برخی مفاد قانون اساسی باید بازنگری شود

جهان صنعت نیوز| حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضا اکرمی با اشاره به اینکه ما در پی بهره وری نیستیم و برای این کار ساخته نشده ایم، گفت: دستگاه عریض و طویل دولتی روزانه ۲۰ دقیقه کار مفید انجام می دهد. این مختص کارکنان دولت نیست بلکه در بازار آزاد و مشاغل غیردولتی کار مفید روزانه به یکساعت می رسد. باید کارنامه افراد قبل از قبول مسئولیت بررسی شود تا مشخص گردد در کجا موفق بوده و چه عملکردی در پست های قبلی داشته است. متاسفانه ما نتیجه محورعمل نمی‌کنیم، سوئیسی حرف می‌زنیم ولی آفریقایی عمل می‌کنیم.


دبیر پیشین جامعه وعاظ تهران خاطرنشان کرد: زمانی علی اکبر ناطق نوری موضوع جالبی را مطرح کرد، وی گفت ما سه مشکل داریم، برخی دروغ می گویند، عده ای متملق هستند و گروهی هم رودربایستی می‌کنند. برای انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی نامزد شدم و در یکی از مساجد تهران منبر رفتم، گفتم چهار دوره نماینده مجلس بودم و علاقه دارم باردیگر نماینده مردم شوم، خانمی پرسید چهار سال نماینده بوده ای یا چهار دوره، گفتم چهار دوره نماینده بودم، پاسخ داد آقا این چهار دوره برایت کافی است! همان شب به خانواده گفتم این دوره رای نمی آورم و همان شد و رای نیاوردم.

وی اظهار داشت: با خودمان رودربایستی داریم و در این رودربایستی گیر کرده ایم. باید به خیلی از آقایان گفت هر خدمتی تاکنون کرده اید کافی است به دلیل کهولت سنی و خستگی ممکن است مردم از شما استقبال نکنند، لازم نیست تا نفس آخر مدیر، مدیرکل یا وزیر باشید. شخصی ممکن است چند دوره مدیر یا نماینده بوده و در دوره جدید ممکن است حرف تازه ای نداشته باشد اگر قرار بود کاری انجام دهی، زمانی که مدیر بودی انجام می دادی.

اکرمی با بیان اینکه تعارف و نداشتن اراده موجب پیش نرفتن کارها می شود، افزود: همه کارکنان و مسئولان از معلم و استاد دانشگاه گرفته تا مدیران کل و وزرا باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند و اگر مدیری توانست مجموعه خود را خوب اداره کند مورد تشویق قرار گیرد و به عنوان فرد موفق معرفی شود. کسی که اراده، انگیزه و حال کار کردن ندارد را کنار بگذاریم و افراد جدید و با انگیزه را جایگزین آنها کنیم.

وی اظهار داشت: افسر راهنمایی و رانندگی سراغ ندارم راننده ای که تخلفی در کارنامه اش ندارد را تشویق کند و یا به او هدیه بدهد تا باعث تشویق قانون گرایی شود. نظام تشویق و تنبیه در جامعه رایج نیست. بیش از دو میلیون نفر برای مراسم اربعین راهی عتبات عالیات شدند ببینید برای بلیط هواپیما چه گربه رقصانی کردند از دو میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا دو میلیون ۸۰۰ هزار تومان از زائران پول گرفتند.

اکرمی اظهار داشت: ۱۰ سال پس از انقلاب، امام (ره) خواستار بازنگری در قانون اساسی شدند سپس اصولی در قانون اساسی با تغییراتی مواجه شد. ۲۹ سال گذشته است نباید بار دیگر برخی اصول قانون اساسی درباره صدا و سیما، اقتصاد دولتی و آموزش رایگان بازنگری شود؟ چهل سال از انقلاب می گذرد و تجارب زیادی به دست آورده ایم و با استفاده از این تجارب باید کاستی‌ها را از سر راه برداریم و کاغذ بازی را کم کنیم. نمی شود صدا و سیما انحصاری باشد باید مثل دانشگاه‌ها رقیب داشته باشد.

اکرمی ادامه داد: باید در قانون اساسی به جای اولویت دادن به اقتصاد دولتی و تعاونی، بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد. تجربه دنیا نشان می دهد دولت‌ها کاسب های خوبی نیستند. باید نقش دولت در بخش نظارت، مسائل امنیتی و سیاست‌های کلان در قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد.

اکرمی اظهار داشت: گاهی انتخاب میان خوب و بد است و زمانی بین بد و بدتر است. پنج قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تصویب شد که چین و روسیه هم آن را امضا کردند آیا غیر از برجام گزینه دیگری هم داشتیم؟ دو سال دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرد بگوید دنبال فعالیت صلح آمیز هسته ای هستیم و نهایتاً توافقی به نام برجام امضا شد. ما میان صفر و صد، حد وسط را انتخاب کردیم.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در اطلاع رسانی ضعیف عمل می کند. مثلاً در توافق هسته ای، به عنوان طلبه ای که روند برجام را مطالعه کرده ام این توافق نامه را کار بزرگی می دانم اما در مورد فواید برجام برای هم لباسی های من کلاس توجیهی گذاشته نشده است تا نقاط قوت آن روشن شود و دلایل پذیرش این توافق نامه مشخص شود.

اکرمی اظهارداشت: در جامعه روحانیت مبارز پیشنهاد دادم یکی از اعضای دستگاه دیپلماسی یا وزیر امور خارجه برای تشکیلات درباره کم و کیف برجام توضیحاتی ارائه کنند. عراقچی آمد و گفت، آنچه دوست داشتیم به دست بیاوریم را بگویم یا آنچه را که توانستیم به دست بیاوریم؟ بنابراین وقتی توضیح دهیم کسانی که انصاف دارند می پذیرند و موضع‌گیری‌های بی‌اساس نمی کنند. من یا امام جمعه موقت تهران یا هر مسئول از هر جناحی باید در خصوص برجام موضع گیری به موقع و درستی داشته باشد.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نه تنها از سیاست های غرب خاطره خوشی نداریم بلکه به خودمان هم سوء ظن داریم، افزود: در خصوص لوایح چهار گانه باید بررسی دقیق و کارشناسنانه ای انجام شود که آیا واقعاً این لوایح به سود کشور است یا خیر؟ گفته می‌شود اگر این ۴ لایحه تصویب نشود انتقال پول از مبدا به مقصد و بالعکس انجام نمی شود.  خاطرتان هست مخالفان دولت، برجام را تحمل نمی کردند؟ ولی وقتی که ۱+۵ نشستند و قطعنامه ۲۲۳۱ برای لغو تحریم ها تصویب کردند تقریبا همه قانع شدند.

مشاور سابق رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: ناگزیریم بهانه را از دست دشمن بگیریم و میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم همه افرادی که در موضوع لوایح چهارگانه صاحب نظر هستند به میدان بیایند و در مورد محدودیت انتخاب ما اطلاع ‌رسانی شود.

اکرمی با استثنایی خواندن احمدی نژاد، گفت: تا زمانی که سواره بود یک جور رفتار می کرد و حالا که پیاده شده است نقش اپوزیسیون را بازی می کند. کار احمدی‌نژاد در اواخر دولتش به جای رسید که در سفر استانی به مازندران ۱۰۰ نفر را به زور پیدا کردند تا از وی استقبال کنند.
وی گفت: تا سوار هستیم یک نگاه داریم و وقتی پیاده شدیم به شکل دیگری عمل می‌کنیم، میدان عمل و علم با هم تفاوت دارند. عمل یعنی کار ولی تئوری و نظریه پردازی حوزه دیگری است.

وی ادامه داد: به رئیس جمهوری پیشنهاد کردم همانطور که در ماه رمضان چندین افطاری به گروه‌های مختلف می دهی باید هرهفته یک مهمانی داشته باشی. یک هفته فرهنگیان و دانشجویان، هفته بعد دانش آموزان و بازاریان، نیروهای مسلح و آموزش عالی و هر هفته یک جلسه با گروه های مختلف داشته باشید برگزاری این جلسات باعث دلگرمی می‌شود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره نامه آیت االله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی، گفت: از نظر تشکیلاتی نمی توانم اظهار نظر کنم ولی از نظر شخصی می توانم بگویم این نوع رفتار، مصداقی از رفتارهای کلی ما در کشور است. آیت الله یزدی اگر هم نظری داشت مانند دو نامه قبلی آن را می‌نوشت و منتشر نمی‌کرد. آیا آیت الله شبیری زنجانی و شاگردانش به عنوان ایرانی از حق و حقوقی برخوردار هستند یا خیر؟

اکرمی افزود: می گویند سوء استفاده کرده اند، از چه چیزی سوء استفاده کرده اند این آقایان که منع قانونی برای این کار نداشتند یا می گویند آنها مساله دار هستند، جناب آقای یزدی! چه کسی مساله دار نیست؟ با این نگاهی که شما دارید باید گفت همه مساله دار هستند. هر روز که مجلس جلسه دارد عده ای مخالف و عده ای دیگر موافق صحبت می کنند آیا باید بگوییم آنها مساله دارند؟ اجازه بدهیم قانون در خصوص افراد و عملکرد آنها تصمیم بگیرد.

اکرمی در ادامه سخنان خود درباره رفع حصر گفت: برای حل این موضوع باید چند کار انجام دهیم، اولا موافقان و مخالفان به مدت ۶ ماه موضعی نگیرند. به نظرم پی یک آدم منصفِ بیطرف برویم تا سراغ طرفین رفته و در خصوص ادامه نیافتن این کدورت ها صحبت کند چرا که این کدورت ها تبدیل به کینه می شود.
وی خاطرنشان کرد: از یکطرف به شورای عالی امنیت ملی و از طرف دیگر سراغ آقایانی که در حصر هستند بروند و آنها را به هم نزدیک کنند اگر کسی به من بگوید تا شب از این اتاق بیرون نرو واقعا تحملش برایم سخت است هشت سال حصر زمان کمی نیست. هر چند خطا مسلم است و هشت ماه درگیر بگیر و ببند بودیم، ولی اگر مجازاتی هم بوده آقایان کشیده‌اند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران خاطرنشان کرد: احزاب پیش از انقلاب دولتی یا وابسته بودند به همین دلیل ایرانی ها از احزاب خاطره خوبی ندارند و به تحزب روی خوش نشان نمی دهند. احزاب پس از انقلاب هم، دیر آمده و زود می‌خواهند بروند. حزبی که یک سال از عمرش نگذشته است به دنبال تصدی پست در شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری است. به همین خاطر است احزاب در پی کادر سازی و ارائه برنامه بلند مدت نمی روند.

وی ادامه داد: واقعا برای شهرداری تهران غصه می خورم. در کفایت نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری تردیدی ندارم ولی برخی از آنها مناسب این کار نبودند اما متاسفانه می رویم سراغ اشخاصی که آدم گاهی فکر می کند قحط الرجال است.

اکرمی در پاسخ به پرسشی درباره منبع مالی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: این تشکل توسط مرحوم مهدوی‌کنی پایه‌گذاری شد و هدفش گردهم آمدن روحانیان کشور و ارائه پیشنهادات بود. جامعه روحانیت مبارز حزب نیست و مقام معظم رهبری کمک هزینه ای را دراختیار چند تن از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در دفتر فعالیت می کنند، قرار می دهد.

وی درباره تغییر در اساسنامه و مرامنامه جامعه روحانیت مبارز تهران، گفت: این تغییرات شکلی و محتوایی بود و قوانین تشکیلاتی را با انقلاب اسلامی، قانون اساسی و رهبری تطبیق دادیم. ما بیشتر کار فرهنگی انجام می دهیم و احتمالا در انتخابات آینده وارد مصادیق، لیست و حمایت از شخصی نمی شویم و تنها از پروسه انتخابات حمایت می کنیم.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 4161
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا