آغاز تور اروپایی رییس‌جمهوری چین از اسپانیا

رییس‌جمهور چین در نخستین مقصد تور بین‌المللی خود وارد اسپانیا شد؛ سفری که درگیری‌های تجاری پکن و واشنگتن بر آن سایه افکنده است.
یکی از مقامات ارشد اسپانیا اعلام کرد: اسپانیا و چین قرار بود نزدیک به ۲۰ توافق تجاری و بین دولتی را دیروز امضا کنند که شامل قوانینی برای اجتناب از مالیات دو برابری و توافقی برای صادرات گوشت ران خوک به چین است. هر دو کشور همچنین تلاش‌های مشترکی را در زمینه‌های تاسیسات زیربنایی، انرژی و پروژه‌های ارتباطاتی در آفریقا و آمریکای لاتین بررسی خواهند کرد. این مقام که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین و پدرو سانچز نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا با هدف نشان دادن نفوذ هر چه بیشتر پکن در امور جهانی از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون روابط استراتژیک خود را ارتقا‌ خواهند بخشید.
این اقدام همچنین قصد دارد به ناآرامی‌های به وجود آمده به دنبال تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن و رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به سرمایه‌گذاری چینی از زمانی که پارلمان این بلوک برنامه نظارتی جدیدی را برای محافظت از بخش‌های استراتژیک در کشورهای عضوش تایید کرد، پاسخ دهد.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز اسپانیا را برای پکن جذاب‌تر کرده است‌ چرا‌که روابط این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی برای چین دوستانه‌تر به نظر می‌رسد. به طور مثال اسپانیا و پرتغال جزو کشورهایی بوده‌اند که سفرایشان از نامه ۱۵ دیپلمات غربی درباره سوابق حقوق بشر چین در منطقه سین‌کیانگ حمایت نکردند.
در یادداشتی که توسط رییس‌جمهوری چین در روزنامه محافظه‌کار ABC اسپانیا امضا شده، آمده است: ما امیدواریم و معتقدیم که اسپانیا به ایفای نقش مثبت خود در اروپا برای رشد سریع روابط چین- اتحادیه اروپا ادامه دهد. دولت اسپانیا می‌گوید از ابتکار عمل چین تحت عنوان راه ابریشم۲ یا یک کمربند و یک جاده به صورت رسمی حمایت نخواهد کرد.
شی‌جین‌پینگ سه‌شنبه گذشته به همراه بانوی اول چین و همچنین گروهی از کارآفرینان و دیگر مقامات حزب کمونیست چین وارد فرودگاه مادرید شد. وی در مراسمی با‌شکوه در کاخ سلطنتی در مرکز مادرید مورد استقبال قرار گرفت و در ضیافتی به میزبانی فیلیپه ششم پادشاه اسپانیا و ملکه این کشور شرکت کرد. شی‌جین‌پینگ قرار است در سنای اسپانیا سخنرانی داشته باشد. این هیات چینی امروز برای شرکت در نشست رهبران گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین به بوئنوس‌آیرس سفر خواهد کرد. تور شی‌جین‌پینگ پس از توقف در پاناما و پرتغال روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) پایان می‌یابد.

عمومی
شناسه : 4503
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا