جهان صنعت از سرنوشت دریافت اقامت به ازای خرید زمین گزارش می‌دهد:

شیب تند سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در املاک گرجی

جهان صنعت نیوز|سمانه عابدی:  کشور گرجستان مشتق شده از جمهوری شوروی از ۱۹۹۲ استقلال یافت و از آن روز تا کنون با وجود استقلال اسمی اما وابستگی های سیاسی و اقتصادی این کشور در ابتدا به روسیه و سپس از سال ۲۰۰۷ به امریکا مشهود است.

موقعیت جغرافیایی، تبلیغات وسیع برای دریافت ویزا و اقامت دائم ایرانیان را به سمت این کشور کشاند. تا جایی که به نظر می رسد حجم قابل توجهی از ارزهای خروجی کشور به سمت این کشور سرازیر شده است. داستان اقتصاد گرجستان از سال ۲۰۰۸ شروع شد و کم کم به قدرتمند شدن این کشور در منطقه قفقاز کمک کرد. این کشور در کنار آذربایجان رقابت سرسختی برای جذب سرمایه های خارجی دارند ولی امکان پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا به نظر در سیل ایرانی ها به این کشور بی تاثیر نبوده است. اما یک هشدار از سفیر ایران در گرجستان و خبر مسدود شدن حساب ایرانی ها در بانکهای گرجستان تلنگری بر سرمایه گذاران وارد کرد.

یکی از ایرانیان مقیم گرجستان در گفت و گو با جهان صنعت به تبلیغات واهی در مورد اعطای اقامت در صورت خرید زمین اشاره کرد و گفت: دریافت اقامت از این کشور بسیار سخت است. چرا که برای دریافت اقامت دائم باید ۱۰ سال در این کشور زندگی کرده باشید، به زبان و خط گرجی مسلط باشید. در دادگاهی ۳ بار از یک فرد آزمون کتبی و شفاهی گرفته می شود و در این آزمون شما باید به تاریخ و آداب و رسوم این کشور تسلط داشته باشید تا بتوانید اجازه دریافت گذرنامه گرجی را داشته باشید.
به نظر او ؛ اقامت در گرجستان موقت است و هر لحظه دولت می تواند این اقامت را بگیرد. حتی اگر ملکی خریده باشید دولت می تواند شما را شهروند غیرمجاز بداند و به خاطر امنیت گرجستان اخراج کند.
البته این مساله که خرید ملک در گرجستان تضمینی برای دریافت اقامت نیست از سوی سفیر ایران در گرجستان نیز مطرح شده بود و او تاکید کرده بود تنها روادید یکساله به این افراد داده می شود. و اغلب کسانی که مجوز یکساله اقامت دریافت کردند موفق به تمدید آن نشده اند.
در همین حال، علیرضا ایرانی مقیم گرجستان از تجربه شخصی خود به ما گفت که بیش از ۱۰۰ ایرانی را می‌شناخته که در تلاش بودند کسب و کاری را در این کشور راه اندازی کنند اما چون مردم این کشور تنها به زبان گرجی و روسی تسلط دارند و چندان با زبان انگلیسی آشنایی ندارند به همین علت ایرانیان اغلب نمی توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند.
با این وجود در اواخر اردیبهشت ماه امسال، رسانه های گرجستانی از مسدود شدن حساب ایرانیان در بانک تی بی سی خبر دادند. هرچند گفته می‌شد حساب ایرانیان به‌دلیل رعایت‌نکردن ضوابط FATF بسته شده است. اما به نظر می رسد که سیاست های نزدیک گرجستان با امریکا شرایط را برای ایرانیان سخت تر خواهد کرد.
هرچند با اینکه آمار دقیقی وجود ندارد اگر براساس گمانه زنی ها تعداد کسانی که در گرجستان زمین خریده اند را ۶ هزار نفر در نظر بگیریم و هرکدام از این افراد براساس قانون گرجستان حداقل ۳۵ هزار دلار بابت خرید ملک پرداخته باشند یعنی حدود ۲۱۰ میلیون دلار تاکنون ایرانیان برای خرید ملک در گرجستان پرداخت کرده اند هر چند این اعداد حداقلی است و گمانه زنی های وجود دارد که نزدیک ۱۰ هزار نفر در این کشور از این طریق اقامت موقت دریافت کرده اند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 3595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا