فرهنگ استفاده از تعاون، حلقه مفقوده اقتصاد کشور

فرصت‌سوزی ظرفیت‌های مردم

«جهان صنعت»- شرکت‌های تعاونی برای حداقل ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان در داخل یا درون تعاونی‌ها مشاغل نیمه‌وقت یا تمام‌وقت را ایجاد کرده‌اند که تقریبا ۱۰ درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهند‌. اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA با هدف ایجاد دفتر منطقه‌ای و مرکز آموزش برای جنوب‌شرقی آسیا در سال ۱۹۶۰ پس از بحث‌هایی که در کنگره‌های مختلف اتحادیه در سال ۱۹۴۸ صورت گرفت، به منطقه آسیا – اقیانوسیه ورود پیدا کرد.
در حالی سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای نخستین بار به میزبانی ایران برگزار شد که اتحادیه بین‌المللی تعاون با دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای برای ایجاد محیط‌های قانونی که به ایجاد و رشد تعاونی‌ها کمک می‌کند همکاری می‌کند، به طور کلی اتحادیه اهمیت مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تعاونی را ارتقا می‌دهد‌. اتحادیه استراتژی جهانی خود را برای تعاونی‌ها برای تبدیل شدن به سریع‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار داده است‌.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت: در سال ۵۷ تنها ۸/۴ درصد مردم عضو تعاونی بودند اما امروز ۵۲ درصد از مردم کشور در آن عضو هستند‌. کشور جوانی داریم و اشتغال مساله مهمی است‌. تعاونی‌ها توانسته‌اند یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنند که در صورت توجه ویژه به این بخش می‌توان این ظرفیت را بالا برد‌. سهم بانوان در این بخش از ۱۰ درصد در سال ۵۷ به ۲۶ درصد در سال ۹۷ رسیده است‌.
شریعتمداری با اشاره به استراتژی تعاون و نقش آن در کشورمان گفت: اصلی‌ترین ویژگی تعاون ایجاد یک استراتژی جمعی برای رسیدن به هدف یا اهدافی معین است‌. یکی دیگر از ویژگی‌های این بخش ظهور و بروز آن در شرایط سخت است‌. در شرایطی که بنگاه‌ها نمی‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند تعاونی‌ها با روحیه همیاری از پس آن برمی‌آیند زیرا تعاونی یک فرهنگ است‌.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب برخی از افراد با فعالیت تعاونی موافق نبوده‌اند زیرا آن را برگرفته از دیدگاه‌های چپ و سوسیالیستی می‌دانستند اما رهبران دینی کشور به خصوص آیت‌الله بهشتی که در آن زمان یکی از ارکان انقلاب اسلامی بودند بر شکل‌گیری تعاونی‌ها اصرار داشتند و من شخصا شاهد تاکید ایشان بر گسترش فرهنگ تعاونی بودم‌.
شریعتمداری افزود: در دوران جنگ نیز تعاونی‌ها امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و نشان داده‌اند می‌توان از ظرفیت بالقوه مردم استفاده کرد‌. در آن شرایط اقتصاد جنگی که تعاونی‌ها اکثرا نیازمندی‌های مردم را تامین و آن را توزیع می‌کردند فعالیت آنها تبدیل به نوعی عبادت شده بود و جایگاه رفیعی در بین مردم پیدا کرد‌.
وزیر تعاون با اشاره به برخی آمارها در ۴۰ سال اخیر گفت: اکنون ۹۰ هزار تعاونی با نسبت‌های مختلف در کشور فعال هستند و رشد تعاونی‌ها به ۸/۱۱ درصد رسیده است و از نظر تعداد اعضا سالانه ۴/۸ درصد رشد داشته به طوری که امروز ۴۲ میلیون نفر از مردم کشور عضو تعاونی‌ها هستند‌. تعاونی‌های مصرف محلی، ساخت و تولید مسکن و در دولت سابق تعاونی‌های سهام عدالت بیشترین عضو را دارند‌.
وی ادامه داد: در سال ۵۷ تنها ۸/۴ درصد مردم عضو تعاونی بودند اما امروز ۵۲ درصد از مردم کشور در آن عضو هستند‌. کشور جوانی داریم و اشتغال مساله مهمی است‌. تعاونی‌ها توانسته‌اند یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنند که در صورت توجه ویژه به این بخش می‌توان این ظرفیت را بالا برد‌. سهم بانوان در این بخش از ۱۰ درصد در سال ۵۷ به ۲۶ درصد در سال ۹۷ رسیده است‌.
شریعتمداری با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه تعاونی‌ها گفت: دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه این بخش دارد که قدم اول آن تقویت اتاق تعاون به عنوان نماینده بخش خصوصی است‌. معتقدیم نقش دولت نظارت و سیاستگذاری است و امور اجرایی باید در دست مردم باشد‌. خوشبختانه بخش تعاونی‌ می‌تواند سرمایه‌های خود را تجمیع کند هرچند ایراداتی در این بخش وجود دارد که باید اصلاح شود‌. حال اینکه توسعه تعاون در این مدت عملکرد خوبی داشته و دولت قصد دارد با همکاری مجلس با افزایش سرمایه این بانک به تعاونی‌ها کمک کند‌.
شریعتمداری ادامه داد: ایجاد سامانه آماری نظام تعاون یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود‌. شبکه‌سازی و برندسازی یکی از عوامل مهم توسعه تعاونی‌ها و حضور در بازار است‌. در اصل ۴۴ خصوصی‌سازی مورد تاکید قرار گرفته اما در فرهنگ ایرانی مردمی‌سازی نقش مهمی دارد لذا در واگذاری‌ها رسیدن به سهم ۲۰ درصدی تعاونی‌ها از برنامه‌های ماست‌.
وزیر کار گفت: آموزش فرهنگ تعاون در سنین کودکی، ایجاد کرسی تعاونی در دانشگاه‌ها، تقویت تعاون روستایی و حمایت از تعاونی‌های فراگیر ملی آن‌طور که در اروپا شاهد هستیم از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم است‌. در این مدل تعاونی‌ها ۲۵ درصد از محصولات غلات فرانسه توسط تعاونی تامین می‌شود و کشاورزان خود می‌توانند در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند‌. در مقیاس داخلی تعاونی‌های صیادی و پسته رفسنجان نیز این‌گونه عمل می‌کنند‌.
ما کشور جوانی هستیم و می‌توانیم با ایجاد تعاونی‌ها و تقویت آنها حلقه‌های مفقوده اقتصادی را پیدا کنیم‌. تعاون ریشه در اعتقادات دینی ما دارد و خوشحال هستیم که امروز برای اولین بار ایران عضو هیات مدیره مجمع ملی آسیا و اقیانوسیه شده است‌.
فرصت‌های خوبی برای ارتقای بخش تعاون وجود دارد
در ادامه این اجلاس رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بخش تعاون در توسعه اقتصادی کشور و اسناد بالادستی به این بخش از اقتصاد، گفت: برخی تعاونی‌های متخلف، اثر معکوس بر فهم مردم از تعاون گذاشته‌اند‌.
علی لاریجانی‌ گفت: در کشور ما زمانی که قانون اساسی تدوین می‌شد، فکر مهمی پشت آن وجود داشت مبنی بر اینکه بخش تعاون را بخش فربه‌ای از اقتصاد قرار دهیم و این تفکر به این دلیل بود که علاوه بر نگاه عدالت‌خواهانه، ظرفیت بزرگ‌تری با تجمیع ظرفیت‌های کوچک مردمی ایجاد شود؛ بر همین اساس در اسناد بالادستی به بخش تعاون توجه خوبی شد.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعبیه شد که ۲۵ درصد از اقتصاد کشور در حوزه تعاون باشد که بخش قابل توجهی به شمار می‌رود. البته قطعا شرایط کنونی ما، این سهم را پوشش نمی‌دهد اما از نظر چشم‌انداز و نگارش در قانون اساسی، موضوع مهمی است‌.
لاریجانی با بیان اینکه در سند توسعه تعاون و نیز قانون برنامه ششم حتی ایده تشکیل اتاق تعاون از موضوعات مهمی بود که نشانگر اهمیت بخش تعاون در اسناد بالادستی است، افزود: امروز اتاق تعاون ایران مانند اتاق بازرگانی می‌تواند در قالب حضور در کمیسیون‌های تخصصی، در تصمیم‌گیری‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی مشارکت کند‌.
وی با تاکید بر اینکه توجه به مساله تعاون از بعد قانون اساسی، سیاستگذاری و ساختارهای حمایتی، مهیاست، اظهار داشت: اما آیا در واقعیت، تعاون به این جایگاه و چشم‌انداز پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی رسیده است؟ خیر این‌طور نیست و کار زیادی لازم است تا به تصویر پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی دست یابیم بنابراین با توجه به اسناد بالادستی فرصت خوبی برای ارتقای بخش تعاون وجود دارد‌.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما برای توسعه بخش تعاون نیازمند نمونه‌های موفق هستیم تا بطن جامعه بدانند چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های بخش تعاون استفاده کنند بنابراین رسانه‌ها باید با تمرکز بر توفیقات بخش تعاون، ظرفیت‌های این بخش را اطلاع‌رسانی کنند‌.
لاریجانی با اشاره به فعالیت ناموفق تعاونی‌های اعتبار گفت: متاسفانه برخی تعاونی‌ها به دلیل رعایت نکردن استانداردها و ساختارهای درست تعاون قدری اثر معکوس روی فهم مردم از تعاونی‌ها گذاشتند کمااینکه تعاونی‌های موفق زیادی داشتیم که روشمند عمل کرده‌اند‌.
ناموفق بودن تعاونی‌ها باید کالبدشکافی شود
لاریجانی به فعالیت تعاونی‌های مسکن اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه ساختمان، تعاونی‌های زیادی تشکیل شده که برخی از این تعاونی‌ها ناموفق بوده‌اند‌. همچنین مراجعات زیادی مبنی بر مشکلات تعاونی‌های مسکن مشاهده می‌کنیم‌. در این زمینه باید کالبدشکافی و علت ناموفق بودن تعاونی‌های مسکن مشخص شود‌.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات تعاونی‌های فعال در حوزه ساختمان، نداشتن استانداردهای فنی درست است، خاطرنشان کرد: الزامی ندارد که تمام کسانی که عضو تعاونی هستند مستقیما وارد عرصه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری شوند بلکه باید از تجربه افراد و اعضای باتجربه استفاده کرد‌.
وی افزود: تعاونی‌های مسکن باید حسابرسی درست و نظارت اقتصادی شفاف داشته باشند و با تدوین استانداردهای فنی درست، ساز و کار نظارت اقتصادی این تعاونی‌ها ساماندهی شود‌. با توجه به شرایط کشور و نیاز جامعه به مسکن، تعاونی‌ها می‌توانند با تدوین ساز و کار دقیق وارد این صحنه شوند‌.
رییس مجلس همچنین تاکید کرد: با توجه به تاکید دولت و مجلس احیای بافت‌های ناکارآمد شهری و فرسوده، دولت می‌تواند این بافت‌ها را با مشارکت مردم همان محلات و مناطق در قالب تعاونی نوسازی کند و در قالب یک واحد حقوقی، حمایت‌های دولتی صورت گیرد‌. بنابراین از این فرصت می‌توان برای احیای بافت‌های فرسوده استفاده کرد‌.
آمادگی مجلس برای افزایش سرمایه بانک عامل بخش تعاون
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و مسائل بانکی و صندوق‌ها گفت: با توجه به بوروکراسی‌های اداری بانک‌ها و بوروکراسی پرداخت تسهیلات نظام بانکی به دلیل موانع پیش رو، توانایی حمایت از بخش تعاون را ندارد؛ بنابراین باید سرمایه بانک تعاون را افزایش دهیم‌.
لاریجانی افزود: ما آمادگی داریم پیشنهادات مربوطه در این زمینه را در شورای هماهنگی اقتصادی و یا مجلس در جهت پیدایش راهکاری به منظور تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی بررسی کنیم تا بخش‌های تعاونی بتوانند از تسهیلات استفاده کنند‌.
توسعه اقتصادی به دنبال حداکثر کردن منافع بنگاه‌ها
در ادامه بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون ایران نیز خطاب به مهمانان این اجلاس از بیش از ۳۰ کشور جهان اظهار داشت: امروزه بشریت تشنه‌ رفع تبعیض‌ها و تثبیت برابری‌های مبتنی بر توانمندی خدادادی است که توسعه اقتصادی به دنبال حداکثر کردن منافع بنگاه اقتصادی و عدالت اجتماعی به دنبال توزیع عادلانه امکانات است‌. تحقق توامان این دو مولفه به غیر از تاسی به شیوه اقتصاد تعاونی میسر نخواهد بود به همین دلیل اقبال عمومی در جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه از روش اقتصاد تعاونی رو به گسترش است‌.
رییس اتاق تعاون ایران گفت: این اتاق به عنوان عضو هیات عالی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی تسهیل و تسریع روند سرمایه‌گذاری تعاونی‌های کشورهای مختلف در ایران را دارد.
وی افزود: با توجه به ویژگی‌های تعاون که عمدتا پیرامون محور همکاری‌های انسانی بر مبنای استعداد و توانمندی افراد فارغ از وُسع مالی آنهاست، می‌توان زمینه و بستر مناسبی را برای تحقق شعار «با تعاونی دنیای بهتری بسازیم» ایجاد کرد‌.
رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی تعاون، یکی از مهم‌ترین رویدادها در حوزه اقتصاد غیردولتی در سراسر جهان به ویژه اقتصاد کشورهای منطقه محسوب می‌شود، گفت: هدف از این اجلاس، همکاری و تعامل هر چه بیشتر اعضای تعاونی‌های کشورها برای یافتن راهکارهایی جهت تسهیل جریان اشتغالزایی، حمایت از فقرزدایی و ارتقای جایگاه تعاونی‌ها، کمک به اقتصاد مقاوم، پویا و زنده از طریق مشارکت و همفکری است‌.
بر همین اساس شعار این دوره اجلاس «اقتصاد مقاوم‌تر و پایدارتر با کمک‌ تعاونی‌ها» نامگذاری شده است‌.
وی اظهار داشت: امیدواریم این اجلاس بتواند فرصت مغتنمی جهت بحث و تبادل‌نظر، پیرامون اهداف و دیدگاه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و همچنین آشنایی هر چه بیشتر مردم با بخش تعاونی‌ها را فراهم سازد تا بیش از پیش به اهداف متعالی اجلاس دست یابیم‌.
رییس اتاق تعاون ایران تاکید کرد: در این اجلاس بزرگ بیش از ۴۰۰ نماینده داخلی و ۱۷۰ نماینده خارجی از تعاونی‌های برتر جهان حضور به هم رسانده‌اند که این خود نشان از ثمربخش بودن فعالیت‌های اتحادیه بین‌المللی تعاون در مسیر تحقق اهداف متعالی تعاونی در سراسر جهان و به ویژه منطقه بوده است‌.
عبداللهی خاطرنشان کرد: مجمع تعاون آسیا و اقیانوسیه از نظر جمعیت، عضویت سازمانی و عملکرد مالی، قوی‌ترین ناحیه مجمع جهانی بوده و نقش بسزایی در ارتقای تعاونی‌ها در مقایسه با سه ناحیه آفریقا، اروپا و آمریکا داشته است‌. بی‌شک ایران به عنوان کشوری با ظرفیت‌های پرشمار سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار تعاونی در حوزه‌های متنوع از جمله گردشگری، صنعت، انرژی، کشاورزی و خدمات می‌تواند الگوی بسیاری از کشورهای آسیایی باشد چرا که اعداد و ارقام زیرساخت‌های قانونی، رفتارهای حمایتی، تجربه تعاون‌داری و تشکل‌های مرتبط با بخش‌ تعاون، از بسیاری از کشورها بهتر است‌.
وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی تعاون با اقتصاد پویا همواره بر مساله تعاون و ایجاد تعاونی‌های فعال در کشور اهتمام ورزیده و این تلاش‌ها از سال ۱۹۳۵ میلادی که اولین تعاونی در ایران تاسیس شد تا به امروز که ۱۹۲ هزار تعاونی و ۱۴ میلیون عضو در کشور به ثبت رسیده، ادامه دارد‌. در حال حاضر شاهد فعالیت‌ پویا و گسترده تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، مصرف، خدمات، آموزش، مسکن، بهداشت و فناوری در سراسر کشور هستیم‌.
رییس اتاق تعاون ایران خطاب به ۱۷۰ میهمان خارجی این اجلاس، با تاکید بر اینکه در کشور ما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بخش حاکمیتی و اتاق تعاون به عنوان متولی غیردولتی و پارلمان بخش تعاونی، وظیفه تسهیل و پیگیری مطالبات این بخش مردمی را بر عهده دارد، گفت: اتاق تعاون ایران با عضویت و حضور فعال در تمامی شوراها و مجامع عالی اقتصادی ایران در مشارکت در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور در جمع تشکل‌های مرکزی عضو اتحادیه بین‌المللی تعاون، دارای جایگاه کم‌نظیر و منحصر به فردی است که این ظرفیت و مزیت می‌تواند در خدمت توسعه تعاملات بین‌المللی تعاونی‌ها و اتحادیه بین‌المللی تعاون قرار گیرد‌.
عبداللهی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیات عالی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی تسهیل و تسریع روند سرمایه‌گذاری‌های تعاونی‌های کشورهای مختلف در ایران را دارد، افزود: علاوه بر ظرفیت‌های قانونی و فوق‌العاده برای رشد و توسعه تعاونی در ایران، توجه ویژه به بخش تعاون در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، نشان از اراده ایران برای بسط و توسعه اقتصاد تعاون در کشور است‌.
به نمایندگی از جنبش تعاون ایران از همکاری رییس اتحادیه جهانی تعاون، رییس اتحادیه تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه و همچنین مدیرکل تعاون منطقه آسیا و اقیانوسیه که در برگزاری این اجلاس کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنیم‌.
رییس اتاق تعاون ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این اجلاس موجب تقویت ارتباطات و تعاملات مفید بین تعاونگران کشورهای شرکت‌کننده به ویژه موجب استفاده حداکثری از این فرصت برای فعالان بخش تعاون شود‌.
تعاونی‌ها می‌توانند بحران‌ها را از بین ببرند
رییس اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه تعاونی‌ها می‌توانند ۱/۲ میلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک کنند، گفت: بخش تعاون می‌تواند بحران‌های اقتصادی را خنثی کند‌. لی شونگ رییس اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس ضمن قدردانی از ایران برای میزبانی این اجلاس گفت: برای رونق‌بخشی تعاون باید وظایفی را بر مبنای اصول توسعه دوقرنه انجام دهیم تا از طریق تعاون به مردم سراسر جهان کمک کنیم‌. وی با تاکید بر اینکه تعاون به اقتصاد و ثروت‌زایی در جهان کمک می‌کند، افزود: تعاونی‌ها ۱/۲ میلیارد دلار می‌توانند به اقتصاد جهان کمک کنند و ما می‌توانیم صدای افراد را به جوامع از طریق تعاون برسانیم‌. رییس اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اینکه در حقیقت ما می‌توانیم بحران‌های مختلف را از طریق توسعه بخش تعاون در جهان خنثی کنیم، ادامه داد: تعاونی‌ها بازیگران مهمی هستند که باید قیمت‌ها را به منظور پاسخگویی به مشتریان خود تقلیل دهند تا یک اقتصاد مقتدر در جوامع مختلف داشته باشیم‌. لی شونگ با تاکید بر لزوم استفاده از مدلی برای تعاونی‌ها به منظور کمک به اعتمادسازی گفت: تعاونی‌ها می‌توانند بحران‌ها را از بین ببرند ضمن اینکه بخش تعاون قدرت این را خواهد داشت که بر بحران‌های اقتصادی فائق آید و آنها را خنثی کند‌. وی تصریح کرد: وقتی ما اصول این چنینی در بخش تعاون داشته باشیم می‌توانیم با ایجاد یک مدل واحد هم به اقتصاد دنیا و هم به جوامع کمک کنیم‌.

عمومی
شناسه : 4465
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا