امروز حداقل حقوق سال آینده یک قدم جلوتر می رود

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: پیش‌بینی می‌شود عدد و رقم سبد معیشت امروز در کمیته دستمزد تعیین شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: پیش‌بینی ما این است که امروز عدد و رقم سبد معیشت تعیین می‌شود.


فرمول محاسبه مشخ، نرخ تورم مشخص، داده و آمارهای نهادهای مربوطه مشخص است.

بنابراین همه چیز آماده است تا عدد و رقم سبد معیشت محاسبه و ملاکی برای ورود به جلسات جدی تعیین مزد ۱۴۰۲ شود.

وی  گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار نرخ تورم و طبق تبصره ۲ سبد معیشت خانوار کارگری هر دو به‌عنوان ملاک اصلی تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل مزد کارگران مدنظر قرار می‌گیرد.

تاجیک گفت: هزینه خانوار کارگری به‌صورت میانگین با جمعیت میانگین هر خانوار ۳.۳ نفر در نظر گرفته می‌شود. کارفرما هر عددی را که به‌عنوان حداقل دستمزد بدهد، در قیمت تمام‌شده محصول خود حساب می‌کند و سهم دستمزد را در قیمت کالا و جنس فروخته‌شده محاسبه می‌کند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با یادآوری اینکه “حدود ۱۴.۵ میلیون بیمه‌پرداز اعم از کارگر و بازنشسته داریم، گفت: قدرت خرید این جامعه بزرگ بیمه‌شده بسیار مهم است. این موضوع می‌توانند به چرخه گردش تولید و کالا کمک کنند.

اگر محصولات نهایی کارخانه‌ها و کارآفرینان تقاضا نداشته باشد، عملاً تولید بی‌فایده خواهد بود. خانوار کارگری برای داشتن قدرت تقاضا، باید مزدی دریافت کند که بتواند کالاهای موردنیاز خود را تقاضا کند، در واقع این چرخه قدرت خرید خانوار کارگری با توان تهیه سبد معیشت در ارتباط است.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 340085
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا