رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با جهان صنعت:

خام فروشی محصولات کشاورزی ۴ برابر شد

جهان صنعت نیوز| علی شریعتی در گفت و گو با جهان صنعت با اشاره به اثرات افزایش نرخ ارز گفت: زمانی که نرخ ارز کاهش می یابد تمایل برای کاهش قیمت ها بسیار کمتر است و متاسفانه انچه شاهد هستیم درصدی قیمت ها کاهش نیافته است.


عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه زمانی که دلار ساعتی افزایش می یافت چرا تمهیداتی اندیشیده نشد، افزود: به عنوان یک صنعتگر روند یک‌سال گذشته را می‌بینم که در یک سال هزینه های تولید افزایش یافته است و همین موضوع باعث جذابیت بر روی محصولات تولیدی وطن برای صادرات شده است.

وی افزود: اما از سوی دیگر با توجه به اینکه در بحث تولید درگیر مسائل بسته بندی شده اند یعنی با توجه به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و فلزات در نتیجه خام فروشی افزایش یافته است.

تولیدکننده هایی که از بازارهای صادراتی جا ماندند

شریعتی گفت: در حوزه صنایع غذایی شاهد خروج نهاده های خام کشاورزی بودیم یعنی صادرات خام این محصولات تا ۴ برابر بیشتر شده است.
در واقع با توجه به مشکلات به وجود آمده ، صنایع تبدیلی از بازار صادرات خالی تر شد.

او افزود: صنایع تبدیلی ارزش افزوده ایجاد می کنند، اما از بازار صادراتی جا مانده اند و اتفاق بدی است که در صنایع غذایی و محصولات کشاورزی راه راحت تری را انتخاب می کنیم ‌و به سمت خام فروشی می رویم.

او با اشاره به اینکه بهترین تصمیم برای کمک به تولید گفت: اقدامی که در شرایط فعلی دولت باید انجام دهد این است که دولت هیچ دخالتی انجام ندهد به این معنی که هیچ دخالت مثبت و منفی نداشته باشد.

شریعتی افزود: دولت می خواهد همه جوانب را حفظ کند اما با منابع محدود خود نمی تواند همه طرف‌ها را راضی نگه دارد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اکنون مطالبه گری در خیلی از بخش ها ، عدم دخالت دولت در بازار است چرا که بسیاری از تنگناهای فعلی به دلیل این است.

دو اقدام بانک مرکزی 

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران با بیان‌اینکه بانک مرکزی از طریق دو اقدام می تواند کمک کند، گفت: اکثر مفسدانی که در سالهای اخیر دستگیر شده اند کسانی بودند که برای بازپرداخت بدهی خود از مدیران وقت استمهال می کردند. در واقع این نشان می‌دهد که منابع اتلاف شده و تخصیص درست انجام نشده است.

او تاکید کرد: بنگاه های کوچک و متوسط می توانند به حلقه صادرات و دور زدن تحریم ها بپوندند و امروز زمان آن رسیده است که به این بنگاه ها کمک شود.

شریعتی افزود: تاکنون به بنگاه های بزرگ کمک شده که بعضا شاهد آن بودیم منابع هدر رفته است.

او با اشاره به گرفته شدن موج ارز گفت: اشتباه دولت این بود که ارز ۴۲۰۰ را اعلام کرد و حالا شاهد تبعات آن هستیم، اکنون که در حال کنترل حداکثری است در خواست ما ثبات در نرخ ارز است .

شریعتی در پایان گفت: فعالان اقتصادی باید بتوانند برنامه ریزی کنند چرا که مشکل نرخ ارز نیست بلکه نوسان نرخ ارز است.

اخبار برگزیدهگفت‌وگو
شناسه : 5089
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا