دولت به شهردار تهران حکم داد

گروه سیاسی- بالاخره پس از اخبار ضد و نقیض راجع به صدور حکم نهایی حناچی توسط وزارت کشور، تایید و رد صلاحیت توسط وزارت اطلاعات و تاخیر در انتصاب او با اعلام صدور حکم شهردار توسط واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور به پایان رسید‌. روز دوشنبه بود که مهلت قانونی بررسی و استعلام صلاحیت پیروز حناچی با احتساب روزهای کاری تمام شده بود در حالی که همه در انتظار پاسخ روشن و شفاف وزارت کشور درباره شهردار شدن یا نشدن حناچی منتخب شورای اسلامی شهر تهران بودند، انتشار خبر مکاتبه محرمانه وزارت کشور با شورای اسلامی شهر تهران، نشان داد تصمیم‌گیری درباره انتصاب وی نیازمند زمان بیشتری است‌. حناچی ۲۲ آبان امسال در رقابت با عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی، ۱۱ رای اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران را برای تصدی سمت چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی کسب کرد‌. اما پس از طولانی شدن فرآیند تایید حکم شهردار تهران، این موضوع در جلسه دیروز هیات دولت عنوان شد و رییس‌جمهور مباحثی در این خصوص مطرح کرد‌. در همین راستا، واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور پس از اتمام جلسه هیات دولت در مورد زمان صدور حکم شهردار تهران، بیان داشت که حکم پیروز حناچی شهردار تهران صادر شده است‌.
استان‌های مرزی در شرایط تحریم مسوولیت سنگینی برعهده دارند
حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای ۴ استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیات وزیران، گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسوولیت و بار سنگین ویژه‌ای بر عهده دارند‌. روحانی با تاکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارائه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند‌. رییس‌جمهور ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قائل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند‌.
روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود‌. رییس‌جمهور اظهار داشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود‌.
رییس‌جمهور در سخنان خود با بیان اینکه امروز اقتصاد کشور در آزمون قرار گرفته است، افزود: در تحریم، فشارهای اقتصادی و بیرونی وجود دارد و آن زمانی که اقدامات علمی و حساب‌شده بوده و بنای اقتصاد به درستی ساخته شده باشد، هیچ زلزله و تکان شدیدی نمی‌تواند در زندگی مردم تاثیری بگذارد‌. رییس‌جمهور تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید کشور را در برابر آنهایی که علیه ملت ایران توطئه کرده و می‌کنند، مصون بسازیم و خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته تلاش پیگیر بسیار خوبی از سوی مسوولان مربوطه صورت گرفته و مردم تا حدی احساس آرامش می‌کنند‌.
روحانی با اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم‌.
وی با اشاره به اینکه گر چه در این ایام با سختی‌هایی مواجه بودیم اما مشخص شد برخی از تصمیمات بانک مرکزی در گذشته، چندان جایگاه خوبی نداشت، تصریح کرد: سال‌ها با بانک مرکزی بحث داشتیم که ورود طلا به کشور را آزاد کنیم و همواره بانک مرکزی با آن مخالف بود در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به کشور بود، چرا که صنعت طلاسازی در کشور بسیار مهم است و می‌تواند موجب ایجاد تحول خوبی باشد‌. رییس‌جمهور ادامه داد: بانک مرکزی معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قیمت ارز افزایش خواهد داشت، اما هنگامی که واردات طلا آزاد شد، دیدیم که قیمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌های علمی گاهی نیاز به توجه بیشتر و تجدیدنظر در مقام عمل دارد‌.
عده‌‌‌ای از روز اول با سیاست خارجی دولت مخالفت کردند
اما سیدمحمود واعظی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره بودجه سال آینده گفت: این هفته، هفته بودجه بود چراکه سه جلسه فشرده برگزار کردیم و تبصره‌‌‌های بودجه تا ۹۵ درصد تمام شده است‌.
وی با ابراز امیدواری مبنی بر جمع‌بندی بودجه تا یکشنبه شب اظهار داشت: در بودجه سال ۹۸ طبقه محروم، بازنشستگان و کارمندان مورد توجه قرار گرفته‌‌‌‌اند‌. از این رو امیدواریم با همه محدودیت‌‌‌ها به گونه‌ای بودجه را بنویسیم که فشار روی قشر ضعیف کمتر باشد‌. سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص علت تعلل در صدور حکم شهردار منتخب تهران تصریح کرد: حکم آقای حناچی دیروز صادر شد و هماهنگی‌هایی که در این خصوص باید بین وزارت اطلاعات و کشور انجام می‌‌‌‌شد، صورت گرفته است‌.
واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح استیضاح محمدجواد ظریف در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر شخص رییس‌‌جمهور و اعضای دولت، آقای ظریف یکی از وزرای موفق جمهوری اسلامی ایران و دولت است‌. وی اقدامات خوبی تا به امروز انجام داده اما عده‌‌‌ای از روز اول با سیاست خارجی دولت مخالفت کردند و به دنبال فرصتی بودند که به مسوول سیاست خارجی فشار آورند‌. وی ادامه داد: این عده از یک مصاحبه آقای ظریف استفاده کردند و آنچه به ذهنیت خودشان رسید را بهانه‌‌‌ای برای فشار به وزیر امور خارجه کردند‌. البته سخنان ظریف مواضع دولت بوده و وزیر امور خارجه در اظهارات خود هیچ دستگاه و نهادی را به پولشویی متهم نکرده است‌.
رییس دفتر رییس‌‌‌جمهور طرح استیضاح ظریف را سیاسی دانست و ابراز داشت: ۱۰ مورد را برای استیضاح مطرح کرده‌‌‌‌اند اما معلوم نیست که چرا موارد دیگر غیر از بحث پولشویی را تا به امروز مطرح نکرده بودند‌. این عده دنبال فشار به دولت هستند اما مجلس و نمایندگان قدر زحمات آقای ظریف را می‌دانند و دولت نیز به دنبال حمایت از وزیر امور خارجه است‌. واعظی افزود: اگر عده‌‌‌ای با دولت اختلاف سلیقه دارند نباید در شرایط فعلی بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح می‌‌کردند چراکه استیضاح ظریف باعث تضعیف وزارت امور خارجه می‌شود و این اتفاق به مصلحت و منافع کشور نیست‌.
تعداد افراد مجوزدار بازنشسته به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد
واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی اجرای قانون منع به‌‌‌کارگیری بازنشستگان توسط دولت هم یادآور شد: دولت، قوانینی که توسط مجلس به تصویب می‌رسد را اجرا می‌کند و به دنبال این است اجرای این قوانین به طور کامل انجام شود‌. وی اضافه کرد: ما پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تلاش کردیم هم جوان‌‌گرایی کنیم و هم افرادی را جایگزین کنیم که به مدیریت دستگاه مربوطه لطمه‌‌ای نخورد‌.
رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا غیر از مسعود کرباسیان برای مدیریت شرکت ملی نفت، برای افراد بازنشسته دیگری هم از رهبری اذن گرفته‌‌اید؟ عنوان کرد: تعداد این افراد در دولت به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد‌.
خبر خوش نوبخت برای کارمندان
اما محمدباقر نوبخت در پایان نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۹۸ خبر داد‌. وی درخصوص آخرین اخبار مربوط به بودجه سال ۹۸ گفت: خوشبختانه در جلسه دیروز هیات دولت، کار رسیدگی به ۲۴ تبصره پیشنهادی سازمان برنامه‌وبودجه برای لایحه ۹۸ تصویب شد و با تصویب این تبصره‌ها، احکامی که برای اجرای قانون بودجه لازم داریم، از نظر هیات دولت نهایی کردیم تا به مجلس تقدیم کنیم‌. وی با بیان اینکه بودجه محدود به احکام نیست و ارقام هم مهم است، اظهار داشت: این ارقام در قالب لایحه تفصیلی به دولت ارائه شده تا در جلسه یکشنبه آینده، ارقام و جداول نهایی می‌شود و در صورت تصویب، لایحه بودجه دولت برای تقدیم به مجلس نهایی است‌.
معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه بودجه براساس قانون محاسبات، برنامه‌ای یک‌ساله برای پیش‌بینی منابع درآمدی، مصارف یک‌ساله و مصارفی که ما به اهداف‌مان می‌رساند، است، تصریح کرد: سال ۹۸، سال ویژه‌ای است‌. سالی است که ما به قول آمریکایی‌ها، در یکی از بی‌رحمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌ها باید کشور را اداره کنیم‌. سایه تحریم در منابع، مصارف و اهداف ما می‌افتد‌. هنر ما این است که از تجارت و منابع قبلی‌مان، شرایط تحریمی را دور بزنیم‌. نوبخت ادامه داد: تیمی در آمریکا وجود دارد که می‌خواهد راه‌های جدید ما را شناسایی کند و به همین خاطر نمی‌توان به صورت ریز و شفاف برخی از مسائل را بیان کنم‌. وی با بیان اینکه بودجه ما یکی از بودجه‌های شفاف است و صندوق بین‌المللی پول بودجه ایران را از نظر شفافیت تحسین‌برانگیز توصیف کرده است، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم منابع را به دقت انتخاب کنیم و منابع غیرواقعی را در بودجه پیش‌بینی نکنیم‌. در این چارچوب، این عدد با توجه به اینکه بخش قیمت نفت نهایی نشده، روز دوشنبه آن را اعلام می‌کنم‌. رییس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان دولت هم ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های این بودجه مساله توجه به معیشت مردم و به ویژه کارکنان دولت است‌. بودجه دخل و خرج دولت است‌. خوشبختانه بر اساس ۲۰ درصد افزایش حقوق در حال عمل کردن هستیم و امیدواریم همه برنامه‌ها را ضدتحریمی دنبال کنیم که این خود حدود یک پنجم افزایش حقوق محسوب می‌شود‌.
نوبخت با تاکید بر اینکه حقوق جزو بخش پرداخت‌های جاری بودجه است، بیان کرد: در بخش‌ عمرانی، هدف‌مان رشد تولید و کاهش فقر است و از دو روش، دنبال افزایش تولید و اشتغال و مقابله با فقر هستیم‌. برای این کار، یکی استفاده از منابع دولتی برای طرح‌های عمرانی دولت است که ۷۰ هزار میلیارد تومان ترجیح داده‌ایم به این بخش اختصاص دهیم‌. در این کار، اولویت‌بندی کردیم تا بخش عمده‌ای از طرح‌هایی که در سال ۹۸ افتتاح می‌شوند، تخصیص اعتبار به آنها در اولویت قرار بگیرد‌. همچنین طرح‌های مورد تصویب در سفرهای رهبری و رییس‌جمهور پرداخت‌هایشان در اولویت است تا اشتغال‌مان در این سطح پایدار باشد‌.
وی افزود: یک راه دیگر استفاده از منابع بانکی و صندوق برای واحدهای بخش‌های خصوصی است که بخشی به صورت کمک و وام بلاعوض و کم‌سود به واحدهای تولیدی داده می‌شود تا به این ترتیب به آنها کمک شود‌. معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه واحدهای تولیدی خاص واحدهای صنعتی نیست و مربوط به بخش‌های کشاورزی و خدماتی و گردشگری هم می‌شود، یادآور شد: هر دستگاهی تلاش می‌کند بیشترین منابع را در بودجه بگیرد‌. مثلا برای گندم، اگر قرار بود منابع ما فقط در اختیار گندمکاران قرار گیرد، شورای اقتصاد به جای ۱۴۷۰ تومان، ۲۴۰۰ تومان را تصویب می‌کرد ولی فقط کشاورزی و بودجه ما گندمکاران نیست؛ دانشگاه‌ها به دنبال دریافت منابع‌شان است، بازنشستگان به دنبال همترازی خود هستند و باید به صندوق‌ها نیز رسیدگی شود‌. نوبخت با بیان اینکه من واحدها را از تحریک برحذر می‌دارم، عنوان کرد: من از رسانه‌ها می‌خواهم برخی از افراد بخش‌ها را برای مطالبه بیشتر تحریک نکنند‌. ما برای اینکه پول کشاورزان را زودتر بدهیم، سه هزار میلیارد تومان با سود ۲۰ درصد قرض گرفتیم تا پول گندمکاران زودتر داده شود‌. همه بخش‌ها باید حساسیت کشور را متوجه باشند و اگر کسی به دنبال تحریک باشد، رسالت اجتماعی خود را درست انجام نداده است‌. اگر کسی خواستار پول بیشتری باشد، ما باید آن را از آموزش و پروش، درمان و دانشگاه‌ها کم کنیم‌. وی با بیان اینکه موضوع دیگر کاهش فقر مطلق است، گفت: طی یکی، دو سال اخیر مستمری افراد تحت پوشش را سه تا پنج برابر بیشتر کرده‌ایم‌. این کار در بودجه سال آینده ادامه می‌یابد و افراد مستحق یارانه می‌گیرند و بسته‌های حمایتی نیز پرداخت می‌شوند‌. البته این کار در قالب بودجه نیست‌. تلاش ما این است که به شکل شایسته‌ای از شرایط تحریمی عبور کنیم‌.
رونمایی از دو دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در جلسه هیات دولت از رونمایی از دو دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش (نزاجا) طی روزهای آینده خبر داد‌.
امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به فرا رسیدن هفته‌ نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: به مناسبت هفته‌ نیروی دریایی ارتش دو فروند زیردریایی کلاس غدیر به ناوگان نیروی دریایی ملحق می‌شود‌. وی خاطرنشان کرد: روز شنبه نیز ناوشکن سهند از کلاس جماران به ناوگان نزاجا ملحق خواهد شد که هر سه این تجهیزات از دستاوردهای ارزشمند مجموعه صنعت دفاعی است‌.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ویژگی‌های زیردریایی کلاس غدیر گفت‌: این زیردریایی به انواع سلاح‌ها مجهز است و امکان پرتاب موشک از زیر سطح به سطح و اژدر و مین را داراست‌. همچنین می‌تواند نیروی انسانی را در سواحل نزدیک حمل کند‌. وی در ادامه‌ همچنین به بیان برخی ویژگی‌های ناوشکن سهند اشاره کرد و گفت‌: در ناوشکن سهند به روزرسانی‌های زیادی مانند رادار و موشک انجام شده است‌.
رای اعتماد هیات دولت به ۴ استاندار جدید
در جلسه دیروز هیات دولت چهار استاندار جدید استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و مازندران در جلسه هیات وزیران انتخاب شدند‌. در هیات دولت بر اساس پیشنهادات وزارت کشور، محمدرضا پورمحمدی به عنوان استاندار آذربایجان شرقی، «محمدصادق معتمدیان» به عنوان استاندار خراسان جنوبی، «محمدعلی شجاعی» به عنوان استاندار خراسان شمالی و «احمد حسین زادگان» به عنوان استاندار مازندران تعیین شدند‌. به موجب تصمیم هیات وزیران، آقایان احمد حسین‌زادگان، محمدعلی شجاعی، محمدرضا پورمحمدی و محمدصادق معتمدیان به ترتیب به عنوان استانداران مازندران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی تعیین شدند‌.
در ادامه هیات وزیران به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را براساس مقررات این مناطق، از تشریفات ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت معاف کرد‌. دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد فهرست گروه‌های کالایی فوق‌الذکر را ظرف یک هفته به دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و گمرک اعلام کند و به طریق مقتضی به اطلاع واحدهای تولیدی و تجاری برساند‌.
دولت در جلسه دیروز با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اختصاص اعتبار برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در برخی مناطق کشور موافقت کرد‌. بر این اساس مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای مدیریت خشکسالی، رفع کمبود منابع آبی و مرمت و بازسازی قنوات در منطقه شهر شهرستان اصفهان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اختصاص یافت‌. همچنین با تصویب دولت، مبلغ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته برای بازسازی و مرمت باند پروازی دوشان‌تپه و بازسازی و مقاوم‌سازی مرکز امداد و درمان مدیریت بحران بیمارستان بعثت در شهر تهران در سال ۱۳۹۶، برای اجرا در سال ۱۳۹۷ تنفیذ شد‌.


عمومی
شناسه : 4545
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا