آوار دلار بر سر بورس؛

رویای سقف شکنی شاخص کل بورس به پایان رسید؟

در حالی که همه خود را برای سقف شکنی شاخص کل بورس آماده می کردند که روند معاملات بازار سهام طی چند روز گذشته تغییر کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شاخص کل بورس به زیر سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن هم روی قله سال ۹۹ در حال درجا زدن است.

این مساله در حالی رخ داده که قیمت دلار به کم‌تر از ۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین با توجه به اینکه بانک مرکزی خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و معدنی را در صرافی‌های تضامنی مجاز کرده، عرضه دلار در بازار شدت گرفته است.

چشم‌انداز مذاکرات برجام هرچند اتفاق تازه‌ای در آن رخ نداده اما بهتر از ماه‌های گذشته دنبال می‌شود.

فاز احتیاطی بورس

بورس دیروز درحالی کار خود را آغاز کرد که نگاه ویژه‌ای به روند ایر قیمت دلار در بازار آزاد وجود داشت. فاز احتیاط بیش از هر چیزی در معاملات دو روز گذشته بازار سهام خود را نمایان کرده بود.

 روند بورس دیروز برای تمامی صنایع و گروه‌ها یکسان نبود و شاهد معاملات متفاوتی در گروه‌های مختلف بودیم.

با تمام این تفاسیر، شاخص کل بورس در معاملات دیروز در نهایت با کاهش ۰.۵۷ درصدی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحدی قرار گرفت.

 در سمت دیگر شاهد روند بهتری برای شاخص هم‌وزن بودیم. این نماگر توانست بازدهی اندک اما مثبت ۰.۱۳ درصدی را به ثبت برساند.

ارزش معاملات خرد سهام اما نسبت به میانگین روزهای ابتدایی اسفند ماه عدد ضعیفی را ثبت کرد و در محدوده ۷۲۴۸ میلیارد تومانی قرار گرفت.

 در کنار آن شاهد خروج پول ۳۶۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

به نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار عامل نوسان‌های اخیر در دو روز گذشته بوده است. با این حال باید توجه داشت که هنوز افزایش نرخ ارز نیما در سود شرکت‌ها نمود نیافته و این موضوع می‌تواند در گزارش‌های فصل بهار شرکت‌ها مشخص شود.

برآیند حرکت شاخص کل مثبت است

در همین زمینه نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بازار جهانی فلزات اساسی افزایشی بوده و این موضوع قاعدتا باید روی بورس ما هم اثر مثبت بگذارد. اما به نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان سبب جهت‌دهی بازار در حالت نوسانی و منفی شود.

وی می‌افزاید: فروش ارز صادراتی با نرخ مرکز مبادلات باعث رشد سودسازی شرکت‌های صادرکننده در فصل بهار آنها خواهد شد. به همین دلیل بازار همچنان در یک روند صعودی خواهد بود. هرچند روند نزولی هم خواهد داشت اما برآیند حرکت شاخص مثبت است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد وضعیت طی روزهای آینده برای سهام کوچک‌تر بهتر خواهد بود. این موضوع ناشی از کف‌سازی شاخص هم‌وزن بر قله قبلی است.

غلامرضایی می‌افزاید: در مقطع کنونی خرید بالای حقوقی‌ها به معنای خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار نیست. به نوعی حمایت از قیمت سهم است و احتمالا به زودی قیمت‌های بالاتری را در بیشتر سهم‌ها خواهیم دید.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 339962
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سلام دوستان همینطور که کارشناس محترم گفتن بورس تهران عقب ماندگی شو از دلار و طلا سکه جبران می‌کنه و برین سراغ سهام شرکت های کوچک مثل شرنگی افرا غدام حپترو قتربت که سبد کارشناسی شده و خوبی هست تا پایان فروردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا