصوص سهمیه بندی هم چند سناریو مطرح شده است که یکی سناریو سهمیه بندی خانوادگی است که هر خانواده ایرانی یک سهمیه خاصی داشته باشد و خانواده هایی که ماشین ندارند می توانند آن را بفروشند و به عنوان یارانه تلقی کنند و یا به ازای سهمیه بنزینشان دولت پولی را معادل سازی می کند و برایشان واریز می کند. یک سناریوی دیگری هم هست که سهمیه سوخت فقط به ماشین داران یا کسانی که وسایل نقلیه دارند تعلق می‌گیرد که به نظر من احتمالا از میان این سناریوها سامانه گذشته احیا می‌شود و هر ماشین یا وسیله نقلیه ای که نیاز به سوخت دارد متناسب با آن سهمیه ماهیانه خودش را از طریق کارت دریافت می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بحث افزایش قیمت در مجلس مطرح نیست اظهار کرد: بحث افزایش قیمت نه در کمیسیون انرژی و نه در صحن تا حالا مطرح نشده است. اگر زمزمه هایی در دولت وجود دارد در واقع دنبال دو نرخی کردن بنزین هستند که می‌خواهند بنزین آزاد را با قیمت بالاتر به خاطر ایجاد محدودیت و جلوگیری از هر گونه افراطی در استفاده از سوخت توزیع کنند. لذا فعلا آنچه که مطرح است سهمیه بندی است و بحث افزایش قیمت در صحن و کمیسیون مطرح نیست و مجلس یقینا افزایش قیمت سوخت را با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب نمی بیند.

ساعدی در خصوص بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه سال ۹۸ مثل سال های گذشته خیلی متکی به درآمد حاصل از فروش نفت نیست و بخش نفتی را کاهش دادند چون باید نگاه به آینده داشته باشیم که در آینده با احتمال تشدید تحریم ها مشکلاتی ایجاد می شود. بنابراین بیشتر مساله مالیات مطرح است و در بخش های داخلی کشور برنامه ریزی شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در رابطه با حواشی پیش آمده هنگام حضور رییس جمهور در صحن مجلس گفت: اعتراض مردم خوزستان مبنی بر این است که به طرح های انتقال آب، زیاد بودجه ندهند و ما طبق برنامه توسعه ششم،  ماده ۲۳ را داریم که الحاقی ماده ۲۳ برنامه توسعه ششم هر گونه نقل و انتقال آب بین حوضه‌ای بدون تایید محیط زیست را منع کرده است. مصاحبه اخیر آقای نوبخت در چهارشنبه گذشته مبنی بر این بود که از بخش غیر دولتی، ۳۴۰۰ میلیارد تومان قابل تامین است و سرمایه گذاران می توانند در آنجا سرمایه گذاری کنند و تونل های گلاب ۱ و گلاب ۲ را فعال کنند. شما می دانید که سرشاخه‌های کارون ظرفیت محدودی دارد و آب دو استان چهارمحال بختیاری و خوزستان را باید تامین کند.

او توسعه صنایع آب بر در استان های مرکزی را نادرست دانست و گفت: آب یک ثروت ملی است و همه حق حیات دارند ولی توسعه صنایع آب و برق یا توسعه حق آبه کشاورزی را درست نمی دانیم و این کار به چه قیمتی باید تمام شود زیرا اگر ۲ استان چهارمحال بختیاری و خوزستان خشک شود و مردمانشان بیش از این زجر بکشند کار درستی نیست. همه‌ی ما یک خانواده گسترده‌ای به نام ایران داریم و اگر یک لیوان آب داریم برای شرب، باید آن را قطره قطره کنیم و به همه ملت بدهیم. اما با توجه به شرایط نامطلوب آب در کشور و خشک سالی پی در پی گذشته درست نیست که یک استان توسعه کشاورزی پیدا کند و یا صنایع آب بر مثل پتروشیمی و فولاد در استان های مرکزی با بی برنامگی دولتمردان افزایش یابد. ۵ میلیون انسان در خوزستان زندگی می کنند و خوزستان جلگه حاصلخیز ایران و قطب مهم کشاورزی است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر گفتند که اگر جلگه خوزستان را ۲ میلیون هکتار احیا کنیم در بحث صفی جات، برنج و گندم خودکفا خواهیم شد.

او در ادامه تصریح کرد: حرکت ما بحران زا یا التهاب زا نیست. ما استعفای نمایندگان اصفهان را اقدام درستی نمی‌دانیم چون قوه مقننه باید منشاء آرامش و امنیت برای افراد جامعه باشد . ما در جهت تصمیمات اخیر آقای نوبخت و تقویت بخش خصوصی اعتراض کردیم و آنچه که برای ما مهم است این است که دولت باید مستقیما در مدیریت آب ورود پیدا کرده و هر چه سریعتر شورای عالی آب را فعال کنند.

او در پایان با بیان اینکه امروز خوزستانی ها با وجود فصل زمستان از بی آبی زجر می‌کشند آنها که مدعی هستند فاز ۱ طرح غدیر، آب جنوب را تامین کرده است باید بدانند که ۲ ماه است که آب آن قطع شده است و با اینکه آقایان جهانگیری و اردکانیان چند بار آن را افتتاح کردند ولی متاسفانه آب در شبکه آب غدیر جاری نشد. نمادین افتتاحش کردن و نمادین آب جاری کردند ولی امروز متاسفانه مردم دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه اهواز، آبادان و خرمشهر از آب شور پایین دست کارون و کرخه استفاده می کنند و نمایندگان خوزستان این درد را به آقای رییس جمهور منتقل کردند.

اقتصاد کلان
شناسه : 7121
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا