محمدقلی یوسفی، در گفت‌و‌گو با جهان صنعت:

حل مشکلات با وعده، حرف و دلجویی امکان پذیر نیست/ دولتمردان واقعیت کشور را درک نکرده‌اند

جهان صنعت نیوز| محمدقلی یوسفی، اقتصاددان با اشاره به سیاست گذاری اشتباه در اقتصاد کشور در گفت‌و‌گو با جهان صنعت، گفت:  طی سالهای مختلف گفته می‌شد باید روش و سیاست‌های اقتصادی تغییر کند و کسی توجه نمی کرد، در چنین شرایطی دیگر نمی توان کاری کرد.


او افزود: باید قبل از اینکه وضعیت به اینجا کشیده شود، چاره اندیشی می کردند نه اینکه در حال حاضر که با بحران های مختلف داخلی و بین المللی مواجه هستیم، افراد را تغییر دهیم، این افراد چه اقداماتی می توانند انجام دهند که نفرات قبلی انجام نداده اند؟!

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شرایط جامعه به گونه ای است که دیگر با تغییر وزرا قابل تغییر نیست. این همان باور اشتباه است که فکر کنیم دولت و افراد آن ناجی مشکلات هستند.

یوسفی با تاکید بر اینکه جامعه امروز نیاز به ناجی ندارد گفت: جامعه نیاز به عدم دخالت دولت در اقتصاد دارد. اگر دولت وظایف اصلی خود را انجام می‌داد این مشکلات به وجود نمی آمد اما اکنون بحران ایجاد شده است. اما زمانی که نهادی را به وجود می آوردید که در تضاد با توسعه و پیشرفت است و در کارکردها اختلال ایجاد می‌کند، همان نهاد دیگر نمی تواند به اقتصاد کمک کند . دولت بخشی از مشکل است پس چگونه می شود با تغییر افراد بخشی از راه حل باشد؟!

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به یک نمونه از انتقادات به این وزارتخانه ها گفت: در مورد خصوصی سازی به این وزارتخانه ها  انتقاد می شد. در حالی که باید خصوصی سازی هدفمند انجام شود یعنی باید بخش خصوصی را تقویت کنیم ، اما بخش خصوصی طی سالهای مختلف به انزوا رفته است و دولت همه کاره شده است. اکنون می‌گوییم دولت واگذار کند مگر نقل و نبات است که بخواهند واگذار کنند؟

یوسفی ادامه داد: اگر می خواهیم خصوصی سازی انجام شود باید در فضای شفاف و با تغییر قوانین واگذار شود تا بخش خصوصی بتواند به صورت فعال کار کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز بخش خصوصی در محاق است و کسی به آن توجه ندارد و این بخش هم انگیزه ندارد.  در شرایط بحرانی اصطلاحا گفته می شود که بخش خصوصی ترسو است. این بخش خصوصی در چنین شرایطی ورود پیدا نمی کند ، بنابراین این کار نه تنها منطقی و عقلانی نیست ، بلکه به ضرر جامعه است ، در شرایطی که اوضاع نرمال نیست نه قانونی می تواند وضع شود و نه اینکه خصوصی سازی  صورت بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ادامه سیاستهای غلط از سوی دولت مردان گفت: اگر هدف دولت اصلاح سیاستهای دولتهای قبلی بود باید راهی می رفت که در تضاد با دولت های قبلی باشد ، متاسفانه این دولت راهی را رفت که دولتهای قبلی رفتند و نتیجه این شد که مشکلات روی هم انباشته شده است.

یوسفی ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشتی باید کار کارشناسی انجام شود و وضعیت اورژانسی کشور حکم می‌کند که دولت در شرایط اضطرار تصمیم‌ به بهبود وضعیت معیشت مردم بگیرد، بحران در حال عمیق شدن است و متاسفانه دولتمردان با پشت  گوش اندازی هشدارها واقعیت کشور را درک نکرده اند و هر چقدر هم کارشناسان راه حل ارایه کنند، آنها راه خود را می روند.

او در پایان تاکید کرد: حل مشکلات  با وعده ، حرف و دلجویی تنها امکان پذیر نیست و حداقل کار دولت جلب رضایت مردم است تا بحران عمیق‌تر نشود.

گفت‌وگو
شناسه : 3421
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا