فصل تازه اصلاح معاملات بورس

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، آغاز اجرایی شدن اصلاحات معاملاتی در این بازار را تایید کردند. به گزارش بورس تهران، سید مهدی پارچینی مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران، با اعلام این که اصلاحات مرتبط با دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس تهران از ۱۰ آذر ماه اجرایی می‌شود از توقف یک روزه نماد معاملاتی ناشران پس از نوسان ۲۰ درصد به وقفه ۶۰ دقیقه‌ای خبر داد. مدیر عملیات بازار نقد توضیح داد: در گذشته نماد‌های معاملاتی به منظور شفاف‌سازی برای یک روز معاملاتی متوقف می‌شدند که این موضوع علاوه بر افزایش مدت زمان توقف نمادهای معاملاتی موجب بلوکه شدن اعتبار کارگزاران می‌شد. بر این اساس، هم‌اکنون این زمان به ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری کاهش یافته و سرمایه‌گذاران امکان ایجاد، اصلاح و حذف سفارش را در این مدت داشته و پس از این وقفه معاملاتی ادامه معاملات نماد به صورت حراج پیوسته و بدون تغییر دامنه نوسان انجام می‌شود.
مسوولیت ناشران
مدیر عملیات بازار نقد تصریح کرد: ناشر به صورت اختیاری می‌تواند در وقفه معاملاتی ناشی از نوسان ۲۰ درصد اقدام به اطلاع‌رسانی کند و این در حالی است که نوسان ۲۰ درصدی در سوابق تاریخی نوسان ۵۰ درصدی خواهد بود که در صورت وقوع نوسان ۵۰ درصد، ناشر پس از توقف نماد، ملزم به برگزاری کنفرانس خبری خواهد بود. پارچینی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحیه فوق در دو بخش دیگر «تغییر فرآیند تعلیق و زمان بازگشایی نمادها» نیز اعمال شده است. گفتنی است با توجه به مصوبه ۶ آبان ماه ۹۷ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح برخی از مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران «مواد ۱، ۱۷ مکرر، ۱۷ مکرر۱، ۱۹مکرر۱، ۲۰» از روز شنبه ۱۰ آذر ماه ۹۷ مصوبه فوق در خصوص توقف ناشی از ۲۰ درصد، ۵۰ درصد و فرآیند تعلیق نماد و بازگشایی نماد اجرایی می‌شود.
روشن شدن موتور عرضه‌های اولیه
از سوی‌ دیگر، مدیر پذیرش بورس تهران با بیان اینکه، برنامه عرضه اولیه سهام ۱۲ شرکت جدید در بورس امسال محقق خواهد شد، گفت: بورس می‌تواند با فراهم کردن فضای شفاف اطلاعاتی امکان تصمیم‌گیری درست را برای همه فعالان بازار فراهم کند. اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با فارس پیرامون آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه جدید در این بازار گفت: عرضه اولیه ۱۰ درصد از کل سهام پتروشیمی نوری در صورت ارائه گزارش حسابرسی شده عملکرد شش ماهه امسال خود و همچنین شفاف شدن موضوع حساب و کتاب آن با هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس طی هفته آینده می‌تواند در دستور کار بورس تهران قرار گیرد، مگر اینکه برنامه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان سهامدار عمده برای عرضه این سهم تغییر یابد. وی با بیان اینکه هنوز دامنه قیمت با توجه به عدم ارائه گزارش کامل ارزش‌گذاری سهام پتروشیمی نوری به بورس مشخص نیست، از برنامه عرضه اولیه سهام دیگر شرکت‌ها سخن گفت و افزود: سهام شرکت تامین سرمایه نوین در دستور کار عرضه‌های اولیه‌‌ بورس تهران قرار گرفته که در صورت تهیه شدن گزارش‌های مالی آن وارد بورس تهران خواهد شد. به گفته وی، همچنین درج نماد معاملاتی فروشگاه‌های افق کوروش در تابلوی معاملات بورس تهران صورت گرفته و در اولویت سوم عرضه‌های اولیه امسال بورس تهران قرار دارد. به گفته این مقام مسوول سهام دو شرکت بورس کالای ایران و پتروشیمی خراسان برای انتقال به تابلوی بورس تهران از فرابورس نیز به زودی درج خواهد شد. درگاهی ادامه داد: سهام شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و سیمرغ در صورت برطرف شدن ایرادهای اداره ثبت شرکت‌ها نیز در تابلوی معاملات بورس تهران درج می‌شود.
منتفی شدن پذیرش سهام ایرانسل
مدیر پذیرش سهام در بورس تهران از منتفی شدن پذیرش سهام ایرانسل در بورس تهران به دلیل اختلاف بر سر ترکیب سهامداری طرف ایرانی و آفریقای جنوبی و عدم ترغیب آن از سوی سازمان تنظیمات رادیویی سخن گفت و افزود: آسیا‌تک باید یکسری حساب‌ها را اصلاح کند و این کار در حال انجام است. وی با بیان اینکه با عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها برنامه عرضه اولیه سهام ۱۲ شرکت جدید در بورس تا پایان امسال محقق خواهد شد، افزود: بورس می‌تواند با فراهم کردن فضای شفاف اطلاعاتی امکان تصمیم‌گیری درست را برای همه فعالان بازار فراهم کند. بازار سرمایه شفاف و هوشمند با وجود خرد جمعی می‌تواند مسیر خود را بیابد، اما اینکه بازار سهام ایران تا چه حد با بازارهای جهانی تفاوت دارد، ناشی از فاکتورهای متعددی است که فقط به دلیل نقش بورس در این متغیرها نیست و از دلایل بنیادی دیگری تبعیت می‌کند.


عمومی
شناسه : 4483
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا