دورتازه مذاکره برای خرید هواپیما این بار از روسیه

سوخو در یک قدمی ورود به ناوگان حمل و نقل هوایی/ عابدزاده: سوخو مورد تایید ماست

جهان صنعت نیوز| علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره خبر مذاکره با شرکت‌هایهواپیماساز روسی و به طور مشخص «سوخو» برای حضور در بازار ایران و فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی گفته است: شرکت «سوخو» مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمای کشور روسیه گرفته است، این هواپیما ‌که محصول مشترک روسیه و برخی کشورهای اروپایی است، ‌امروز ساخته شده و در حال پرواز است.


او تاکید کرده  ‌چنانچه شرکت‌های هواپیمای ایرانی مایل باشند از این هواپیما استفاده کنند و فروشنده هم مایل باشد، این هواپیما را به ایران بفروشد، سازمان هواپیمای کشوری ایران آمادگی این را دارد که اظهار‌ نظر نهایی خود را در مورد این هواپیما ارائه کند؛ اما به هر حال این هواپیما استانداردهای جهانی را رعایت کرده و در حال پرواز است‌، یعنی موردی ندارد که بخواهیم استفاده از آن را رد کنیم.

موضوع خرید هواپیما از روسیه زمانی مطرح شد که تقریبا تمام امیدها برای ادامه خرید از ایرباس و البته قرارداد با بویینگ به دنبال تحریم های آمریکا علیه ایران،از دست رفت.اگرچه وزارت راه و شهرسازی گزینه های دیگری از جمله خرید هواپیما از ایتالیا،ژاپن و چین را در دستور کار داشت،اما نهایتا هیچ کدام از این گزینه ها نهایی نشده است.

حالا عابدزاده می گوید که سازمان هواپیمایی کشوری ورود هواپیمای سوخو به خطوط هوایی ایران را تایید می کند.او درباره تناسب هواپیمای مسافری سوخو با شرایط آب و هوایی ایران هم گفته این موضوع یعنی تناسب هر هواپیما با منطقه، آب و هوا و جغرافیای هر کشور، موضوع‌ جدیدی نیست، بالاخره کشور ما کشوری است که دارای دریا‌، کوهستان‌، کویر‌ و دشت است، بسیاری از فرودگاه‌های ما، هم‌سطح دریا هستند، بسیاری از فرودگاه‌ها از سطح دریا بالاتر هستند، بنابراین مطلق صحبت کردن درباره اینکه هواپیمایی مناسب آب و هوای ایران و جغرافیای این کشور هست یا خیر، علمی نیست.

عابدزاده ادامه داد:‌ امکان دارد، هواپیمایی در یک سطح جغرافیایی خوب عمل کند و به راحتی پرواز داشته باشد، اما در منطقه‌ای دیگر از این کشور، برای پرواز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که با رعایت آن محدودیت‌ها، پرواز می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: وقتی هواپیماهایی ساخته می‌شود، قدرت موتور روی آن هواپیما قابل تنظیم است، این هواپیما باید بتواند با توجه به وضعیت و شرایط آن کشور که می‌خواهد آنجا پرواز کند، تنظیم شود، ‌‌موتور با قدرت‌های مختلف روی‌ هواپیما نصب می‌شود‌، ضمن آنکه برای انتخاب هواپیمای هر خط هوایی، هواپیمایی انتخاب می‌شود که متناسب با شرایط مسیر و فرودگاه باشد.

وی اضافه کرد: قطعاً هواپیمایی که در اروپا پرواز می‌کند به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه، قدرت موتور کمتر‌ی لازم دارد و سوخت کمتری هم مصرف می‌کند و این به دلیل شرایط جغرافیای خاص منطقه است، حال اگر می‌خواهیم از آن موتور قدرت بیشتری بگیریم، سوخت بیشتری مصرف می‌کند، اما می‌تواند در مسیری دیگر تردد ‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما عده‌ای از این موضوع «آب و هوا و جغرافیا» سواستفاده و آن را مطرح می‌کنند تا بخشی از قسمت‌های کشور در مورد پرواز را زیر سؤال ببرند، در حالی که این گونه نیست.

وی افزود:‌ هواپیماهایی نظیر ATR، بوئینگ یا ایرباس در سراسر دنیا پرواز می‌کنند، ATR در تایلند پرواز می‌کند در آمریکا هم پرواز می‌کند، بنابراین این به اپراتور مربوط است که چگونه از آن هواپیما استفاده کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پیش از انقلاب بود که ۴ فروند هواپیما برای ایران خریداری شده بود که این شرایط را داشت، اینها در حوزه جنوبی کشور و حوزه مناطق نفتی پرواز می‌کردند اما ما وقتی که می‌خواستیم از این هواپیماها برای مسیر تهران-مشهد استفاده کنیم، با سطح محدودیت بالایی پرواز می‌کردند‌.

گفتنی است هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ توسط کشور روسیه ساخته‌ و درصد بالایی از قطعات آن در این کشور تولید می‌شود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 5104
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا