چرا تحریم نفتی ایران، به نفع آمریکا نیست؟

بازار آماده نفت ۱۰۰ دلاری

جهان صنعت نیوز| از روز دوشنبه هفته گذشته که دولت آمریکا تحریم ها علیه معاملات ایران شامل نفت، گاز و موسسات مالی را آغاز کرد،همه پیش بینی های قبل از آغاز تحریم های ثانویه حاکی از کاهش شدید فروش نفت ایران و افزایش ناگهانی قیمت نفت داشت، اما برخلاف این اظهار نظرها، بازار تکان زیادی نخورد.

به طوری که آمارها نشان می دهد کشورهای اوپک در ماه اکتبر تولید نفت را به بالاترین حد از سال ۲۰۱۶ رسانده‌اند، ولی قیمت نفت خام برنت از ترس نبود نفت ایران و ونزوئلا به ۷۶ دلار در هر بشکه رسید. همچنین فروش نفت ایران در اکتبر ۱٫۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این آمارها برخلاف انتظار کارشناس اقتصادی بود.

قیمت نفت در روزهای قبل از آغاز تحریم ها در کانال ۶۷ دلار نوسان داشت اما بعد از تحریم ها به ۶۲ دلار افت پیدا کرد. کاهش تقاضای نفت به دلیل تعمیرات دوره ای پالایشگاه ها، تداوم افزایش سطح ذخیره سازی تجاری نفت آمریکا، رشد صادرات نفت عربستان سعودی، روسیه وعراق در ماه اکتبر و اعلام معافیت واردات نفت خام از ایران برای ۸ کشور مهم ترین دلایل برای کاهش قیمت نفت در بازار بوده است. تولید نفت آمریکا در ماه گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته و پیش بینی می شود این روند ادامه پیدا کند.

کارشناسان پیش بینی می کنند اگر تحریم ها شدت بگیرد و این معافیت ها اجرایی نشود، عرضه نفت در بازار کاهش پیدا می کند و با توجه به عدم توانایی جبران کسری توسط کشورهای دیگر، قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

برخی موسسه ها پیش بینی کردند قیمت نفت وارد کانال ۱۰۰ دلار شود. در همین رابطه مجمع بین المللی انرژی اعلام کرد که تحریم ها حال حاضر ایران بیش از تحریم های سال ۲۰۱۲ بر بازار تاثیر خواهد گذاشت. همچنین موسسه انرژی فکتس نیز پیش بینی کرده است در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹، صادرات نفت ایران به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند.

این در حالی است که نفت ۱۰۰ دلاری به نفع آمریکا نخواهد بود. به همین ترتیب پیش بینی می شود احتمال اینکه ترامپ از موضع سختگیرانه خود در برابر تحریم های نفتی ایران کمی دست بکشد زیاد است.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 3410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا