چرا آلومینیوم المهدی- هرمزان دوباره به حراج گذاشته می‌شود؟

تاوان اشتباه خصوصی‌سازی

جهان صنعت نیوز| روز گذشته سازمان خصوصی سازی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که درنظر دارد به استناد وکالتنامه ماخوذه و قوانین و مقررات مربوطه و به منظور وصول مطالبات خود از خریدار قبلی،نسبت به واگذاری و انتقال سهام مجتمع آلومینیوم المهدی و دارایی های طرح آلومینیوم هرمزال  میزان ۷۳/۳۶ درصد از سهام المهدی و ۱۰۰ درصد از سهام هرمزال را واگذار کند.


قیمت اعلام شده از سوی سازمان خصوصی سازی برای این معامله در حالی ۳۴۰ میلیارد تومان اعلام شده که خبرهای غیررسمی حکایت از همین میزان زیان انباشته در المهدی دارد.از سویی طی ماههای گذشته گزارش شد که بیش از نیمی از دیگ های تولید آلومینیوم المهدی خاموش شده است.در حال حاضر ۷۶ درصد از دیگ های تولید شمش آلومینیوم المهدی خاموش شده است.

گفته می شود علت خاموش شدن دیگ های تولید آلومینیوم کمبود مواد اولیه(آلومینا) عنوان شده است.کارشناسان می گویند، خاموش شدن دیگ ها به معنای زیان دیگری برای المهدی است زیرا وقتی دیگ های تولید شمش خاموش می شود،بازگردادن به مدار تولید موجب آسیب دیدن به دیگ شده و گاه هزینه های جبران ناپذیری در پی دارد.

به دنبال تحریم های آمریکا علیه ایران،تامین آلومینا به عنوان مهمترین ماده اولیه تولید آلومینیوم از سوی المهدی با مشکل مواجه شد.هرچند این مشکل مربوط به المهدی نیست و ایرالکو نیز با چنین مشکلی مواجه است،اما مدیران المهدی تاکنون از طریق سوآپ شمش و خرید آلومینا با کشورهای آسیای میانه این مشکل را تا حدودی حل می کردند.

تنها معدن تولید آلومینا در کشور مربوط به جاجرم است که این معدن سالانه ۱۸۰ هزار تن پودر آلومینا تولید می کند و بیش از ۶۵ درصد نیاز تولید آلومینیوم در کشور از طریق واردات تامین می شود.

المهدی از دولت تا علی‌محمدی

شرکت آلومینیوم المهدی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم کشور است.کارخانه ای که در تیر ماه ۱۳۶۹ با هدف تولید سالیانه ۳۳۰ هزار تن شمش آلومینیوم ( در ۳ فاز) و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاسیس و عملیات تکمیل سه فاز تا سال ۸۴ تکمیل شد و در نهایت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ مجتمع به ظرفیت اسمی پیش بینی شده ۱۱۰ هزار تن دست یافت.

شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل در اسفند سال ۱۳۹۳ در نتیجه مزایده ای از سوی  سازمان خصوصی سازی به شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شد. خریدار تازه که بعدها از او به نام محمد علی‌محمدی رونمایی شد در همان روزهای اول اعلام کرد که قصد دارد با تاسیس یک نیروگاه میزان تولید این کارخانه را به یک میلیون تن در سال برساند،آرزویی که نه تنها محقق نشد،بلکه حالا سازمان خصوصی سازی به دلیل بدعهدی خریدار تصمیم گرفته تا دوباره این کارخانه را به مزایده بگذارد.

علیمحمدی در همان روزهای اول تصمیم به تعدیل نیروهای این کارخانه گرفت.نخست با پیمانکاران تسویه حساب کرد و در مرحله اول بیش از هزارکارگر بیکار شدند.او این تصمیم را ناشی از جلوگیری از زیان انباشته المهدی ذکر کرد.

براساس  پروسه زمانب‌ندی هفت ساله ای که سازمان خصوصی سازی برای علیمحمدی در نظر گرفت،قرار بود که او طی ۷ سال مبلع ۲ هزار ملیارد تومان به دولت بابت اقساط خرید این کارخانه بپردازد. اما بعد از گذشت  ۴ سال حالا مشخص شده که خریدار المهدی تنها توانسته ۱۳۰ میلیارد تومان از اقساط خود را پرداخت کند.

ثمن بخس یا؟

آن روزها که المهدی به علیمهدی فروخته شد،خیلی ها اعتراض کردند که دولت کارخانه را به ثمن بخس فروخته و قیمت واقعی المهدی ۳ هزار میلیارد تومان است،اما اعتراض ها راه به جایی نبرد.

تیرماه سال گذشته احمد توکلی طی نامه ای به رییس مجلس خواستار بازنگری در واگذاری این کارخانه شد.او معتقد بود که المهدی ارزان واگذار شده است.اگرچه چندماه بعد رییس جمهور دستور بررسی نحوه واگذاری این کارخانه را صادر کرد،اما یکسال بعد به دلیل قرارگرفتن این کارخانه در وضعیت بحرانی تولید سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته تا دوباره این کارخانه را واگذار کند.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس می گوید: نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی صحیح نبوده و نظارت پس از واگذاری از طریق سازمان خصوصی سازی با ایراد مواجه بوده است.از سویی خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال به سازمان تامین اجتماعی، ایمیدرو، سازمان خصوصی سازی و سازمان امور مالیاتی بدهکار بوده و هزینه سنگینی بر دوش دولت، مردم و بیت المال بر جای گذاشته است.

او  با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر آلومینیوم المهدی را به مناقصه گذاشته است، اما باید تاکید شود که این سازمان اشتباه گذشته را تکرار نکند،تاکید کرد: خریدار آلومینیوم المهدی دنبال این بود که شمش‌ها را با سرعت و به شکل غیرقانونی از کشور خارج کند که کارگرها مانع انجام این کار شدند.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که کسی خریدار این کارخانه زیان ده نیست، اما باید دید که چه کسی در این شرایط ریسک خرید المهدی-هرمزال را خواهد داشت. شاید دولت ناچارشود،مثل خیلی از کارخانه هایی که در فرآیند خصوصی سازی به سرنوشت تلخ دچار شده اند، دستمزد کارگران را برای مدتی پرداخت کند تا شرایط برای زنده شدن آن واحد تولیدی آماده شود،هرچند این تصمیم تنها مُسکنی است که دوام نخواهد یافت

پیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 5389
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا