گفت‌وگو با مديرعامل اولين شهر صنعتی كشور:

توسعه تولید، حاصل جانمایی مناسب

جهان صنعت نیوز| شیدا ملکی- شهر صنعتی کاوه به عنوان شاخص‌ترین سایت صنعتی کشور به لحاظ قدمت، وسعت و همچنین تنوع محصول نقش ویژه‌ای در صنعت و تولید کشور بازی می‌کند‌. پیش از این «جهان‌صنعت» در بررسی‌های میدانی خود، مشکلات و نقاط ضعف و قوت صنعت کشور را از زبان مدیران چند واحد تولیدی مستقر در فاز اول این مجموعه مورد بررسی قرار داده است‌. پیگیری‌های بعدی اما فضایی را فراهم کرد تا مجال گفت‌وگو با مجید صادقی‌زاده مدیرعامل این مجموعه فراهم شود‌. شرح وظایف مدیریت این سایت صنعتی و همچنین نقاط قوت شهر صنعتی کاوه مهم‌ترین نکاتی بود که در پی این گفت‌وگو روشن شد‌.

صادق‌زاده معتقد است: «یکی از ویژگی‌های مهم شهرهای صنعتی سیستم دسترسی آنهاست‌. به همان میزان که دسترسی کامل‌تر و متنوع‌تری در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد، روند کاری آنها روان‌تر و بهتر پیش خواهد رفت‌. شهر صنعتی کاوه دسترسی کاملی به شاهراه‌های مهم، فرودگاه بین‌المللی و همچنین ریل راه‌آهن اختصاصی دارد‌. همه این شاخص‌ها بیانگر تعریف عملکرد مستقل این سایت صنعتی است.» مشروح این گفت‌وگو چه بسا می‌تواند به پرسش‌های تولید در بخش خصوصی پاسخ دهد.

– تاکید بر اینکه مجموعه صنعتی کاوه شهر صنعتی است نه شهرک صنعتی به چه دلیل است؟

شهرک‌های صنعتی در اکثر شهرها وجود دارند. بیشتر موارد شهرهایی که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند یک سایت با عنوان شهرک صنعتی در مجاورت شهر مشغول به کار است‌. شرایط شهر صنعتی کاوه اما بسیار متفاوت است‌. در این شهر حدود ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر و مشغول به کار هستند‌. در مجاورت این تعداد مشخص شده واحد صنعتی سایت مسکونی هم وجود دارد که حدود ۱۰ هزار نفر در آن ساکن هستند‌. از همین رو به تبع این سکونت مولفه‌هایی که برای زندگی عادی در یک شهر باید مورد توجه قرار گیرد از قبیل مراکز بهداشتی درمانی، مدرسه، دانشگاه و مسجد نیز مستقر است‌. وجود همه این مولفه‌ها در این مجموعه خود موجب آن شده است که تفاوت‌های شهر صنعتی کاوه با شهرک‌های صنعتی مشابه مشهود باشد‌. زیرساخت‌ها و ترکیب موجود در شهر صنعتی کاوه به واقع در هیچ یک از شهرک‌های صنعتی دیگر فراهم نشده است‌.

– شهر صنعتی کاوه به چه میزان ظرفیت ادامه توسعه دارد و آیا در مسیر توسعه عملکرد خود گامی برداشته است؟

یکی از ویژگی‌های اصلی شهر صنعتی کاوه آن است که با وجود پنج دهه فعالیت همچنان ظرفیت‌های لازم به منظور توسعه را در خود دارد‌. امروز در نیمه دوم سال ۹۷ بیش از ۶۰۰ هکتار زمین قابل واگذاری در اختیار است که قابلیت تبدیل به واحدهای صنعتی را دارند‌. در نتیجه بعد از پنج دهه مسیر توسعه کماکان متوقف نشده و با چشم‌انداز توسعه رو به آینده گام‌های خود را برنامه‌ریزی کرده‌ایم‌.

– نبود منطقه‌بندی در شهر صنعتی کاوه موضوعی مشهود است‌. چنین شرایطی برای مجموعه‌ای با قدمت۵۰ سال، از سویی انکارناپذیر است و از سوی دیگر تبدیل به روندی ناخوشایند شده است‌. این آشفتگی را چگونه مدیریت خواهید کرد؟ انضباط شهر صنعتی کاوه آیا قابل بازگشت و دسترسی است؟

این نکته مهم را نباید فراموش کنید که شهر صنعتی کاوه دو فاز دارد‌. عدم منطقه‌بندی و آشفتگی که به آن اشاره می‌کنید مختص فاز اول است که قدمت بیشتری دارد و هنگام ساخت آن تمهیدات جدی پیرامون تفکیک حوزه‌های مختلف انجام نشده است‌. این در حالی است که منطقه‌بندی در فاز دو شهر صنعتی کاوه کاملا مورد توجه قرار گرفته و واحدهای تولیدی به شکل منفک شده و با تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست صنایع مستقر و مشغول کار شده‌اند‌.

به بیانی دیگر می‌توان گفت در ۵۰ درصد شهر صنعتی تفکیک اعمال نشده و ۵۰ درصد دوم این موضوع کاملا رعایت و تفکیک شده است‌. پهنه‌بندی‌ها کاملا مشخص و انضباط موجود در فاز دو ملموس است‌. ایجاد هر گونه تغییر و تحول اما در فاز ۲ میسر نیست و مستلزم هزینه‌های بسیار گزاف و طولانی‌مدت است‌. هنگام فعالیت واحدهای تولیدی امکان تغییر تقریبا نیست، بدیهی است که نمی‌توان یک واحد تولیدی را مجبور به جابه‌جایی کرد‌. این موضوع فقط زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که یک واحد تولیدی بنا به هر دلیلی تصمیم به تعطیلی بگیرد و آرام‌آرام این عدم تمرکز حل شود و شاهد زون‌بندی فاز اول باشیم‌. به روشنی اما می‌توان اعلام کرد هیچ برنامه مدون و روشنی به منظور منطقه‌بندی فاز اول در حال حاضر در دست نیست‌.

– آیا برای مدیریت این ناهمگونی برنامه ویژه‌ای در دست دارید؟

همان‌طور که اشاره کردم امکان تغییر و تحول اساسی و ریشه‌ای ممکن نیست. با توجه به این موضوع اما تلاش بر آن بوده است که در صورت ایجاد مزاحمت از طرف یک واحد تولیدی، برای دیگر واحدها یا هرگونه تداخل کاری، این تداخل یا ناهمگونی مدیریت شود‌. از همین رو تا امروز با وجود این ناهمگونی با هیچ تداخل خاصی مواجه نبوده‌ایم‌. اگرچه چندین مورد مشکلات جزئی وجود داشت که با تدابیری موضوع حل شد‌.

– مدیریت جریان زیست‌محیطی شهر صنعتی کاوه به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟ سیستم فاضلاب این شهر بر چه زیرساخت‌هایی استوار است؟

یکی از زیرساخت‌های شهر صنعتی کاوه شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهر به تصفیه‌خانه شهر است‌. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و به‌روزترین آپشن‌های شهر صنعتی کاوه بهره‌مندی از به‌روزترین و مجهزترین تصفیه‌خانه در جنوب شهر کاوه است‌. البته توجه داشته باشید که شیب سرزمینی شهر کاوه به‌گونه‌ای است که فارغ از هیچ انرژی خاصی، فاضلاب شهر به دلیل شیب سرزمینی خاص به تصفیه‌خانه جنوب شهر روانه می‌شود‌. همچنین همه واحدهای تولیدی موجود به این تصفیه‌خانه متصل هستند و البته این اتصال یکی از موضوعات اجباری برای واحدهای تولیدی است‌.

همچنین نظارت کامل، به روز و آنلاین سازمان حفاظت محیط‌زیست بر سیستم تصفیه‌خانه شهر نکته مهمی است که منتج به آن شده است از گذشته تا امروز هر کارخانه‌ای در اولین گام‌های راه‌اندازی به سیستم فاضلاب شهر صنعتی کاوه متصل شود‌. پس از انتقال فاضلاب به شبکه تصفیه‌خانه، فاضلاب تصفیه‌شده و پساب حاصل آن بار دیگر به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز شهر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

– توسعه شهر صنعتی کاوه در دستور کار این شهر قرار دارد؟ برای مثال ایجاد شعبه‌های دیگری در کشور میسر است؟

شهر صنعتی کاوه از بدو تاسیس برنامه‌ای کاملا مستقل را دنبال کرده و طراحی این شهر صنعتی به این منظور نبوده است که با سازمان‌ها و شهرک‌های دیگر هم مرتبط باشد. همچنین این مجموعه به زنجیره شهرهای صنعتی دیگر متصل نیست‌. به هر روی بحث سرمایه‌گذاری و صنعت مولفه‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان این موضوع را با دیدگاهی شبکه‌ای مورد بررسی قرار داد‌. محل تاسیس شهر صنعتی کاوه ۵۰ سال قبل در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران که محدودیت‌های زیست‌محیطی تعریف شده‌اند تاسیس شده است‌.

مکان‌یابی و تاسیس شهر صنعتی کاوه در این فاصله بیشتر به این دلیل بوده است که صنایع فعال در این منطقه امکان استفاده از مزایای مرکز را نیز داشته باشند‌. از سوی دیگر صنایعی که در تهران مشکل استقرار دارند از این سایت استفاده کنند‌. مکان‌یابی کاملا هوشمندانه این مجموعه موجب آن شده است که توان ارائه خدمت به پنج یا شش استان منطقه را داشته باشد‌. از همین رو است که صنایع موجود در شهر صنعتی کاوه به هیچ عنوان صنایع محلی محسوب نمی‌شوند و عمدتا در گروه صنایع ملی قرار دارند.

یکی از ویژگی‌های مهم شهرهای صنعتی سیستم دسترسی آنهاست‌. به همان میزان که دسترسی کامل‌تر و متنوع‌تری در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد، روند کاری آنها روان‌‌تر و بهتر پیش خواهد رفت‌. شهر صنعتی کاوه دسترسی کاملی به شاه‌راههای مهم، فرودگاه بین‌المللی و همچنین ریل راه‌آهن اختصاصی دارد‌. همه این شاخص‌ها بیانگر تعریف عملکرد مستقل این سایت صنعتی است‌. پیرامون احداث شعب دیگر در نقاط گوناگون کشور نیز فعلا برنامه‌ای در دست نیست، هرچند اگر در آینده برنامه‌ای پیرامون استفاده بیشتر از تجربیات شهر صنعتی کاوه تدوین شود به طور قطع استقبال خواهیم کرد‌.

– همکاری با سازمان صنایع کوچک و متوسط نیز در برنامه شهر صنعتی کاوه تعریف شده است؟

از سال ۹۰ شهر صنعتی کاوه تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده است و بیشتر تعاملات در این حوزه انجام می‌شود‌. نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی که در حال حاضر تعامل و ارتباط شهر صنعتی کاوه معطوف به آن شده، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است و از سویی مهم‌ترین منطقه ویژه اقتصادی نیز منطقه ویژه کشور نیز شهید رجایی، بندرعباس است‌. این تعاملات اما مربوط به تعاملات منطقه ویژه اقتصادی است‌.

– آیا تعامل با شهرک‌های صنعتی دیگر و بهره‌مندی از اطلاعات و تجربیات وجود دارد؟

این موضوع به شکل مستمر وجود دارد و تا امروز تعداد زیادی از سایت‌های صنعتی در چارچوب الگوبرداری، بازدید و استفاده از تجارب آمد و رفت‌هایی به شهر صنعتی کاوه دارند اما این تعاملات خیلی سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده و مدون نیست اما در حد دید و بازدید تعاملات بسیاری وجود داشته است.

– چالش‌های حاصل از روند اقتصادی فعلی کشور تا چه میزان بر شرایط واحدهای تولیدی شهر صنعتی کاوه اثر‌گذار بوده است و این مصائب تا چه شعاعی بر تعهدات مالی واحدهای تولیدی نسبت به مدیریت شهر صنعتی اثر داشته است؟

این نکته را باید مورد توجه قرار داد که مدیریت شهر صنعتی کاوه نیز در حد توان خود قادر به همکاری با واحدهای تولیدی است‌. متاسفانه گروهی از واحدهای تولیدی در پی تغییرات ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور برنامه‌ریزی و روند کاری‌شان با تغییراتی مواجه شد‌. این گروه توان پرداخت تعهدات مالی خود در مقابل دریافت امکانات تعریف شده را ندارند و این تعهدات مالی تبدیل به مطالبات مدیریت شهر صنعتی کاوه از تولید‌کنندگان می‌شود‌. تعامل، همکاری و ایجاد فرصت برای این گروه تنها راهکاری است که در دست مدیریت شهر صنعتی کاوه قرار دارد‌. در نهایت اما سایت کاوه در قیاس با سایت‌های صنعتی دیگر از موقعیت بهتری برخوردار است‌. دلیل این موضوع اما حضور صنایعی است که از دیدگاه اقتصادی شرایط بهتری دارند‌.

نکته مهم و قابل توجه دیگر آن است که بخشی از تولید‌کنندگان شهر صنعتی کاوه از آنجا که صادرات‌محور هستند، شرایط فعلی نیز تهدید چندانی برای آنها محسوب نمی‌شود و روند صادرات‌محوری امتیاز ویژه برای آنها فراهم کرده تا در نهایت از این شرایط بهره بیشتری به دست آورند‌. هر چند در مقابل گروهی نیز با مشکلات اقتصادی مواجه هستند اما تلاش ما بر آن است که با ایجاد توازن شرایط کلی شهر صنعتی کاوه پایدار و مناسب باشد‌. شرایط دیگر حوزه‌های مالی؛ برای مثال بانک‌ها اما به گونه‌ای است که ما هیچ نقشی در کنترل و مدیریت روند مالی آنها نداریم‌.

– آیا در حال حاضر درصد مشخصی از فعالیت واحدهای تولیدی شهر صنعتی کاوه وجود دارد؟

در حال حاضر بین ۶۵ تا ۷۰ درصد صنایع مستقر در شهر صنعتی کاوه فارغ از میزان فعالیت‌شان مشغول فعالیت هستند‌. البته آمار دقیقی بر اساس میزان ظرفیت تولید آنها در دست نیست اما این موضوع طبیعی است‌. میزان ظرفیت بهره‌وری واحدهای تولیدی در شرایط مختلف متفاوت است و نمی‌توان اعداد دقیق و کاملی از آن را اعلام کرد‌. عدم ثبات بازار و همچنین تغییر مولفه‌های بازار متغیر بودن ظرفیت تولید و همچنین خصوصی بودن آن موجب می‌شود که امکان اظهارنظر درباره این موضوع از مدیریت شهر صنعتی سلب شود.

– در راستای این تعامل و برخی مشکلات مالی موجود در واحدهای تولیدی، تاثیرپذیری مدیریت شهر صنعتی کاوه به چه میزان بوده است و آیا امکان ورشکستگی آن وجود دارد؟

قطعا به دلیل گسترش مصائب مالی مدیریت شهر صنعتی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود و بر میزان مطالبات افزوده شده و در نتیجه ایجاد توازن با اندک مشکلاتی پیش خواهد رفت‌. همه این مشکلات اما نمی‌توانند شهر صنعتی کاوه را دچار بحران و آسیب جدی کنند‌. خوشبختانه حسن کاوه در آن است که همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچیده و درآمدزایی آن از بخش‌های متفاوتی فراهم می‌شود‌. وجود گزینه و امکانات مختلف در این شهر صنعتی شرایطی را فراهم کرده است تا در بحران‌های اقتصادی نیز با مشکلات جدی مواجه نشویم‌.

یکی از این گزینه‌های بسیار مهم، همان‌طور که قبلا اشاره کردم راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاوه است‌. به هر حال منطقه ویژه اقتصادی هرچند متفاوت است اما مکمل بخش صنعتی است و موجب دستیابی به میزانی از درآمد‌های پایدار برای شرکت است که در نهایت توازن لازم را شکل داده است‌. پیرامون ورشکستگی نیز این موضوع به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد و موقعیت شهر صنعتی کاوه به گونه‌ای است که حتی تصور احتمال آن نیز ممکن نیست‌. شهر صنعتی کاوه بر خلاف دیگر مناطق به شکل برنامه‌ریزی شده و مرتب در حال پیگیری برنامه‌های توسعه است و همه مولفه‌های شرکت رو به رشد و توسعه حرکت می‌کنند.

– آنچه درباره شرایط شهر صنعتی کاوه توضیح می‌دهید، روندی رو به رشد، به عبارتی در حال توسعه و آرمانی است‌. البته مشاهدات میدانی «جهان صنعت» از فاز اول شهر صنعتی کاوه و همچنین اظهارنظر برخی از صاحبان صنایع موقعیت دشواری را ترسیم کرد‌. محل اصلی این تضاد را در چه نقطه‌ای باید جست‌وجو کرد؟

شهر صنعتی کاوه ۴۰۰ واحد تولیدی تقریبا فعال را در خود جای داده است و به همان میزان که ترکیب آسیب‌های اقتصادی در کشور را شاهد هستیم به طور قطع این سایت صنعتی نیز دچار مشکلاتی است‌. قطعا با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور تعدادی از این واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه شده‌اند و این موضوع انکارناپذیر است‌. هر آنچه درباره شرایط شهر صنعتی کاوه بیان شد دلالت بر آن نیست که این مجموعه منفک از اقتصاد دیگر بخش‌های کشور پیش می‌رود‌. حقیقت آن است که برخی واحدهای تولیدی با مشکلات بسیار اندک مواجه هستند، برخی به طور جدی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و گروهی نیز مشکلات متوسط دارند.

– برنامه مدیریت شهر صنعتی برای گروهی که با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شوند بر چه اساسی است؟

پیگیری و برنامه‌ریزی پیرامون مولفه‌های کلان اقتصادی در دایره وظایف قرار ندارد‌. این شرکت همچنین توان تعیین تکلیف یا کمک‌های جدی به واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی را نیز ندارد‌. شهر صنعتی کاوه تنها بسترساز آغاز به کار واحدهای تولیدی است و پیگیری‌های بعدی پیرامون حمایت‌های خاص در حیطه وظایف شهر صنعتی نیست‌. مجموعه مدیریت شهر صنعتی کاوه یک شرکت خدماتی است، این شرکت موظف به آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب به منظور فعالیت واحدهای تولیدی است‌. این موضوع اما به هیچ عنوان شرایطی را فراهم نمی‌کند تا گام‌هایی خارج از این چارچوب برداریم‌.

– با توجه به تعریف دایره فعالیت‌های مدیریت شهر صنعتی کاوه، آیا گامی در جهت تعامل بیشتر با وزارت صمت برداشته‌اید تا در همین راستا امکان دریافت کمک از این وزارتخانه فراهم شود؟

ارتباط شهر صنعتی با وزارت صمت در حد تعامل است و تا امروز به طور مستقیم با وزارت صمت مذاکره‌ای پیرامون دریافت کمک‌های ویژه نشده است‌. از آنجایی که شهر صنعتی کاوه دولتی نیست، در گروه بخش خصوصی محسوب می‌شود و سهامدار آن نیز مشخص است، دخل و خرجی منفک از وزارتخانه دارد‌. از همین رو است که وزارتخانه نیز تمایل جدی به همکاری با شهر صنعتی ندارد.

– از آنجایی که در گروه فعالان بخش خصوصی قرار دارید، مقوله خصوصی‌سازی را به چه میزان در توسعه صنعت و اقتصاد کشور مهم و ضروری می‌دانید؟

به طور قطع یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب توسعه و رشد همه‌جانبه اقتصاد و صنعت کشور شود خصوصی‌سازی است‌. البته اصل ۴۴ قانون اساسی نیز صراحتا به این موضوع اشاره کرده و تاکید بر این موضوع بر اساس تجربیات نظری و اجرایی همه کشورهای فعال در حوزه صنعت است‌. روشن است که رونق اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته وابستگی جدی به موضوع خصوصی‌سازی است‌. به همان میزان که خصوصی‌سازی واقعی توسعه پیدا کند، به همان میزان نیز شاهد توسعه کشورها خواهیم بود‌.

– صادرات شهر صنعتی کاوه به چه میزان است؟

رقم گمرکی شهر صنعتی کاوه در سال ۹۶ بالغ بر ۸۹۰ میلیون دلار بوده است‌. این رقم اما به شکل تفکیک شده روشن نیست و آماری دقیق از فعالیت واحدهای تولیدی شهر صنعتی به شکل مجزا در اختیار نداریم‌. چنین اطلاعاتی البته در گروه اطلاعات خصوصی شرکت‌هاست و بدیهی است که از آن حفاظت کرده و اقدام به انتشار نکنند‌. توسعه عملکرد واحدهای تولیدی نیز موضوعی است که مستقیما در ارتباط با واحدهای تولیدی به عنوان یک شرکت مستقل حقوقی است و مدیریت شهر صنعتی به آن ورود نمی‌کند.

– مدیریت شهر صنعتی کاوه به طور دقیق چه نکاتی را پوشش می‌دهد؟

آماده کردن بستر سرمایه‌گذاری و هر آنچه که به معنی بستر‌سازی است در حوزه فعالیت‌های مدیریت شهر صنعتی کاوه قرار دارد‌. اولین بیسی که باید آماده‌سازی شود، زمین مناسب به همراه زیرساخت‌های متعارف است‌. نقطه قوت و ویژگی اصلی شهر صنعتی کاوه روش تحویل زمین‌هاست‌. در واقع زمین یکی از اجزایی است که به سرمایه‌گذار تحویل داده می‌شود و تقریبا ۳۰ درصد از رقم دریافتی را شامل می‌شود.

بیش از ۷۰ درصد حق انتفاعی است که از سوی شهر صنعتی تامین می‌شود‌. در کنار زمین خام، مقوله آماده‌سازی نیز مهم است‌. با گذشت فرآیندی دو ساله که کار واحد تولیدی آغاز شود، برق، شبکه فاضلاب، انشعاب آب، فضای سبز، خدمات شهری و جمع‌آوری زباله و هر آنچه نیاز اساسی یک واحد تولیدی است به انجام رسیده است‌. به طور جدی می‌توان گفت زمین فقط یکی از عناصر موجود در مجموعه‌ای است که به واحد تولیدی تحویل داده می‌شود‌.

– توسعه شهر صنعتی کاوه بعد از انقلاب تا امروز به چه میزان بوده است؟

پیش از انقلاب کمتر از ۳۰ درصد شهر صنعتی کاوه به مرحله بهره‌برداری رسیده بود، این در حالی است که ۷۰ درصد این سایت صنعتی پس از انقلاب توسعه پیدا کرد‌. روند توسعه در شهر صنعتی کاوه بر این اساس است که بعد از واگذاری زمین همزمان توسعه در دیگر بخش‌ها نیز پیش می‌رود‌. اگر به طور میانگین سالانه ۲۰ تا ۲۵ هکتار زمین به فروش برسد زیرساخت‌ها نیز فراهم شده و توسعه عمومی پیشروی می‌کند‌. این مجموعه یک روند سیستماتیک پیدا کرده است.

– در پی مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور آیا شهر صنعتی کاوه نیز دچار بحرانی در عملکرد خود شده است؟

در این مدت هیچ بحران جدی را تجربه نکرده‌ایم، در مقابل اما با توسعه عملکرد و صادرات بخشی از واحدهای تولیدی نیز روبه‌رو بوده‌ایم‌. یکی از ویژگی‌های خاص کاوه مکان‌‌یابی مناسب این شهر صنعتی است که خود موجب جلوگیری از توقف توسعه عملکرد آن شده است‌. از آنجایی که مسائل دایره صنعت و تجارت بر اساس واقعیات محض پیش می‌رود و معادلات اقتصادی باید در راستای سود و زیان تعریف شود، صاحبان سرمایه نیز ترجیح می‌دهند مناسب‌ترین منطقه و از دیگر سو کم‌حاشیه‌ترین منطقه صنعتی را به منظور انجام کاری خود پیش ببرند.

– تجربه کاری شما در حوزه صنعت تا چه میزان بر این موضوع صحه می‌گذارد که تعدد و رشد قارچ‌گونه شهرک‌های صنعتی فضایی را ایجاد کرده تا در نهایت کمیت احداث واحدهای صنعتی بر کیفیت آنها پیشی بگیرد و شاهد ورشکستگی یا تعطیلی برخی واحدهای تولیدی یا عدم موفقیت سایت‌های صنعتی باشیم؟

این موضوع قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌زاست. اقتصاد بر اساس فرمول خاص خود پیش می‌رود‌. بدیهی است احداث یک سایت صنعتی دور از سیستم حمل‌ونقل موجب مشکلات جدی می‌شود‌. بنابراین احداث هر سایت صنعتی باید بر اساس مطالعات جدی و برنامه‌ریزی مدون باشد‌. نبود مطالعه، شرایط پیچیده فعلی را رقم می‌زند‌. متاسفانه نادیده گرفتن برخی شاخص‌های مهم در احداث شهرک‌های صنعتی موجب شده پیشبرد روند تولید هیچ توجیه اقتصادی نداشته باشد‌.

متاسفانه شاهد آن هستیم که گاهی دیدگاه محلی بر توسعه و رشد ملی و همه‌جانبه پیشی می‌گیرد‌. این موضوع خود عامل مهمی در افزایش مشکلات سایت‌ها و شهرک‌های صنعتی تازه تاسیس است‌. کارشناسی و بررسی این موضوع که چه تعداد از یک نوع تولید در کشور مشغول کار هستند اهمیت ویژه‌ای دارد‌. عبور ساده از این امر مهم موجبات بر هم ریختن تناسب عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند‌. تعیین بازار هدف برای یک کالای تولیدی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که بی‌توجهی به آن اقتصاد کشور را به چالشی ویژه دعوت می‌کند‌.

 

صنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 4855
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا