سیده فاطمه مقیمی*

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری در گرجستان

جهان صنعت نیوز| مدتی است که شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور و برخی آژانس های مسافرتی مردم و سرمایه گذاران ار تشویق می کنند که در بخش املاک گرجستان سرمایه گذاری کنند.این موضوع علاوه بر آنکه موجب خروج سرمایه های کشور شده و به اقتصاد آسیب می‌زند،ناامنی هم به دنبال دارد.


به عنوان یک فعال اقتصادی توصیه می کنیم مردم در کشور گرجستان سرمایه گذاری نکنند ، زیرا از نظر قانونی سرمایه گذاری ایرانیان ناامن است. بسیاری از مردم به اعتبار اینکه بتوانند اقامت گرجستان و روادید گرجی دریافت کنند در این کشور به خرید ملک می پردازند اما شرایط کنونی این کشور نشان می دهد این کشور به سادگی مجوز اقامت اعطا نمی کند.
کشور گرجستان برنامه ریزی کرده تا سال ۲۰۲۰ عضواتحادیه اروپا شود، در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا از سوی این کشور باعث حساسیت های از سوی مقامات این کشور شده است. به همین دلیل به نظر می رسد ایرانیان باید برای سرمایه گذاری در این کشور تامل بیشتری کنند. شهروندان گرجستانی اکنون با ویزای شینگن تردد می کنند و همین مساله باعث جذب شدن برخی از ایرانیان به دریافت اقامت در این کشور شده است.
از سوی دیگر این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و همچنین تامین بودن از لحاظ آب گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری برای زندگی و کشاورزی به نظر می رسد.
از سویی این کشور به لحاظ دیپلماتیک روابط نزدیکی با امریکا دارد و به همین دلیل هم اخیرا سیاست های اقامتی خود را تغییر داده است.مثلا در حال حاضر تنها با خرید یک ملک مجوز اقامت داده نمی شود و این کشور مقررات اقامت را سخت تر کرده است .

بر اساس قوانین جدید این کشور، مجوز اقامت دائمی به کسانی داده می شود که در۱۰ سال اخیر در گرجستان اقامت داشته باشند.
در همین زمینه در اتاق بازرگانی مرکز مشاوره برای سرمایه گذاری ایجاد کرده ایم تا شهروندان ایرانی در صورت تمایل به سرمایه گذاری از این مرکز استفاده کنند و از آخرین تغییرات و اطلاعات مربوط به این کشور با خبر باشند.

*رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان

مسکنیادداشت
شناسه : 3601
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا