جنگ حداقل حقوق به خانه آخر رسید

به نظر می رسد امشب (یکشنبه ۲۸ اسفند) یکی از چالشی ترین افزایش حداقل حقوق های چند سال گذشته نهایی و دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  افزایش حداقل حقوق امسال با حاشیه های فراوانی همراه بود. از تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی کار تا اختلاف قابل توجه در سبد معشیت کارگران. 

در خصوص موضوع اول،‌تغییر وزیر کار و معاونین وزارتخانه دلیل اصلی تاخیر در آغاز جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق عنوان شد.

اما اصلی ترین چالش مربوط به تعیین سبد هزینه معیشت کارگران بود.

سبد معیشت کارگران؛ ۱۸ میلیون، ۱۳ میلیون و یا ۷ میلیون؟

در ابتدا کارفرمایان هزینه سبد معیشت را حدود ۱۳ میلیون عنوان می کردند. این در حالی است که نمایندگان کارگران این رقم را حدود ۱۸ میلیون برآورد کرده بودند.

حتی دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نماینده کارفرمایان و دولت فرمول جدیدی را برای تعیین سبد هزینه معیشت کارگران درنظر گرفته بودند. آنگونه که در برخی اخبار منتشر شد،‌ میزان هزینه سید معیشت کارگران بر اساس فرمول جدید حدود ۸ میلیون تومان تخمین زده شد.

همین موضوع باعث شد که گروه کارگری جلسه قبلی شواری عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد را ترک کنند. اما با حضور وزیر صمت و وزیر اقتصاد و پادرمیانی آن‌ها نمایندگان کارگری به جلسه بازگشتند.

با این وجود،معاون روابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعداد مطرح شده در رسانه ها را تکذیب کرد.

گمانه زنی‌ها از اعداد و ارقام سبد معیشت و حتی درصد افزایش حقوق از سوی تعدادی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که «علی حسین رعیتی فرد» معاون روابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موارد را تکذیب کرد. 

در هر صورت دو جلسه و ۱۵ ساعت چانه زنی به نتیجه نرسید و تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ به جلسه امروز (یکشنبه ۲۸ اسفند) موکول شد

جلسه نهایی تعیین حداقل حقوق ۱۴۰۲

جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ عصر امروز یکشنبه ۲۸ اسفند در وزارت کار اجتماعی آغاز شده است.

این جلسه در راستای تعیین نهایی دستمزد کارگران و حداقل حقوق سال آینده با حضور شرکای اجتماعی کارگری، کارفرمایی و سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

جامعه کارگری امشب(یکشنبه) در انتظار تصمیم شورای عالی کار برای تعیین افزایش دستمزد و حداقل حقوق سال آینده هستند.

اقتصاد کلان
شناسه : 342421
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا