نارضایتی متقاضیان اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۹۷ از طرح سوالات غیراستاندارد

جهان صنعت نیوز| آزمون وکالت ۹۷ صبح  روز ۹ آذر به طور هم زمان در ۲۵ استان کشور برگزار شد. بنابر اعلام رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، مدت پاسخگویی به سوالات برای داوطلبان ۱۳۵ دقیقه در نظر گرفته شده بود و ۱۵ دقیقه زمان به آزمون کانون وکلا اضافه شد. این در حالی بود که خبر افزایش مهلت پاسخگویی به سوالات در نگاه اول نشان از تغییر مثبت در برگزاری آزمون می‌داد اما این نگرش مثبت در همان ابتدای جلسه آزمون، امید بسیاری را ناامید کرد. آزمونی که با طرح سوالات غیر استاندارد و چالشی زحمات یک ساله تعدادی از داوطلبان را بی ثمر و رسیدن به موفقیت را برای آن‌ها سخت ‌تر کرد.


بنابر عقیده تعدادی از شرکت کنندگان درآزمون وکالت ۹۷، در برخی از دروس، مثل آیین دادرسی مدنی و اصول و جزا، سوال‌هایی طرح شده بود که غیر استاندارد و دارای نظر شخصی طراحان سوال در اعلام گزینه‌ها بود یا از منابعی طرح سوال شده بود که در هیچ یک از ادوار گذشته مورد اعتنا و توجه طراحان سوال نبوده و به عنوان منبع در آزمون وکالت معرفی نشده است. به عنوان مثال سوالات درس آیین دادرسی مدنی مخصوص آزمون اخذ پروانه پایه یک دادگستری بوده، نه آزمون کارآموزی وکالت! سوالات ۲۲ و ۲۴ این آزمون مورد اعتراض اکثر داوطلبان بود. آن‌ها اعتقاد داشتند که قانون آیین دادرسی مدنی به عنوان منبع اصلی چندان مورد توجه قرار نگرفته بود!

نرگس حیدری یکی از شرکت کنندگان در آزمون وکالت سال ۹۷ در همین رابطه گفت: قانون کارشناسان و قانون تخلف انتظامی قضات هیچ گاه منبع آزمون نبوده‌ است و نباید منشا طرح سوال قرار می گرفت.

به گفته او جو روانی حاکم بر جلسه آزمون به حدی بود که داوطلبانی که حتی تلاش بسیاری جهت شرکت در این کنکور کرده بودند، به علت استرس بالا در زمان برگزاری آزمون، خواهان ترک جلسه شدند.

برخی از شرکت‌کنندگان در آزمون اعلام کردند: کانون وکلا که مجری برگزاری این آزمون از طریق سازمان سنجش است، به طور معمول هرساله با چنین مشکلاتی روبه رو است و زمانی که با اعتراض به طرح سوالات غیر استاندارد مواجه می‌شود رویه واحدی را در پیش نمی‌گیرد. یک سال با حذف سوالات غیر استاندارد، امتیازات چنین سوالاتی را در امتیازات سوالات دیگر پخش می‌کند و سال دیگر رویه ای دیگر در پیش می‌گیرد.

اساتید موسسات کمک آموزشی حقوقی نیز به علت اعمال نظر شخصی طراحان سوال در تست‌ها با گذشت دو روز بعد از برگزاری آزمون از دادن کلید  قطعی سوالات خودداری می‌کنند.

معترضان بر این باور هستند که اعضای کانون وکلای کشور با طرح سوالات چالش برانگیز، عدالت را برای هزاران جوان فارغ‌التحصیل رشته حقوق زیر پا گذاشته‌ و سعی دارند احتمال قبولی را کاهش داده و بر آمار مردودین این آزمون بیفزایند این در حالی است که به گفته معترضان بهتر بود به جای اندیشیدن چنین تدابیری که موجب شده بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق به افرادی منزوی بدل شوند، از طریق وزارت علوم و سایر مسئولین ذی ربط به بحران جذب پذیرش دانشجو در رشته حقوق که بعضا در برخی دانشگاه‌ها جذب بدون آزمون صورت می‌پذیرد، پایان دهند و در مقابل بر کیفیت ارائه خدمات آموزش بیفزایند و افرادی در این رشته فارغ التحصیل شوند که با توجه به معلومات و تجربه‌هایی که کسب می‌کنند به عنوان افرادی مؤثر و متخصص توانایی ارائه خدمات حقوقی به نحو احسن به مردم داشته باشند.

در پایان این سوال مطرح است که آیا کانون وکلا نظارتی بر طرح سوالات استاندارد برای این آزمون دارد یا خیر؟

پیشنهاد ویژه
شناسه : 4694
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا