لیسانس‌ها دارای بیشترین میزان بیکاری

جهان صنعت| محمدرضا مخبر دزفولی صبح امروز در برنامه شنبه های انقلاب با موضوع علم و نخبگان که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: موضوع نقشه جامع علمی کشور زمانی که مطرح شد برنامه ریزی ها درباره نقشه علم و فناوری انجام گرفت، هدف گذاری های جدی در نقشه جامع علمی صورت گرفت.

وی ادامه داد: برنامه ما براساس نقشه جامع علمی کشور این است که می خواهیم مرجعیت علمی شویم. در آموزش هایی که داریم تحولاتی را دنبال کنیم، در فناوری ها وارد شویم، در اقتصاد دانش بنیان ورود کنیم که البته در این زمینه نقطه ضعف داریم.

مخبر دزفولی به بحث اشتغال دانش آموختگان اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه با چالش هایی روبرو هستیم. ۱۹ درصد فارغ التحصیلان ما در دسترسی به شغل با مشکل مواجه هستند و این بیکاری در دانشجویان لیسانس ۱۹ درصد، در دانشجویان فوق لیسانس ۱۵ درصد و در دانشجویان دکتری ۲ درصد است. فارغ التحصیلان لیسانس بیشترین میزان بیکاری را دارند.

وی به دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر فعالیت می کنند که ۱۹۰ هزار دانشجو، ۱۸ هزار عضو هیئت علمی متخصص، ۲۵۰ بیمارستان آموزشی و انجمن های علمی پزشکی دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور و  ۱۷۸ مرکز رشد در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند که گردش مالی شرکت های دانش بنیان حدود ۱۲ میلیارد دلار است که این شرکت ها قبل از انقلاب هیچ معنایی نداشتند. اکنون بالای ۳۵۰ انجمن علمی در کشور فعال هستند. در حوزه های علمیه نیز انجمن های علمی گروه علوم انسانی فعالیت می کنند.

وی افزود: سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا حدود ۲ درصد است و سهم ایران از مقالات یک درصد دنیا، ۲.۹ درصد است.

مخبر دزفولی در ادامه با اشاره به بازنگری سند جامع علمی کشور گفت: ما در ذیل این نقشه جریان سند آمایش آموزش عالی را پیگیری می کنیم تا به وسیله این سند، آسیب های آموزش عالی را اصلاح کرده و نقاط ناموزون آن را از بین ببریم. آمایش اکنون در وزارت علوم و بهداشت آغاز شده، وزارت علوم از سال گذشته به صورت جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده، دانشگاه آزاد نیز باید در جریان سند آمایش حرکت کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به دیگر دستاوردهای علمی ایران اشاره کرد و گفت: در فیزیک در منطقه اول و در جهان یازدهم، در کامپیوتر رتبه قابلی قبولی داریم و رتبه ما چهارم است. در نجوم و اخترشناسی نیز رتبه های قابل قبولی داریم ولی در زیست شناسی از رتبه های قابل قبول فاصله داریم. در شیمی جایگاه خوبی داریم، جایگاه ما سوم است.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 5319
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا