هواشناسی ایران ۱۹ اسفند ۱۴۰۱؛

سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۴ استان هشدار داد

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها و صدور هشدار برای ۱۴ استان از ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه آیده خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مرکز، جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از جنوب، غرب و به‌صورت پراکنده در شمال غرب و شرق کشور ابرناکی، بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود.

بیشینه بارش برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، شمال غرب فارس، شمال شرق خوزستان و شرق لرستان است.

شنبه بارش‌ها در شمال شرق، شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق کشور ادامه دارد. روز یکشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سامانه بارشی جدیدی دامنه‌های زاگرس مرکزی، جنوب غرب، بخش‌هایی از غرب و جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داده و در این مناطق ابرناکی، بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی ایجاد می‌کند.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، ارتفاعات و مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹: کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، اصفهان، نیمه شمالی فارس، یزد، بوشهر، شمال غرب و شمال کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، دامنه و ارتفاعات در استان‌های مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰: خراسان جنوبی، یزد، سمنان، گلستان و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹: لرستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق کرمانشاه، ایلام، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی.

شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰: خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف و بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی
توصیه: اجتناب از سفرهای برون شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل‌ها، در صورت لزوم به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع موج

زمان پایان: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فرا‌ساحل ۱.۵ تا ۲متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل .

عمومی
شناسه : 340533
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا