اخبار صفحه ۲

خرازی در جمع خبرنگاران:
اروپایی‌ها قول دادند ساز‌و‌کار ویژه مالی را تا پایان سال میلادی اجرایی کنند
ایلنا- رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه انتظار داریم اروپا گام‌های عملی برای اجرای SPV بردارد، گفت: آنها به آقای ظریف قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند. سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساز‌و‌کار احیای تمدن اسلامی، برگزاری نشست‌هایی مخصوص این موضوع است. امروز برگزاری نشست‌هایی با حضور همه کشورها بدون اینکه استثنایی قائل شویم، می‌تواند راهگشا باشد. خرازی در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن SPV بین ایران و اروپا گفت: اروپا وعده اجرایی شدن این موضوع را داده، البته انتظار این است که گام‌های عملی در این راستا از سوی اروپا برداشته شود. در گفت‌وگوهای آقای ظریف و اروپایی‌ها، آنها قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در مبارزه با تروریسم و حمایت از دولت‌های قانونی منطقه و مقابله با شیطنت‌ها داشته است. جمهوری اسلامی خواستار آزادی مردم و حمایت از حکومت‌های مستقل است و به این مسیر خود ادامه می‌دهد. وی اظهار داشت: امنیت ایران دارای دشمنانی است و بیگانگان قصد دارند برای این امنیت مشکل‌تراشی کنند. حرکات تروریستی مانند آنچه در چابهار اتفاق افتاد، تلاشی مذبوحانه است که راه به جایی نمی‌برد. رزمندگان و نیروهای امنیتی ما در صحنه حضور دارند ‌و به همین جهت اتفاقی نخواهد افتاد. خرازی درباره ساز‌و‌کار SPV گفت: متناسب با آنچه اروپایی‌ها ارائه می‌دهند ایران هم ساز‌و‌کاری تدوین می‌کند که بتواند از آن استفاده کند. وی در پایان درباره خروج قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس خاطر‌نشان کرد: خروج قطر از این شورا تنها یک احتمال است. البته همفکری هم بین کشورهای منطقه در مقابل سلطه عربستان سعودی در حال شکل‌گیری است و باید دید چه راهکاری برای ایجاد امنیت منطقه‌ای می‌توان با حضور همه کشورها ایجاد کرد.

وزیر کشور:
یارانه سه دهک در لایحه بودجه سال ۹۸ حذف شده است
وزیر کشور گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه سه دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند. عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش روز ملی حمل و نقل با بیان اینکه ترافیک هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی و‌… بسیاری دارد، گفت: روزانه حدود ۸۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود، البته در برخی موارد میزان به ۱۰۰ میلیون لیتر نیز رسیده که نسبت به شاخص بین‌المللی رقم بسیار بالایی است. همچنین میزان هزینه‌های برطرف شدن آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامت مردم بسیار بالاست. ترافیک بخشی از جریان زندگی است و نقش مهمی در جریان زندگی مردم دارد اما باید بتوانیم هزینه‌های آن را کاهش دهیم.وی با بیان اینکه وزارت کشور توانسته هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کند، گفت: تاکنون سفارش خرید ۲۰۰۰ واگن در یک نوبت و در نوبت دیگر ۳۵۰ واگن داده شده است. خوشبختانه در این دولت کمیسیون کلانشهرها تشکیل شده و به موضوعات حمل‌و‌نقل ریلی و معاینه فنی به خوبی پرداخته شده اما معتقدم این روند باید شتاب بیشتری بگیرد. وزیر کشور با اشاره به اینکه قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها در حوزه تولید و حمل‌و‌نقل استفاده شود، گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود از محل درآمد یارانه ها برای حمل و نقل و تولید استفاده شود اما متاسفانه در مسیر کار به دلیل اینکه مجبور شدیم یارانه‌ها را به همه افراد پرداخت کنیم، این رقم کم شد و در ادامه مسیر از محل درآمد یارانه‌ها که برای تولید‌ و حمل‌و‌نقل در نظر گرفته شده بود، برای پرداخت یارانه‌ها برداشت شد. متاسفانه دولت تدبیر و امید نیز درگیر همین موضوع شده و امکان کاهش یارانه ها اصلا وجود نداشت البته دو سه بار تلاش هایی انجام شد اما این امر محقق نشد. وی با بیان اینکه از استان‌ها خواستیم با همکاری مردم و شهرداری‌ها این منابع را صرف تولید گسترش حمل‌و‌نقل و معیشت افراد محروم کنند، گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه سه دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل‌و‌نقل تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند.

هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری؛
توضیحات لاریجانی درباره نظر رهبری پیرامون اصلاح بودجه
خانه ملت- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری نکاتی را درباره بودجه داشتند که براساس آن باید اصلاح ساختار بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. علی لاریجانی در هفتمین همایش نقش پژوهش گفت: در شرایط فعلی که پیچیدگی در برخی مسائل اقتصادی ایجاد شده است باید به دنبال انجام کارهای مشترک تحقیقاتی رفت. از طرف دیگر باید تمرکز را روی حل مسائل مزمن همچون وضعیت بانک‌ها و نقدینگی و برخی موضوعاتی که به وجود می‌آید گذاشت. نمونه آن تحریم‌هاست که با بروز آن مشکلاتی برای خودروسازان به وجود آمده است.
لاریجانی با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: باید بودجه در شرایط تحریمی متفاوت از شرایط عادی باشد. در شرایط تحریمی، امور ضروری و امور مستحب داریم که طبیعتا امور ضروری دارای اولویت است. خاطرم هست آیت‌الله صافی گلپایگانی زمانی فرمود استفاده از بیت‌المال فقط برای شرایط ضروری است که البته این در کشور رعایت نشد که اگر می‌شد امروز در شرایط تحریمی مشکل نداشتیم و آنقدر مشکل برای بخش اجرایی به وجود نمی‌آمد. وی به نظرات مقام معظم رهبری درباره بودجه سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات ایشان بودجه در شرایط تحریمی باید ملاحظاتی داشته باشد به طور مثال ما خیلی ردیف‌های بودجه داریم که ممکن است بگوییم خوب هستند اما ضروری نیست. باید آنها را در مرحله‌ بعدی یعنی در صورت داشتن منابع گذاشت.
اولویت باید رفع نیازهای اساسی، پرداخت حقوق و مزایا و ایجاد اشتغال باشد. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگری که رهبری تاکید داشتند این است که باید برنامه کلی برای اصلاح ساختار بودجه کشور تدوین شود، یعنی بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی، قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. موضوعی که در سال‌های اخیر به آن تاکید شد که اگر از اول مورد پیگیری قرار می‌گرفت امروز راحت‌تر بودیم.
لاریجانی توضیح داد: باید با کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت حرکت کرد. مرکز پژوهش‌ها می‌تواند چند ماه روی این موضوع تمرکز کند و به نتیجه برسد بعد از آن می‌توانیم روی بودجه اصلاحیه بزنیم. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید دو مسیر را در بودجه ۱۳۹۸ طی کرد، توضیح داد: در وهله اول باید بودجه امسال با اصلاحاتی تدوین شود و بعد از آن به موازات این اصلاحات ساختار بودجه براساس تاکیدات رهبری مدون شود. در این شرایط برای سال ۱۳۹۸ اصلاحیه داده و بودجه ۱۳۹۹ برپایه آن تدوین می‌شود. این دغدغه مقام معظم رهبری بسیار سنجیده و مهم است و همه باید از آن حمایت کنند که کار مناسبی برای کشور محسوب می‌شود.

عمومی
شناسه : 5571
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا