علی فراهانی*

مشکلات دولتی شدن سازمان میراث فرهنگی

جهان صنعت| در حالی‌که نظارت‌پذیری مجلس از طرق تنظیم بودجه، تحقیق و تفحص می‌تواند تمام نظارت‌ها را بر سازمان میراث فرهنگی انجام دهد و لزوما نباید سازمانی به وزارتخانه بدل شود تا مجلس بتواند بر آن انواع نظارت‌ها را جز استیضاح و سوال داشته باشد‌.


این‌بار ۱۷۰ نماینده به طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس دهم به همان بهانه قدیمی رای داده‌اند و قرار است امروز شورای نگهبان آن را بررسی و نظر نهایی خود را در این باره بیان کند، اما بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان معتقدند این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد و باید موضوع تصویب شده مجلس دهم در شورای نگهبان رد شود‌.

جدای از مخالفت‌های قانونی با طرح وزارتخانه میراث، باید به هزینه‌های اضافی و گزاف آن نیز نگاه و توجه کافی داشت‌‌. آیا در شرایط کنونی اقتصادی کشور به بهانه نظارت‌پذیری سیاسی توسط مجلس، موضوع تبدیل سازمان به وزارت مهم است؟

برای اینکه سازمانی به وزارت تغییر اسم دهد حداقل چند ده میلیارد تومان برای سربرگ‌ها و تابلوها باید هزینه شود‌‌. از طرفی سازمان میراث در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نیرو دارد و اگر حقوق میانگین هر فردی را بین دو تا سه میلیون تومان در نظر بگیریم بیش از ۳۶ میلیارد تومان هزینه ماهانه برای پرداخت حقوق کارمندان و نیروهای میراث صرف خواهد شد‌.

از طرفی غیر از هزینه‌های جاری، باید بودجه جداگانه‌ای برای زیرساخت‌ها اختصاص داده شود یعنی اگر فردا روزی سازمان به وزارتخانه تغییر اسم دهد نمایندگان مجلس با احضار وزیر مربوطه سوال خواهند کرد که چرا آن منطقه کارت حفاظت و امکانات کافی ندارد‌‌. از همه مهم‌تر نیروهای سازمان باید به بالای ۲۰ هزار نفر افزایش یابند تا بتواند جوابگوی نیازهای احتمالی در مناطق مختلف کشور باشد‌.

مخالفتی با نظارت حداکثری مجلس بر وزارتخانه آینده نیست، اما چه تضمینی وجود دارد که تمام امکانات و مکانیسمی که باید برای یک وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شود برای میراث فرهنگی نیز اختصاص خواهد یافت؟ بعد از آنکه سازمان‌های تربیت بدنی و جوانان با یکدیگر ادغام شدند و وزارت ورزش و جوانان به وجود آمد سال‌ها زمان برد تا هزینه‌های اضافی و گزاف آن شناسایی و بررسی شوند و از طرفی امروزه بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان می‌گویند ایجاد وزارت ورزش و جوانان کاری غیرکارشناسی و اشتباه بود‌‌.

قطعا مجلس شورای اسلامی براساس برنامه ششم و تا اتمام آن قادر نخواهد بود که بتواند چارت تشکیلاتی و دریافت بودجه بیشتری را برای وزارت میراث فرهنگی لحاظ کند در حالی‌که در قانون جدید طرح تبدیل تاکید شده که وزارت میراث با همان چارت و بودجه قبلی باید ادامه کار دهد در حالی‌که این کار غیرممکن خواهد بود‌‌.

بنابراین هیچ کس نمی‌تواند از یک خودروی معمولی بخواهد صرفا با تغییر اسم، سرعت آن را از ۱۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برساند‌‌. بودجه امسال سازمان میراث ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که اگر به وزارت تبدیل شود حداقل پنج برابر نیاز به بودجه خواهد داشت تا بتواند ادامه کار دهد.

کلام آخر اینکه با توجه به شرایط و مشکلات کشور به نظر می‌رسد که اگر سازمان میراث فرهنگی تبدیل به وزارتخانه نشود مقرون به صرفه‌تر است.

*روزنامه‌نگار

اجتماعی و فرهنگییادداشت
شناسه : 5137
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا