فصل دوم ماراتن جذاب دولت و مديران

بازی واگذاری پرسپولیس و استقلال دوباره آغاز شد

گروه بورس- بعد از آنکه یک بار دولت ماه‌ها بازی واگذاری پرسپولیس و استقلال دو باشگاه را ادامه داد اما با بهانه‌هایی همانند عدم صلاحیت، خریداران را حذف کرد امسال باز هم با تصویب واگذاری این دو باشگاه، دولت حسن روحانی فصل تازه‌ای از نمایش تازه خصوصی‌شدن سرخابی‌ها را آغاز کرد تا از امروز به بعد شاهد باشیم که مسوولان سازمان خصوصی‌سازی، خریداران سرخابی و البته اعضای دولت با اظهارنظرهای خود هر روز در رسانه‌ها آماده مصاحبه‌های مستمر و بدون نتیجه باشند. به خوبی روشن است که دولت و وزارت ورزش به راحتی این دو باشگاه را واگذار نمی‌کنند اما اینکه چرا باید در حالی که این مساله می‌تواند به راحتی حل و فصل شود در این دایره تکراری قرار می‌گیرد مشخص نیست.
قیمت‌گذاری تا ۶۰ روز آینده
رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: تا دو ماه دیگر و نهایتا تا پایان سال قیمت‌گذاری این دو باشگاه انجام می‌شود. علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قیمت پایه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و زمان واگذاری آن اعلام کرد که قطعا سازمان خصوصی‌سازی تلاش می‌کند به وظایف خود به درستی عمل کند و اقدامات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد. وی گفت: تا دو ماه بعد قیمت‌گذاری این دو باشگاه انجام می‌شود و این قیمت را به هیات واگذاری اطلاع می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری مزایده این دو باشگاه را انجام دهیم. به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۴ هیات وزیران مصوبه‌ای را تایید کرد که طبق آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی به حساب می‌آیند و در نتیجه نباید خصوصی شوند. اما بسیاری معتقدند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند نه فرهنگی. در نتیجه طی این سال‌ها با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیات دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند واگذاری آنها امکان‌پذیر نبود، مگر اینکه هیات دولت در مصوبه خود، بازنگری کند و آن را تغییر دهد. در آن صورت این دو باشگاه می‌توانند به چرخه واگذاری برگردند. اما چندی پیش وزیر ورزش نامه‌ای به دولت ارسال کرد و خواهان خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شد. در این راستا در ماه‌های گذشته علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره آخرین اخبار مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت که وزیر ورزش و جوانان به‌ جد پیگیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه است و با نامه‌ای که به‌ درخواست وزیر ورزش و جوانان برای شروع مجدد روند خصوصی‌سازی این دو تیم از سوی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت رفته، منتظر مصوبه هیات وزیران برای شروع روند واگذاری استقلال و پرسپولیس هستیم. سازمان خصوصی‌سازی سابقا در این مورد گفته بود وزارت اقتصاد هم به همراه وزیر ورزش به هیات دولت نامه نوشته که ما موافق این واگذاری هستیم، ولی برای واگذاری سرخابی‌ها بزرگ‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که مصوبه هیات وزیران در مرداد یا شهریور سال ۱۳۹۴ سدی بر این راه است. در آن مصوبه به صراحت اعلام شده بود که این باشگاه‌ها فرهنگی هستند لذا از مدار خصوصی‌سازی خارج می‌شوند. در نتیجه مسوولان تاکید می‌کردند که اگر قرار است واگذاری این دو باشگاه انجام شود باید آن مصوبات هیات وزیران اصلاح شود و تا زمانی که آن مصوبات اصلاح نشود برای واگذاری آنها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اما به تازگی هیات وزیران با واگذاری این دو باشگاه موافقت کرده‌اند. یکی از اقدامات اولیه برای انجام واگذاری‌ها قیمت‌گذاری است. در سال‌های گذشته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قیمت‌گذاری شدند ولی قیمت‌گذاری بنگاه‌ها شش ماه اعتبار دارد و از زمانی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قیمت‌گذاری شده‌اند، چهار سال می‌گذرد در نتیجه بعد از مصوبه هیات وزیران بار دیگر این دو باشگاه باید قیمت‌گذاری شوند. اکنون پوری‌حسینی اعلام کرده قطعا سازمان خصوصی‌سازی تلاش می‌کند به وظایف خود به درستی عمل کند و اقدامات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.
ورود بخش خصوصی
از سوی دیگر نایب رییس اتاق ایران در پی تصمیم دولت برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد بخش خصوصی آمادگی و توان خرید این دو باشگاه را دارد، اما شرایط واگذاری آنها باید شفاف و منطقی باشد. در پی تصویب واگذاری استقلال و پرسپولیس در هیات دولت، حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: واگذاری باشگاه‌های مردمی پایتخت به بخش خصوصی بارها مطرح و هر بار به دلایلی منتفی شده است، چراکه شرایط واگذاری آنها هیچ گاه شفاف و منطبق با منطق‌های اقتصادی نبوده است. این فعال اقتصادی ادامه داد: نمی‌توان تنها با اتکا به عشق و علاقه برخی فعالان بخش خصوصی به این دو تیم، نسبت به واگذاری اقدام کرد بلکه باید مقدمات واگذاری این دو باشگاه منطبق با منطق‌های خصوصی‌سازی فراهم شود. نایب رییس اتاق ایران معتقد است تا زمانی که فعالیت این دو باشگاه با معذوریت‌های اقتصاد دولتی همراه است، نمی‌توان از خصوصی‌سازی واقعی سخن گفت. به گفته سلاح‌ورزی، ابتدا باید تکلیف پرداخت حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، بلیت‌فروشی، اسپانسرینگ حرفه‌ای، فروش پیراهن و سایر الزامات باشگاه‌داری طبق استانداردهای فیفا مشخص شود، سپس به سوی خصوصی‌سازی واقعی پیش رفت. وی افزود: در صورت فراهم شدن شرایط خصوصی‌سازی، بخش خصوصی می‌تواند با پشتوانه محکم و منطقی وارد میدان شود تا دولت نیز نسبت به اداره این دو باشگاه اطمینان خاطر داشته باشد. اگر این‌گونه نباشد و نسبت به فصول درآمدی باشگاه‌ها اطمینان وجود نداشته باشد، خریداران تنها به واسطه مسائل احساسی به خرید این باشگاه‌ها دست می‌زنند که ممکن است این دو باشگاه مردمی را به مخاطره بیندازد.

عمومی
شناسه : 5679
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا