رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌و‌گو با یورونیوز: بلوف نمی‌زنیم

علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گو با یورونیوز با اطمینان می‌گوید: اگر دستوری صادر شود که برجام تمام شود، ایران خیلی راحت می‌تواند به شرایط سابق برگردد و حتی فراتر برود. بخشی از این‌ گفت‌و‌گو را می‌خوانید.
راه‌حل شما در این مقطع با توجه به فشارهای اقتصادی که روی مردم وجود دارد چیست؟ اروپا در این مسیر چگونه می‌تواند نشان دهد با دولت و ملت ایران همراه است؟
چالشی که بین ایران و غرب وجود دارد، پیچیده‌ است که بعد از انقلاب اسلامی شروع شده است. به هر حال واقعیت این است که ایران یک کشور بسیار مهم است. ایران پس از انقلاب از مدار سیاسی آمریکا خارج شد یا بهتر بگوییم از مدار سیاسی دنیای غرب خارج شد. تصمیم گرفت در مدار سیاسی خودش قرار گیرد و به صورت یک کشور مستقل سیاسی عمل کند. این مساله برای غرب بسیار گران بود که چنین کشوری را از دست بدهد. کشوری که از همه جهات مهم است و در مدار سیاسی غرب بود الان تبدیل به کشور مستقلی شده است که برای خودش تصمیم می‌گیرد و غلام حلقه به گوش کسی نیست. هر کشور دیگری هم بخواهد به چنین وضعیتی برسد، قطعا باید هزینه سنگینی بپردازد. هزینه استقلال، هزینه ساده‌ای نیست. هزینه کمی نیست. خودشان می‌گویند ایران قدرت نوظهور منطقه است. ما جنگ، تحریم‌ها و محدودیت‌های بسیاری از اول انقلاب داشتیم. ما قدرت نوظهور منطقه با وجود همه فشارها هستیم.
در ضمن اینقدر ملت ما هوشیار و هوشمند و آگاه است که می‌داند اتفاق‌هایی که می‌افتد، عمدتا ناشی از فشارهای خارجی است.البته ما هم به‌عنوان مسوول، ممکن است در این فشارهایی که آمده، بی‌ارتباط نباشیم‌ یعنی ما هم قصوری داشته باشیم. اما عمدتا از فشارهای خارجی است. برای همین هم ملت در طول این ۴۰ سال، هشت سال جنگ تحمیلی را پایداری کرد، تمامی تحریم‌ها را توانسته تحمل بکند. این هم می‌گذرد. هیچ چیز ابدی نیست و ما یقین داریم که از این بحران عبور می‌کنیم. از این گردنه عبور می‌کنیم.مملکت ما از جهات مختلف معیشتی اداره می‌شود اما فشار هم هست. ولی ملت این فشار را قطعا درک می‌کند و می‌فهمد که این فشار تصنعی است و از این گردنه عبور خواهد کرد.
همان‌طور که گفتید فشار روی جامعه ایران زیاد شده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که بخشی از فشارهایی که ملت ایران تحمل می‌کند زاییده یک عنصر خارجی است مثلا مثلثی به اسم عربستان، آمریکا و اسراییل وجود دارد اما از طرف دیگر در عصر نوین ارتباطات و روابط بین‌الملل تنها نمی‌توان ادامه داد. باید یکسری متحدان وجود داشته باشند. تهران چه اقدامی برای این موضوع انجام داده است؟
رابطه ایران با اتحادیه اروپا، بسیار خوب است. در ارتباط با برجام واقعا هر دو طرف نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند. دو طرف سعی می‌کنند برجام به عنوان یک حلقه وصل بین ایران و اتحادیه اروپا حفظ شود. قطعا اگر بتوانیم در این معرکه برجام را نجات دهیم، این مساله می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تعاملات ما با اتحادیه اروپا در ابعاد دیگر مانند اقتصادی، فرهنگی و علمی شود. ما فعلا در گردنه‌ای به نام گردنه ترامپ گیر کرده‌ایم. باید از این گردنه عبور کنیم. این گردنه فقط برای ما نیست. گردنه‌ای است که برای اتحادیه اروپا هم وجود دارد. به عنوان مثال اتحادیه اروپا از اقدامات ترامپ در زمینه توافق پاریس هم بسیار ناراضی است. برای اولین بار حقانیت ایران در اینکه نمی‌توان به دولت آمریکا اعتماد کرد برای همه روشن شده است.هم‌اکنون بسیار روشن و بدیهی است که نه فقط مردم ما در ایران بلکه دیگر مردم در اروپا و گوشه‌گوشه دنیا می‌بینند کشوری مثل آمریکا که از جایگاه ویژه اقتصادی، علمی، قدرت نظامی و‌… برخوردار است تبدیل به کشوری شده که دچار تشویش یا به هم ریختگی سیاسی است. یک آشفتگی سیاسی در آمریکا وجود دارد. آمریکا سیاست آشفته‌ای را در پیش گرفته و همه را هم گیج کرده است. ما فکر می‌کنیم هیچ چیز ابدی نیست. همه باید کمک کنند تا دولت آمریکا از این مخمصه‌ای که برای خود ایجاد کرده خارج شود. چون مثل یک انسان مستی است که این ور و آن ور می‌رود و ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند.
اروپایی‌ها باید قبل از هر چیز کمک کنند تا شرایط دولت آمریکا از این آشفتگی سیاسی خارج شود. ایران همواره در مسائل بین‌المللی خود هوشیاری و هوشمندی، البته مقاومت و استقامت را همزمان با هم لحاظ می‌کند و تصمیمات را بر اساس منافع ملی و حاکمیت ملی می‌گیرد. مشکلات را نفی نمی‌کنیم اما نابرده‌رنج، گنج میسر نمی‌شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد. چیزی مجانی به شما نمی‌دهند. هیچ‌کس هیچ‌چیز مجانی به شما نمی‌دهد. شما اگر بخواهی‌ استقلال سیاسی‌ات را حفظ کنی، خودت برای خودت تصمیم بگیری، باید این هزینه را بپردازی. تاریخ ایران سه هزار ساله است. ما تنها ۴۰ سال است که انقلاب کرده‌ایم. ۴۰ سال در مقابل سه هزار سال مثل یک روز در عمر بشر است.
آیا به بلوف زدن در دنیای روابط بین‌الملل اعتقاد دارید؟
اعتقاد به بلوف ندارم. اگر کسی بلوف بزند و بعد نتواند به آن عمل کند برای همیشه از بین رفته است. چون شمشیر پیکار برداشتی، نگهدار پنهان ره آشتی. اول باید آن شمشیر پیکار را داشته باشی. البته وقتی شمشیر را درآوردی، فوری به جنگ نمی‌روی. می‌گوید نگهدار پنهان ره آشتی. الان جمهوری اسلامی ایران شمشیرش را دارد. اما به این معنی نیست که الان که شمشیر دارد بخواهد بر فرق کسی بزند. یک عقلانیت و حکمت سیاسی در کشور ما به خصوص در رویکرد بین‌المللی ما برقرار است. این‌گونه نیست که بخواهیم رویکرد بین‌المللی حساب‌نشده‌ای داشته باشیم. اگر این‌جور بود که ما هیچ وقت شرایط‌مان در منطقه مانند اکنون نبود.

عمومی
شناسه : 4594
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا