تعيين قيمت خودرو بين زمين و آسمان معلق مانده است

خرید و فروش روزانه کمتر از ۵ خودرو لوکس در تهران

خبرخودرو- در ماه‌های ابتدایی سال با افزایش نرخ ارز برخی با نگاه سرمایه‌ای اقدام به خرید خودرو کردند و امروز که قیمت ارز کاهش یافته نگران هدررفت سرمایه‌شان هستند البته بارها فعالان و کارشناسان بازار خودرو عنوان کرده‌اند در نظام قیمت‌گذاری دستوری، عدم عرضه و کمبود در بازار، باعث تعیین سلیقه‌ای قیمت‌ها توسط صاحبان خودروها شده و جیب دلالان در این میان پرتر می‌شود‌.
بازرس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو در پایتخت اظهار داشت: بازار خودرو کماکان در رکود به سر می‌برد و تغییراتی که اخیرا در اعلام قیمت‌ها صورت گرفته، تفاوتی در بازار خودرو به وجود نیاورده است‌. نعمت‌الله کاشانی‌نسب در ادامه افزود: فروشندگان خودروهای لوکس پایتخت نیز شرایط مساعدی ندارند و روزانه کمتر از پنج خودرو لوکس در تهران خرید و فروش می‌شود و باید گفت بازار به طور کامل قفل شده است‌. وی گفت: روند نزولی قیمت دلار و مشخص نبودن آن باعث کاهش حجم معامله در بازار خودرو شده است زیرا هم خریداران و هم فروشندگان با ترس از اینکه مبادا قیمت خودرو متاثر از تغییرات نرخ ارز نوسان داشته باشد اقدام به خرید و فروش خودرو نمی‌کنند‌.
این فعال بازار خودرو با ابراز نارضایتی از روش قیمت‌گذاری کنونی و عدم تدوین قانونی مشخص به منظور تعیین قیمت خودرو اظهار داشت: باید قانونی مدون برای تعیین قیمت خودرو با در نظر گرفتن سطح کیفیت تدوین و به شرکت‌های بزرگ خودروساز ابلاغ شود تا با پیروی از قانون، اقدام به عرضه خودرو با قیمت‌های واقعی کنند اما متاسفانه تعیین قیمت خودرو بین زمین و آسمان معلق مانده است‌. بازرس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: نظام قیمت‌گذاری باید به‌گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیان نشوند و از سوی دیگر هزینه سوءمدیریت و فقدان بهره‌وری از جیب خریداران پرداخت نشود اما متاسفانه امروز شاهد گلایه دو شرکت بزرگ خودروساز از قیمت‌ها هستیم که باعث عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار شده و شرایط را برای سوءاستفاده صاحبان خودرو برای تعیین سلیقه‌ای قیمت فراهم کرده است‌.
کاشانی‌نسب تصریح کرد: از آنجاکه در هر بازاری، تعیین‌کننده قیمت میزان عرضه و تقاضا بوده و تعادل بازار در گرو متعادل بودن میزان عرضه و تقاضاست در برهه‌ای که به دلیل افزایش نرخ ارز با سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار خودرو مواجه بودیم با توجه به عرضه کم خودرو و حجم بالای تقاضا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم شدیم که در نهایت منجر به رکود فعلی در بازار خودرو شد‌. به اعتقاد وی شکاف قیمتی موجود به دلیل عرضه قطره‌چکانی خودرو است و اگر خودرو به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد شاهد کاهش این شکاف قیمتی خواهیم بود‌.


عمومی
شناسه : 5601
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا