هشدار در مورد کاهش صادرات و افزایش بیکاری

ایسنا- با وجود اینکه رییس کل بانک مرکزی معتقد است در روند برگشت ارز حاصل از صادرات اصلاحاتی را ایجاد کرده است اما همچنان فعالان بخش خصوصی از تغییرات ایجاد‌شده در پیمان‌سپاری ارزی انتقاد دارند و معتقدند دولت در این خصوص به حرف‌ها و مشورت‌های بخش خصوصی توجهی نشان نداده است. بر همین اساس در پی صدور بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر برگشت ارزهای حاصل از صادرات، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: به جرات می‌توان اعلام کرد که بخشنامه اخیر بانک مرکزی بیشتر از آنکه سبب ارزآوری به کشور شود، بیکاری را افزایش می‌دهد.
احمد کیمیایی‌اسدی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که دولت بخشنامه‌هایی کارشناسی‌نشده را صادر می‌کند و بعد از آن انتظار دارد که بخش خصوصی ورود کنند و صادرکنندگان ارزهای حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند. ضمن اینکه بارها صادرکنندگان اعلام کردند که طرف خارجی (مشتری‌ خارجی) سامانه نیما را نمی‌شناسد و در واقع «سامانه نیما» تنها در داخل کشور موضوعیت دارد. وی افزود: بنابراین باید بتوانیم به طریق بانکی نقل و انتقالات خود را انجام دهیم؛ موردی که در حال حاضر به شدت با آن دچار مشکل شده‌ایم. اکنون حتی عراقی‌ها که طرف اصلی تجار ما برای صادرات هستند، نمی‌توانند با بانک‌های ایران نقل و انتقالات دلاری انجام دهند.
کیمیایی‌اسدی تصریح کرد: بخشنامه‌ اخیر بانک مرکزی را می‌توان از آن دست بخشنامه‌هایی برشمرد که همسو با تحریم‌های خارجی است. این بخشنامه در ظاهر برای ارزآوری بیشتر است اما قطعا در انتهای آن به افزایش بیکاری خواهیم رسید تا ارزآوری بیشتر چراکه زمانی‌که صادرات دچار چالش و اختلال می‌شود، قطعا تولید نیز کمتر خواهد شد و تولید کمتر، کارخانه‌های بیشتری را تعطیل خواهد کرد. در نتیجه بیکاری رشد می‌کند.


عمومی
شناسه : 4380
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا