نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های بازار سهام؛

۱۴۰۲ سال بورس است

کارشناسان بر این باورند که هر چند بازار سهام در سال آینده با چند چالش جدی روبرو است اما ۱۴۰۲ می تواند سال جذابی برای بورس باشد

به گزارش جهان صنعت نیوز،بورس در آخرین روز هفته روی خوش خود را به معامله‌گران نشان داد و با نقش‌های تماما سبزرنگ به استقبال تعطیلات پایان هفته رفت.


در جریان معاملات دیروز بورس، سه سهم شستا، وبملت و خودرو بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های وبملت، شستا و خپارس بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

طی ماه‌های بازارهای موازی بازدهی های قابل توجهی را ثبت کردند. در این شرایط بورس نه تنها نتوانسته بازدهی خوبی را در مقایسه با سایر بازارها بدست بیاورد که از تورم هم عقب ماند.

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲ (چالش ها و فرصت ها)

بر همین اساس برخی پیش‌بینی می‌کنند، سال ۱۴۰۲، سال بورس است و بازار سهام خود را به بازارهای دیگر می‌رساند. با این وجود بازار سهام با چند چالش جدی روبرو است

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار سرمایه افزایش نرخ عوارض صادرات و بلاتکلیفی نرخ ارز است.

البته عوامل دیگری همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم می‌تواند چالش‌برانگیز شوند. زیرا تصمیم‌گیری درباره نرخ آنها به دولت واگذار شده است. در نتیجه هر آن ممکن است تصمیم بگیرد نرخ خوراک را تغییر دهد. البته بنابر اعلام رییس سازمان بورس، هیات دولت تضمین داده که از بورس حمایت می‌کند و خوراک پتروشیمی‌ها را همچنان با نرخ قبلی عرضه می‌کند.

با این حال، بازار سهام برای تجربه رشد دوباره و جذب نقدینگی تازه نیازمند چند اقدام مهم است.

اولین و شاید مهم ترین موضوع برای ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بورس اعتمادسازی و ترسیم چشم‌انداز واقع‌نگر برای مردم است.

برخی کارشناسان معتقدند بورس چه به لحاظ ارزش روز دارایی‌ها و چه به لحاظ سودآوری در شرایطی است که نیازی به هیچ بسته‌ای برای حمایتی ندارد. بازار سرمایه مبنا و اساس اقتصاد شفاف هر کشوری است. وقتی بتوانیم شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای موثر را ایجاد کنیم، شرکت‌ها قیمت‌های واقعی خود را کشف می‌کنند.

اگر شرکت‌های بازار سرمایه در نرخ فروش محصول و تسعیر ارز شفافیت داشته باشند، نیازی به هیچ بسته حمایتی ندارند.

از لحاظ نقدینگی موجود در جامعه هم بازاری که اکنون می‌تواند نقدینگی را به یک اثر مثبت در اقتصاد تبدیل کند، بازار سرمایه است.

بازار سهام با بهار سبز می شود؟

برخی تحلیلگران معتقدند که بازار سهام در سال ۱۴۰۲ می‌تواند شروع سبزی را ثبت کند و کام سهامداران را در فروردین ۱۴۰۲ شیرین کند.

کاهش ریسک‌ها و فضای منفی سیاسی، رشد قیمت دلار، تورم، بالا رفتن ارزش دارایی‌های شرکت‌های بورسی و جاماندگی بازار سهام از سایر بازارها انتظارات مثبت از بازار سرمایه را افزایش داده و پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار سهام را مثبت کرده است.

برخی نیز معتقدند بازار سرمایه در حال حاضر فقط نیازمند یک مورد است که اقدامات خوبی درباره آن انجام شده است. آن هم بحث بازار دوطرفه و آپشن‌هاست. در بورس‌های دنیا، بازارها دوطرفه هستند. یعنی معامله‌گران هم با بازار در حال رشد سود می‌کنند و هم در زمان کاهش قیمت سهام سود کسب می‌کنند.

در حال حاضر در بازار سرمایه ما هم آپشن‌ها مسیر خوبی را طی کرده‌اند؛ الان دیگر این‌گونه نیست که در موقعیت‌هایی که آپشن وجود دارد معامله‌گر فقط از افزایش قیمت‌ها سود کند. بلکه با کاهش قیمت هم سود می‌کند.

بنابراین اگر زیرساخت‌هایی مانند فروش استقراضی، short-selling و آپشن‌ها توسعه یابند، قطعا بازار سرمایه چه در روند صعودی و چه در روند نزولی، می‌تواند یک بازار خوب و پرسود باشد.

سال ۱۴۰۲، سال بورس است

فردین آقا‌بزرگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: ابتدا باید چند نکته بنیادی اقتصادی را مد نظر قرار دهیم. باید توجه داشت که مسائل سیاسی مانند رابطه با بحرین و عربستان تاثیر چندانی در روند بازار ندارد.

وی می‌افزاید: نرخ تورم پایدار بین ۴۵ تا ۵۰ درصدی که در سال جاری با آن روبه‌رو بودیم، به سال ۱۴۰۲ نیز سرایت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: همچنین کسری بودجه ۵۰۰ همتی و رشد نقدینگی بر مدار سالانه ۱۷۰۰ همت سنجه‌هایی است که می‌توان وضعیت بازار سرمایه در بورس سال آینده را مشخص کرد.

آقا‌بزرگی همچنین به وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور پرداخت و گفت: شرکت‌های کامودیتی محور که ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا به فروش می‌رسانند. وضعیت سوددهی بسیار مطلوبی پیدا کرده و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها به نوعی از نرخ‌گذاری دستوری رها می‌شوند. این مسائل در یک طرف ترازو قرار می‌گیرند. در طرف دیگر بازدهی سایر بازارهاست که علیرغم اصلاحی هم که داشتند باز هم رشدشان از بازار سرمایه بیشتر است.

قله تاریخی شاخص کل فتح می شود

آقابزرگی سال آینده را متعلق به بازار بورس دانسته و می‌گوید: انتظار ندارم سال آینده بازار هر روز ۳ تا ۴ درصد سود دهد که خوب این طبیعی نخواهد بود. اما به طور قطع سال آینده متعلق به بازار سرمایه و بورس خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: اگر دولت با تصمیم‌های خلق‌الساعه برای کنترل بازار اقداماتی انجام ندهد و دخالت بیجا نداشته باشد، می‌توان سال آینده را برای بازار سرمایه درخشان دانست. شکی نیست که بسیاری از بازارها دچار حباب شده‌اند و این مساله هم بی‌تاثیر در روند بازار سرمایه نخواهد بود.

آقا‌بزرگی همچنین می‌گوید: تا گذشتن از قله تاریخی ۹ درصد دیگر باقی نمانده است و تردیدی نداشته باشید در صورتی که دولت دخالتی در بازار نداشته یا نخواهد تامین مالی از بازار داشته باشد، بورس در سال ۱۴۰۲ بهترین وضعیت را خواهد داشت.

 

بورسپیشنهاد ویژه
شناسه : 341863
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا