نرمش برجامی در روزهای پیش از استعفا

ند پرایس سنخگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

به گزارش جهان صنعت نیوزند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اکه در پایان ماه جاری میلادی از سمت خود استعفا می دهد، روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ما از نزدیک با همتایان اروپایی خود از جمله انگلیس فرانسه و آلمان در خصوص برنامه هسته ای ایران همکاری می کنیم.


وی تصریح کرد که ما همچنین از تلاش های آژانس بین المللی اتمی برای حل تمام مسایل پادمانی و اعمال تدابیر راستی‌آزمایی و نظارتی موثر در تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از تهران می خواهیم که کاملا به تعهدات قانونی خود تحت پادمان های آژانس عمل کند.معتقدیم بیانیه مشترک آژانس و ایران اهمیت داشت. آنچه بیشتر اهمیت دارد عمل به این بیانیه است.

وی با بیان اینکه به تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کامل داریم، گفت: ما ایران را بر اساس اعمال آن قضاوت می‌کنیم، و نه کمتر از آن و همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد، ما نیز انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران ان را تهدیدی برای منافع آمریکا، منطقه و جهان خواند و در عین حال گفت: ما همچنان معتقدیم که تنها از طریق دیپلماسی می توانیم به چالش های نشات گرفته از برنامه هسته ای ایران رسیدگی کنیم.

وی از دیپلماسی به عنوان نخستین گزینه یاد کرد اما ادعا کرد که آخرین گزینه نخواهد بود. ند پرایس در ادامه ادعاهایش افزود: تمرکز ما همچنان بر دیپلماسی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران است اما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

 پرایس درباره پهلو گرفتن ناوهای ایران در برزیل نیز گفت: برزیل یک شریک دموکراتیک برای آمریکا است و هیچ یک از شرکای دموکراتیک ما علاقه ای به پهلو گرفتن کشتی های ایرانی در این بخش از جهان ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما می خواهیم که برای ارسال پیام درست با شرکای برزیلی خود همکاری کنیم مبنی بر اینکه ایران و سایر کشورهایی که منافع جمعی ما را تهدید می کنند، در این منطقه جایی ندارند. معتقدیم با توجه به پیامی که کشتی های جنگی ارسال می کنند، جایی در این منطقه ندارند.

پرایس با بیان اینکه برزیل از تحریم های آمریکا علیه ایران آگاه است، گفت با برزیل برای انجام موثرین اقدام به منظور مقابله با تهدید و چالشی که ایران ایجاد می کند، همکاری می کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته نیز  در واکنش به سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ما از تلاش‌های رافائل گروسی برای حل و فصل مسائل مرتبط با تعهدات پادمانی ایران و سایر مسائل استقبال و از او قدردانی می‌کنیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی  و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر رافائل گروسی به تهران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با سی ان ان اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها، به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم. اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

امیر عبداللهیان افزود: طرف آمریکایی از طریق کانال‌های دیپلماتیک، پیام‌های مثبتی (در ارتباط با مذاکرات) ارسال کرده است اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، اظهاراتی زا مطرح می‌کنند که کاملا متفاوت است.

سیاسی
شناسه : 340198
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا