سیگنال‌های متناقض دوباره اوج گرفت؛

سردرد سیاسی بورس

بورس روز شنبه دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد و در نهایت فشار عرضه بر تقاضا غلبه کرد. هر چند کاهش قیمت دلار شوک منفی کوتاه مدت را به همراه دارد اما بازار سهام از کاهش تنش سیاسی استقبال می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در فضای اقتصاد ایران، بی تردید ریسک‌های سیستماتیک همیشه در تحلیل‌ها نقش پر رنگی دارد. جمعه‌شب خبری مبنی ‌بر توافق ایران و عربستان، بازارهای مالی را با ریزش همراه کرد. این خبر اما برای بورس دو نکته داشت: هم سیگنال مثبت از جهت ثبات اقتصادی و هم سیگنال منفی برای کاهش قیمت دلار.

همین موضوع منجر شد بازار سهام روز شنبه با دو نیمه کاملا متفاوت همراه باشد. شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات توانست تا سطح یک ‌میلیون و ۸۲۸ هزار واحد افزایش یابد. اما از میانه بازار روندی نزولی به خود گرفت. شاخص کل بورس در نهایت در رقم یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحد ایستاد.

واگرایی شاخص کل بورس و شاخص هم وزن

شاخص کل بورس دیروز با ۸۴۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحد ایستاد. این درحالی است که شاخص هم‌ وزن توانست ۳۶۰۷ واحد افزایش یابد و تا رقم ۵۴۹ هزار و ۲۶۴ واحد صعود کند.

در مجموع تحولات دیپلماتیک روزهای گذشته، سبب شد بازار ارز و سکه برای دومین هفته متوالی روند کاهشی در پیش گیرد.

بیشترین بازدهی منفی در هفته‌ای که گذشت برای سکه امامی ثبت شد. ولی ربع سکه بیشتر از سایر بازارها در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و حباب آن به ۴۶ درصد رسید. به نظر می‌رسد با توجه به حباب بالای ربع سکه و سکه امامی‌، کاهش قیمت دلار می‌تواند با تخلیه بیشتر حباب، تهدید بیشتری برای سکه امامی و ربع سکه باشد.

از سرگیری برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان، جذب نقدینگی قابل توجه برای خرید خودروی وضعیت بهتر بازار سهام نسبت به بازار ارز سه راس مثلث نزولی بازار ارز و سکه هستند که مانع از رشد این بازار در دهه پایانی آخرین ماه سال می‌شوند.

بازار سرمایه از کاهش تنش سیاسی استقبال می کند

کارشناسان معتقدند، بازار سرمایه یک بازار ریسک‌گریز است. به همین دلیل برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان با کاهش ریسک‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

بازار سرمایه پایان هفته قبل به بالای کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی برگشت و ارزش معاملات خرد آن در کانال هشت هزار میلیارد تومانی تثبیت شده است. حالا با این خبر می‌تواند پناهگاه بهتری برای سرمایه مردم باشد.

دلار آمریکا و سکه فعلا جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده و بازار سرمایه جامانده‌ترین بازار از تورم است.

کاهش ریسک‌های سیاسی، تورم و جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها سه‌ راس مثلث افزایشی بازار سرمایه هستند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 340972
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا